|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah
dan sumbang saran.
2.
Latihan
mengarang esei soalan berikut:
·
Bincangkan
sumbangan Charles Louis Montesquieu.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menghasilkan
esei yang berkaitan bagi soalan yang diberi dengan bimbingan guru.Walau
bagaimanapun, esei mereka masih banyak yang perlu ditambahbaik.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Perbincangan
Soalan/Jawapan Peperiksaan Percubaan STPM
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
Soalan
dan skema Jawapan Peperiksaan Peperiksaan Percubaan STPM (telah
dikongsi melalui kumpulan Whatsapp kelas)
|
||||||||
Refleksi
|
50%
Pelajar gagal menyatakan fakta penting bagi soalan 1 dan 2 dalam peperiksaan yang lepas.Pelajar berkenaan akan diberi lebih bimbingan dalam teknik menjawab.Bagaimanapun,
100% membuat catatan hasil perbincangan
pada hari ini.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
·
Perbincangan contoh soalan dan
jawapan bagi Tema 3.
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan esei yang jelas dan tepat mengikut format..
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Membuat
semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.
Latihan esei berdasarkan soalan berikut:
·
Bincangkan
faktor perkembangan sistem ekonomi kapitalisme di Eropah Barat pada abad
ke-16-18.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Eropah
Barat.
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
90% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan
terhadap jawapan pelajar.. Guru menyemak esei dan membuat pembetulan dengan
cara bersemuka. Semakan satu demi satu. Sebarang kesalahan dan penambahbaikan
dilakukan secara terus bersama pelajar. Dalam masa yang sama, pe;ajar lain
menghasilkan esei baru sementara mennggu nama mereka dipanggil untuk semakan
tugasan hari sebelumnya.
Selepas selesai membuat semakan
tugasan terdahulu, guru membuat semakan dari meja ke meja untuk
menyemak/membuat penambahbaikan terhadap esei hari ini..Pelajar perlu
menghantar tugasan hari ini pada hari berikutnya.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menghasilkan esei yang baik
mengikut format yang tepat.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Menghasilkan esei berpandukan soalan berikut:
·
Jelaskan
peristiwa-peristiwa penting yang berlaku di Perak hingga membuka peluang
kepada campur tangan British pada abad ke-19.
3. Rangka jawapan diberi kepada pelajar
melalui group Whatsapp kelas)
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
Semangat ingin maju
2.
Usaha tangga kejayaan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Perang Larut
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1.
Sejarah Asia Tenggara,Penggal
3,Pelangi
3.
Bahan
kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMK Serian pada 2016 dan 2017
oleh Ust Rosli Sulaiman.
4.
Soalan
dari Kertas Model dan Peperiksaan Percubaan tahun-tahun lepas.
|
||||||||
Refleksi
|
50% pelajar berjaya menyiapkan esei.Selebihnya
perlu menyambungnya lagi di rumah dan membawanya pada hari berikutnya .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
·
Perbincangan contoh soalan dan jawapan
bagi Tema 4.
|
||||||||
Objektif
|
Menghasilkan isi esei yang jelas
dan tepat mengikut format.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Membuat
semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.
Latihan esei berdasarkan soalan berikut:
·
Huraikan
transformasi ekonomi, sosial dan pendidikan yang dilakukan di China pada abad
ke-19.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Tsungli
Yamen
2.
Tungwen
Kuan
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan
terhadap jawapan pelajar secara bersemuka..
Bagi tugasan hari ini, guru
membuat semakan dari
meja ke meja untuk menyemak/membuat penambahbaikan terhadap esei pelajar.Pelajar
perlu menghantar tugasan hari ini pada hari berikutnya.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menghasilkan esei yang baik
mengikut format yang tepat.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Membuat
semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.
Menghasilkan esei berpandukan soalan berikut:
·
Huraikan
peranan Persatuan Belia Buddha (YMBA)
dalam mengembangkan gerakan nasionalisme di Myanmar hingga 1920.
3.
Rangka jawapan diberi kepada pelajar melalui group
Whatsapp kelas
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerajinan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Montagu-Chelmsord Reform.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1.
Sejarah Asia Tenggara,Penggal
3,Pelangi
3.
Bahan
kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMK Serian pada 2016 dan 2017
oleh Ust Rosli Sulaiman.
4.
Soalan
dari Kertas Model dan Peperiksaan Percubaan tahun 2015
|
||||||||
Refleksi
|
80% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan
terhadap jawapan pelajar secara bersemuka..
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu
menghantar pada hari berikutnya.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
·
Perbincangan contoh soalan dan
jawapan bagi Tema 4.
|
||||||||
Objektif
|
Menghasilkan esei yang jelas dan tepat mengikut format..
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Membuat
semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.
Latihan esei berdasarkan soalan berikut:
·
Tiadanya
kesepakatan dalam rundingan menyebabkan tercetusnya Perang Dingin.Bincangkan.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Rancangan Marshall
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
85% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan
terhadap jawapan pelajar secara bersemuka..
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu
menghantar pada hari berikutnya.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menghasilkan esei yang baik
mengikut format yang tepat.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Perbincangan
dan penambahbaikan jawapan esei pelajar (sambungan tugasan bagi hari
sebelumnya.)
2.
Menghasilkan esei berpandukan soalan berikut:
·
Bincangkan
penentangan masyarakat tempatan di Indonesia terhadap kehadiran kuasa Barat
hingga penghujung abad ke-19.
3. Rangka jawapan diberi kepada pelajar
melalui group Whatsapp kelas
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
kegigihan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Penentangan pada abad ke-19.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1.
Sejarah Asia Tenggara,Penggal
3,Pelangi
3.
Bahan
kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMK Serian pada 2016 dan 2017
oleh Ust Rosli Sulaiman.
4.
Soalan
dari Kertas Model dan Peperiksaan Percubaan tahun-tahun lepas.
|
||||||||
Refleksi
|
80% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan
terhadap jawapan pelajar secara bersemuka..
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu
menghantar pada hari berikutnya.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menghasilkan esei yang baik
mengikut format yang tepat.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Membuat
semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.
Latihan esei berdasarkan soalan berikut:
·
Huraikan
susun lapis masyarakat di Indonesia sebelum campurtangan kuasa Barat pada
abad ke-19..
3.
Rangka jawapan diberi kepada pelajar melalui group
Whatsapp kelas
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerajinan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Priyari
2.
Uleebalang.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1.
Sejarah Asia Tenggara,Penggal
3,Pelangi
3.
Bahan
kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMK Serian pada 2016 dan 2017
oleh Ust Rosli Sulaiman.
4.
Skor A
Sejarah STPM, Kertas Model 1.Ilmu Bakti.
|
||||||||
Refleksi
|
90% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan
terhadap jawapan pelajar secara bersemuka..
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu
menghantar pada hari berikutnya.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
·
Perbincangan contoh soalan dan
jawapan bagi Tema 4.
|
||||||||
Objektif
|
Menghasilkan esei yang jelas dan tepat mengikut format..
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Membuat
semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.
Latihan esei berdasarkan soalan berikut:
·
Peristiwa
Dahagi yang berlaku di India pada tahun 1857 telah mengukuhkan cengkaman
kuasa British terhadap India.
Bincangkan.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Dahagi
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
90% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan
terhadap jawapan pelajar secara bersemuka..
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu
menghantar pada hari berikutnya.
|
No comments:
Post a Comment