Pages

Friday, October 13, 2017

2017 Minggu 41 (9-13/10/17)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
9/10/17 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Ulangkaji
  • Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara
Objektif
Menghasilkan esei yang baik mengikut format yang tepat.
Kaedah/Aktiviti
1.      Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.      Latihan esei berdasarkan soalan berikut:
·         Huraikan susun lapis masyarakat di Vietnam sebelum campurtangan kuasa Barat pada abad ke-19..
3.      Rangka jawapan diberi kepada pelajar melalui group Whatsapp    kelas
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerajinan
Konsep/Istilah
1.      Quan
2.      Mandarin
Sumber rujukan
1.      Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
  1. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMKTAR pada 2014.
3.      Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMK Serian pada 2016 dan 2017 oleh Ust Rosli Sulaiman.
4.      Skor A Sejarah STPM, Kertas Model 1.Ilmu Bakti.
Refleksi
80% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar secara bersemuka..
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu menghantar pada hari berikutnya.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
9/10/17 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 25 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
ULANGKAJI:
·         Perbincangan contoh soalan dan jawapan bagi Tema 4.
Objektif
Menghasilkan  esei yang jelas dan tepat mengikut format..   
Kaedah/Aktiviti
1.      Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.      Latihan esei berdasarkan soalan berikut:
·         Perang Dingin telah menyebabkan dunia terbahagi kepada 2 blok. Jelaskan pernyataan tersebut.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      kerjasama.
        2.      Kegigihan/daya usaha
Konsep/Istilah
Blok.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Q & A Sejarah STPM, Pelangi.
Refleksi

85% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya. Komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar dibuat secara terus bersama pelajar berkenaan.
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu menghantar pada hari berikutnya.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/10/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Ulangkaji
  • Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara
Objektif
Menghasilkan esei yang baik mengikut format yang tepat.
Kaedah/Aktiviti
1.      Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.      Menghasilkan esei berpandukan soalan berikut:
·         Analisiskan bentuk hubungan British-Myanmar semasa pemerintahan Raja Thibaw antara tahun 1878 hingga 1885.
3.      Rangka jawapan diberi kepada pelajar melalui group Whatsapp kelas
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerajinan
Konsep/Istilah
Hubungan dua hala Thibaw-Perancis.
Sumber rujukan
1.      Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
  1. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMKTAR pada 2014.
3.      Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMK Serian pada 2016 dan 2017 oleh Ust Rosli Sulaiman.
4.      Soalan dari Kertas Model dan Peperiksaan Percubaan tahun 2015
Refleksi
80% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar secara bersemuka.Pelajar lain menyambung menyiapkannya dalam kelas.
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu menghantar pada hari berikutnya.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/10/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 25 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan Peperiksaan Percubaan STPM. .
Objektif
  1. Menghasilkan huraian esei beserta contoh yang baik bagi soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  • Kuliah dan sumbang saran
  • Merujuk skema yang telah dikongsi oleh guru dalam kumpulan Whatsapp .kelas
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
TIADA
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Ketelitian dalam setiap tindakan
Konsep/Istilah
  1. Perang Dingin
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Skema jawapan Peperiksaan Percubaan STPM P1.
Refleksi
30% Pelajar dapat menghasilkan esei yang agak baik manakala selebihnya perlukan lebih bimbingan dan latihan mengarang esei.

Tarikh
11-12/10/17
Catatan
Tiada PdPc  kerana guru terlibat dengan kursus Pentaksiran Kerja Kursus Penggal 2, 2018 di UPP Matang.

Pelajar diberi tugasan :
1.      Menyiapkan latihan mengarang esei.
2.      Menyediakan soalan kuiz mengikut kumpulan masing-masing. Setiap kumpulan perlu sediakan 10 soalan dan jawapan. Bahan berkenaan perlu dibawa pada hari jumaat 13/10/17.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/10/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
Ulangkaji
Objektif
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuiz berkumpulan
·         Setiap kumpulan telah menyediakan soalan dan jawapan masing-masing.
·         Kumpulan pertama akan menyoal kumpulan kedua dan seterusnya hingga habis pusingan pertama .
·         Seterusnya kumpulan 2 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain hingga habis pusingan kedua.Begitulah seterusnya hingga habis semua kumpulan (10 kumpulan)..
·         Bermakna setiap kumpulan berpeluang untuk menyoal dan disoal.
KBAT
menganalisis
i -Think/Proses   Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Kerjasama
2.       Ketelitian dalam menentukan fakta
Konsep/Istilah
1.      Golongan kiwi
2.      Kudeta.
Refleksi
Semua kumpuan  bersedia dengan soalan dan jawapan masing-masing.. Suasana PdPc sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan. 100% pelajar memberi kerjasama dalam aktiviti berkumpulan.
Pengendalian kuiz berjalan lancar. Bagaimanapun, tidak semua kumpulan berpeluang menyoal kerana kesuntukan masa dan disebabkan gabungan dua kelas, maka kumpulan yang dibentuk adalah 10 kumpulan. Justeru, hanya 3 kumpulan berpeluang menyoal.
Aktiviti pdpc akan disambung selepas cuti Deepavali.Kumpulan Nurrani masih menjuarai kuiz terkumpul.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
13/10/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 25 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Ulangkaji
Objektif
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
1.       Kuiz berkumpulan
·         Setiap kumpulan telah menyediakan soalan masing-masing.
·         Kumpulan pertama akan menyoal kumpulan kedua dan seterusnya hingga habis pusingan pertama.
·         Seterusnya kumpulan 2 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain hingga habis pusingan kedua.Begitulah seterusnya hingga habis semua kumpulan
·         .Bermakna setiap kumpulan berpeluang untuk menyoal dan disoal.
KBAT
menganalisis
i-Think/Proses   Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.       Kerjasama
2.      Ketelitian dalam menentukan fakta
Konsep/Istilah
1.       Duma
2.      Commune
Refleksi
Semua kumpuan  bersedia dengan soalan dan jawapan masing-masing. Pengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana PdPc sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan. 100% pelajar memberi kerjasama dalam aktiviti berkumpulan.

Hanya 2 kumpulan berpeluang menyoal.
Aktiviti pdpc akan disambung selepas cuti Deepavali.



No comments:

Post a Comment