|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menghasilkan esei yang baik
mengikut format yang tepat.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Membuat
semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.
Latihan esei berdasarkan soalan berikut:
·
Huraikan
susun lapis masyarakat di Vietnam sebelum campurtangan kuasa Barat pada abad
ke-19..
3.
Rangka jawapan diberi kepada pelajar melalui group
Whatsapp kelas
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerajinan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Quan
2.
Mandarin
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1.
Sejarah Asia Tenggara,Penggal
3,Pelangi
3.
Bahan
kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMK Serian pada 2016 dan 2017
oleh Ust Rosli Sulaiman.
4.
Skor A
Sejarah STPM, Kertas Model 1.Ilmu Bakti.
|
||||||||
Refleksi
|
80% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan
terhadap jawapan pelajar secara bersemuka..
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu
menghantar pada hari berikutnya.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
·
Perbincangan contoh soalan dan
jawapan bagi Tema 4.
|
||||||||
Objektif
|
Menghasilkan esei yang jelas dan tepat mengikut format..
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Membuat
semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.
Latihan esei berdasarkan soalan berikut:
·
Perang
Dingin telah menyebabkan dunia terbahagi kepada 2 blok. Jelaskan pernyataan
tersebut.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Blok.
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
85% Pelajar menyiapkan tugasan yang
diberi pada hari sebelumnya. Komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar dibuat
secara terus bersama pelajar berkenaan.
Bagi tugasan hari ini, pelajar
perlu menghantar pada hari berikutnya. |
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menghasilkan esei yang baik
mengikut format yang tepat.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Membuat
semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.
Menghasilkan esei berpandukan soalan berikut:
·
Analisiskan
bentuk hubungan British-Myanmar semasa pemerintahan Raja Thibaw antara tahun
1878 hingga 1885.
3.
Rangka jawapan diberi kepada pelajar melalui group
Whatsapp kelas
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerajinan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Hubungan dua hala Thibaw-Perancis.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1.
Sejarah Asia Tenggara,Penggal
3,Pelangi
3.
Bahan
kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMK Serian pada 2016 dan 2017
oleh Ust Rosli Sulaiman.
4.
Soalan
dari Kertas Model dan Peperiksaan Percubaan tahun 2015
|
||||||||
Refleksi
|
80% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan
terhadap jawapan pelajar secara bersemuka.Pelajar lain menyambung menyiapkannya dalam kelas.
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu
menghantar pada hari berikutnya.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
TIADA
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
30%
Pelajar dapat menghasilkan esei yang agak baik manakala selebihnya
perlukan lebih bimbingan dan latihan mengarang esei.
|
Tarikh
|
11-12/10/17
|
Catatan
|
Tiada PdPc kerana guru terlibat dengan kursus
Pentaksiran Kerja Kursus Penggal 2, 2018 di UPP Matang.
Pelajar diberi tugasan :
1.
Menyiapkan
latihan mengarang esei.
2.
Menyediakan
soalan kuiz mengikut kumpulan masing-masing. Setiap kumpulan perlu sediakan
10 soalan dan jawapan. Bahan berkenaan perlu dibawa pada hari jumaat
13/10/17.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menyatakan maklumat penting bagi
tajuk yang telah dipelajari.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuiz
berkumpulan
·
Setiap
kumpulan telah menyediakan soalan dan jawapan masing-masing.
·
Kumpulan
pertama akan menyoal kumpulan kedua dan seterusnya hingga habis pusingan
pertama .
·
Seterusnya
kumpulan 2 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain
hingga habis pusingan kedua.Begitulah seterusnya hingga habis semua
kumpulan (10 kumpulan)..
·
Bermakna
setiap kumpulan berpeluang untuk menyoal dan disoal.
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i
-Think/Proses Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. Kerjasama
2. Ketelitian
dalam menentukan fakta
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Golongan kiwi
2.
Kudeta.
|
||||||||
Refleksi
|
Semua kumpuan bersedia dengan soalan dan jawapan
masing-masing.. Suasana PdPc sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap
kumpulan. 100% pelajar memberi kerjasama dalam aktiviti berkumpulan.
Pengendalian kuiz berjalan lancar.
Bagaimanapun, tidak semua kumpulan berpeluang menyoal kerana kesuntukan masa
dan disebabkan gabungan dua kelas, maka kumpulan yang dibentuk adalah 10
kumpulan. Justeru, hanya 3 kumpulan berpeluang menyoal.
Aktiviti pdpc akan disambung selepas
cuti Deepavali.Kumpulan Nurrani masih menjuarai kuiz terkumpul.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk
yang telah dipelajari.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Kuiz berkumpulan
·
Setiap
kumpulan telah menyediakan soalan masing-masing.
·
Kumpulan
pertama akan menyoal kumpulan kedua dan seterusnya hingga habis pusingan
pertama.
·
Seterusnya
kumpulan 2 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain
hingga habis pusingan kedua.Begitulah seterusnya hingga habis semua
kumpulan
·
.Bermakna
setiap kumpulan berpeluang untuk menyoal dan disoal.
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. Kerjasama
2. Ketelitian dalam menentukan fakta
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Duma
2. Commune
|
||||||||
Refleksi
|
Semua kumpuan bersedia dengan soalan dan jawapan
masing-masing. Pengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana PdPc sangat ceria
dengan penglibatan aktif setiap kumpulan. 100% pelajar memberi kerjasama
dalam aktiviti berkumpulan.
Hanya 2 kumpulan berpeluang menyoal.
Aktiviti pdpc akan disambung selepas
cuti Deepavali. |
No comments:
Post a Comment