Pages

Friday, October 6, 2017

2017 Minggu 40 (2-6/10/17)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
2/10/17 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 25 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Ulangkaji
  • Perbincangan contoh soalan dan jawapan bagi Tema 3.
Objektif
  1. Menganalisis tajuk penting bagi  Tema 3 .
  2. Merujuk jadual analisis soalan dan membuat perbandingan akan kepentingan sesuatu tajuk dalam Tema 3.  .
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuliah dan sumbang saran.
2.      Latihan mengarang esei soalan berikut:
·         Bincangkan sumbangan Charles Louis Montesquieu.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat ingin maju
  2. Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Letters Persanes
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Q & A Sejarah STPM, Pelangi.
Refleksi
100% Pelajar dapat menghasilkan  esei yang berkaitan bagi soalan yang diberi dengan bimbingan guru.Walau bagaimanapun, esei mereka masih banyak yang perlu ditambahbaik.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
2/10/17 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Perbincangan  Soalan/Jawapan Peperiksaan Percubaan STPM 
Objektif
  1. Menghuraikan jawapan paling tepat  bagi setiap soalan
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
KBAT
  1. Menganalisis. 
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. kerajinan
Konsep/Istilah  
  1. Kesan ekonomi komersial ke atas struktur masyarakat
Sumber rujukan
Soalan dan skema Jawapan Peperiksaan Peperiksaan Percubaan STPM (telah dikongsi melalui kumpulan Whatsapp kelas)
Refleksi
50% Pelajar gagal menyatakan  fakta penting bagi soalan 1 dan 2  dalam peperiksaan yang lepas.Pelajar berkenaan akan diberi lebih bimbingan dalam teknik menjawab.Bagaimanapun, 100% membuat catatan  hasil perbincangan pada hari ini.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/10/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 25 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
ULANGKAJI:
·         Perbincangan contoh soalan dan jawapan bagi Tema 3.
Objektif
1.      Menghasilkan  esei yang jelas dan tepat mengikut format..   
Kaedah/Aktiviti
1.      Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.      Latihan esei berdasarkan soalan berikut:
·         Bincangkan faktor perkembangan sistem ekonomi kapitalisme di Eropah Barat pada abad ke-16-18.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      kerjasama.
        2.      Kegigihan/daya usaha
Konsep/Istilah
1.      Eropah Barat.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Q & A Sejarah STPM, Pelangi.
Refleksi
90% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar.. Guru menyemak esei dan membuat pembetulan dengan cara bersemuka. Semakan satu demi satu. Sebarang kesalahan dan penambahbaikan dilakukan secara terus bersama pelajar. Dalam masa yang sama, pe;ajar lain menghasilkan esei baru sementara mennggu nama mereka dipanggil untuk semakan tugasan hari sebelumnya.

Selepas selesai membuat semakan tugasan terdahulu, guru membuat semakan dari meja ke meja untuk menyemak/membuat penambahbaikan terhadap esei hari ini..Pelajar perlu menghantar tugasan hari ini pada hari berikutnya.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/10/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Ulangkaji
  • Bahagian A: Sejarah Malaysia.
Objektif
Menghasilkan esei yang baik mengikut format yang tepat.
Kaedah/Aktiviti
1.      Menghasilkan esei berpandukan soalan berikut:
·         Jelaskan peristiwa-peristiwa penting yang berlaku di Perak hingga membuka peluang kepada campur tangan British pada abad ke-19.
3.  Rangka jawapan diberi kepada pelajar melalui group Whatsapp    kelas)
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Semangat ingin maju
2.      Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
Perang Larut
Sumber rujukan
1.      Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
  1. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMKTAR pada 2014.
3.      Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMK Serian pada 2016 dan 2017 oleh Ust Rosli Sulaiman.
4.      Soalan dari Kertas Model dan Peperiksaan Percubaan tahun-tahun lepas.
Refleksi
50% pelajar berjaya menyiapkan esei.Selebihnya perlu menyambungnya lagi di rumah dan membawanya pada hari berikutnya . 

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/10/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 25 pelajar
Masa
2.00-3.30
Tajuk
ULANGKAJI:
·         Perbincangan contoh soalan dan jawapan bagi Tema 4.
Objektif
Menghasilkan isi esei yang jelas dan tepat mengikut format.
Kaedah/Aktiviti
1.      Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.      Latihan esei berdasarkan soalan berikut:
·         Huraikan transformasi ekonomi, sosial dan pendidikan yang dilakukan di China pada abad ke-19.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      kerjasama.
        2.      Kegigihan/daya usaha
Konsep/Istilah
1.      Tsungli Yamen
2.      Tungwen Kuan
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Q & A Sejarah STPM, Pelangi.
Refleksi
100% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar secara bersemuka..
Bagi tugasan hari ini, guru membuat semakan dari meja ke meja untuk menyemak/membuat penambahbaikan terhadap esei pelajar.Pelajar perlu menghantar tugasan hari ini pada hari berikutnya.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/10/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
Ulangkaji
  • Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara
Objektif
Menghasilkan esei yang baik mengikut format yang tepat.
Kaedah/Aktiviti
1.      Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.      Menghasilkan esei berpandukan soalan berikut:
·         Huraikan peranan Persatuan Belia Buddha (YMBA)  dalam mengembangkan gerakan nasionalisme di Myanmar hingga 1920.
3.      Rangka jawapan diberi kepada pelajar melalui group Whatsapp kelas
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerajinan
Konsep/Istilah
Montagu-Chelmsord Reform.
Sumber rujukan
1.      Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
  1. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMKTAR pada 2014.
3.      Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMK Serian pada 2016 dan 2017 oleh Ust Rosli Sulaiman.
4.      Soalan dari Kertas Model dan Peperiksaan Percubaan tahun 2015
Refleksi
80% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar secara bersemuka..
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu menghantar pada hari berikutnya.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/10/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 25 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
ULANGKAJI:
·         Perbincangan contoh soalan dan jawapan bagi Tema 4.
Objektif
Menghasilkan  esei yang jelas dan tepat mengikut format..   
Kaedah/Aktiviti
1.      Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.      Latihan esei berdasarkan soalan berikut:
·         Tiadanya kesepakatan dalam rundingan menyebabkan tercetusnya Perang Dingin.Bincangkan.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      kerjasama.
        2.      Kegigihan/daya usaha
Konsep/Istilah
Rancangan Marshall
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Q & A Sejarah STPM, Pelangi.
Refleksi
85% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar secara bersemuka..
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu menghantar pada hari berikutnya.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/10/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
Ulangkaji
  • Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara
Objektif
Menghasilkan esei yang baik mengikut format yang tepat.
Kaedah/Aktiviti
1.      Perbincangan dan penambahbaikan jawapan esei pelajar (sambungan tugasan bagi hari sebelumnya.)
2.      Menghasilkan esei berpandukan soalan berikut:
·         Bincangkan penentangan masyarakat tempatan di Indonesia terhadap kehadiran kuasa Barat hingga penghujung abad ke-19.
3.  Rangka jawapan diberi kepada pelajar melalui group Whatsapp    kelas
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      kegigihan
Konsep/Istilah
Penentangan pada abad ke-19.
Sumber rujukan
1.      Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
  1. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMKTAR pada 2014.
3.      Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMK Serian pada 2016 dan 2017 oleh Ust Rosli Sulaiman.
4.      Soalan dari Kertas Model dan Peperiksaan Percubaan tahun-tahun lepas.
Refleksi
80% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar secara bersemuka..
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu menghantar pada hari berikutnya.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/10/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
Ulangkaji
  • Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara
Objektif
Menghasilkan esei yang baik mengikut format yang tepat.
Kaedah/Aktiviti
1.      Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.      Latihan esei berdasarkan soalan berikut:
·         Huraikan susun lapis masyarakat di Indonesia sebelum campurtangan kuasa Barat pada abad ke-19..
3.      Rangka jawapan diberi kepada pelajar melalui group Whatsapp    kelas
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerajinan
Konsep/Istilah
1.      Priyari
2.      Uleebalang.
Sumber rujukan
1.      Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
  1. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMKTAR pada 2014.
3.      Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMK Serian pada 2016 dan 2017 oleh Ust Rosli Sulaiman.
4.      Skor A Sejarah STPM, Kertas Model 1.Ilmu Bakti.
Refleksi
90% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar secara bersemuka..
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu menghantar pada hari berikutnya.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/10/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 25 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
ULANGKAJI:
·         Perbincangan contoh soalan dan jawapan bagi Tema 4.
Objektif
Menghasilkan  esei yang jelas dan tepat mengikut format..   
Kaedah/Aktiviti
1.      Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.      Latihan esei berdasarkan soalan berikut:
·         Peristiwa Dahagi yang berlaku di India pada tahun 1857 telah mengukuhkan cengkaman kuasa British terhadap  India. Bincangkan.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      kerjasama.
        2.      Kegigihan/daya usaha
Konsep/Istilah
Dahagi
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Q &A Sejarah STPM, Pelangi.
Refleksi
90% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar secara bersemuka..
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu menghantar pada hari berikutnya.

No comments:

Post a Comment