|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
·
Masyarakat Islam:Pengenalan.
|
||||||||
Objektif
|
Menjelaskan latar belakang kewujudan
masyarakat Islam semasa zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di
Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Tahun
Gajah.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3.
Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
4. Sukatan Pelajaran Sejarah
STPM,MPM.
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar
dapat menjelaskan latar
belakang kewujudan masyarakat Islam semasa zaman Nabi Muhammad SAW dan
Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7).
|
|
|||||||||
Tajuk
|
KERJA KURSUS (SEJARAH KERTAS 4):
|
||||||||
Objektif
|
1.
Mengenalpasti langkah-langkah yang tepat dalam
penghasilan kerja kursus pelajar.
2.
Memastikan proposal yang dihasilkan tepat seperti format
yang dikehendaki sebelum pelajar mencetaknya untuk dihantar kepada guru.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
latar/tempoh
masa kajian.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
** Tajuk-tajuk awal berkenaan KK
telah diterangkan semasa Taklimat KK pada 22/11/17 di Bilik Mesyuarat 4
bersama semua pelajar Sejarah STPM. Misalnya Pengenalan kepada KK, Konsep dan
teori ilmu sejarah Panduan Umum Kaedah Penyelidikan dan Penulisan Sejarah,
Perbincangan Tema, Penyediaan Cadangan Penyelidikan dan sebagainya yang
berkaitan.
**Sepanjang musim cuti
persekolahan akhir tahun lepas, pelajar telah diberi tugasan untuk
menyediakan tajuk dan membuat proposal.
.
Hanya 50% pelajar membuat proposal
mengikut format yang tepat. Bakinya perlu bimbingan.Guru membantu membuat
penambahbaikan.Bagaimanapun disebabkan masa yang terhad, penambahbaikan tidak
dapat dibuat secara menyeluruh bagi semua aspek dan
perlu disambung dalam perjumpaan seterusnya. Guru juga memberi penerangan
sekali lagi bagi setiap aspek yang ada dalam penyediaan proposal.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
pembelajaran
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotism/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
BBM/Sumber
rujukan
|
1.
Teks
Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2.
Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3.
Teks
Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
4.
Sukatan Pelajaran Sejarah
STPM,MPM.
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan
konsep ummah dan proses pembentukan
ummah pada zaman Nabi Muhammad SAW.
.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
pembelajaran
|
1.
Menghuraikan proses penyatuan ummah pada zaman Nabi
Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7
M).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
1.
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotism/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
nepotisme
|
||||||||
BBM/Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan proses
penyatuan ummah pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di
Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7 M).
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih berganda/Membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Sedia
berubah ke arah yang lebih baik
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan
perubahan
daripada sifat negatif masyarakat Jahiliyah kepada positif dalam masyarakat
Islam.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
1.
Membincangkan perkembangan masyarakat
Islam pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah
Arab (abad ke-6-7 M).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
4. Sukatan Pelajaran Sejarah
STPM,MPM.
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat
menjelaskan perkembangan
masyarakat Islam pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di
Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7 M).
|
Tarikh
|
13/1/18(Sabtu ganti)
|
Catatan
|
Sukan Merentas Desa antara Rumah
Sukan peringkat sekolah.
|
No comments:
Post a Comment