| |||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar
Masyarakat Islam
| ||||||||
Objektif
|
Menjelaskan proses pembentukan, penyatuan dan perkembangan masyarakat Islam pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7 M).
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan Topikal 1.2 berkaitan Masyarakat Islam.(Rujuk lampiran)
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Tiada
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotism / Kemahiran insaniah
|
kerjasama
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Agama Zorasta/Zaradiyst.
| ||||||||
Sumber rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
4. Sukatan Pelajaran Sejarah STPM,MPM.
| ||||||||
Refleksi
| 100% pelajar berusaha mencari maklumat berkaitan.Guru membenarkan pelajar merujuk buku.Nota/latihan berkenaan perlu dihantar pada hari yang ditetapkan iaitu setiap hari Jumaat selang 2 minggu sekali. |
| |||||||||
Tajuk
|
KERJA KURSUS (SEJARAH KERTAS 4):.
| ||||||||
Objektif
|
1. Mengenalpasti langkah-langkah yang tepat dalam penghasilan kerja kursus pelajar.
2. Memastikan proposal yang dihasilkan tepat seperti format yang dikehendaki sebelum pelajar mencetaknya untuk dihantar kepada guru.
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Alir/membuat urutan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
latar/tempoh masa kajian.
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
Hanya 70% pelajar berjaya menyiapkan proposal .Pelajar yang belum siap menyambung tugasan sementara guru membuat semakan dalam laptop bagi draf proposal pelajar yang telah menyiapkannya.
Masih ada penambahbaikan yang perlu dibuat ke atas proposal yang siap terutama dari aspek sorotan kajian lepas.Ada 2 pelajar tersilap membuat proposal mengikut tema yang tiada dalam soalan kerana kurang memberi perhatian terhadap penerangan guru dan tidak merujuk manual yang diberi.
|
| |||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
| ||||||||
Objektif
|
Menghuraikan kandungan dan peranan Piagam Madinah .
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Pembentangan oleh Mohd Akmal.
2. Sesi soal-jawab
| ||||||||
KBAT
|
Menilai
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
| ||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menghuraikan kandungan dan peranan Piagam Madinah sekurang-kurangnya
dalam 2 aspek.
|
| |||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
| ||||||||
Objektif
|
1. Memerihalkan struktur pemerintahan di Madinah.
2. Menjelaskan tindakan Nabi Muhammad s.a.w. di Madinah dalam pelbagai aspek seperti akidah,politik ekonomi,ketenteraan dan sosial
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Kuliah dan sumbang saran
2. Latihan Topikal 1.3 (rujuk lampiran)
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
| ||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat memerihalkan struktur
pemerintahan di Madinah.
Soalan latihan akan disiapkan sebagai kerja
rumah. |
| |||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
| ||||||||
Objektif
|
Menghuraikan ciri-ciri kepemimpinan Nabi Muhammad SAW.
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Pembentangan oleh Monica
2. Sesi soal-jawab
| ||||||||
KBAT
|
Mencirikan
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
| ||||||||
Refleksi
|
Pembentangan dan sesi
soal-jawab berjalan lancar.100% pelajar dapat menghuraikan ciri-ciri kepemimpinan Nabi
Muhammad SAW sekurang-kurangnya dalam 3 aspek..
|
| |||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Pembentangan oleh Ignatus
2. Sesi soal-jawab
| ||||||||
KBAT
|
Mencirikan
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih berganda/Membandingbeza
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
| ||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menghuraikan konsep dan ciri-ciri khalifah.serta menjelaskan kaedah pemilihan khalifah.
|
LAMPIRAN
1.2 Masyarakat Islam.
1. Ceritakan latar belakang Nabi Muhammad s.a.w. dalam aspek berikut:
• Keturunan
• Peristiwa penting pada tahun kelahiran
• Kehidupan setelah lahir hingga berusia 8 tahun.
• Kehidupan Nabi semasa di bawah jagaan Abu Talib
2. Berikan contoh-contoh siat jujur Nabi Muhammad s.a.w sesuai dengan gelaran baginda sebagai Al-Amin
3. Huraikan peristiwa peletakan batu Hajarul Aswad ke tempat asal pada 605M
4. Jelaskan peristiwa yang berkaitan dengan turunnya wahyu pertama.
5. Apakah tindakan kaum Quraisy terhadap nabi selepas kematian Abu Talib dan Siti Khadijah?
6. Siapakah golongan As-Sabiqun Al-Awwalun.
7. Jelaskan konsep Ummah
8. Nyatakan isi kandungan Perjanjian Aqabah 1 dan 2.
9. Huraikan 3 golongan umat/masyarakat Islam yang terdapat di Madinah.
10. Huraikan perubahan yang terdapat dalam pembentukan masyarakat Islam.
11. Jelaskan berkenaan 4 golongan dalam masyarakat Islam Madinah sejurus selepas kewafatan Nabi Muhammad s.a.w.Bagaimanakah masalah perpecahan masyarakat ini diselesaikan.
12. Jelaskan berkenaan kumpulan masyarakat baharu yang wujud semasa pemerintahan Khalifah Abu Bakar,Bagaimanakah golongan ini dihapuskan ?
13. Terangkan berkenaan 3 golongan yang wujud selepas kewaatan Khalifah Ali B. Abi Talib.
14. Jelaskan 6 golongan yang wujud sepanjang pemerintahan Khulafa Ar-Rasyidin:
i) Golongan Ar-Riddah
ii) Golongan Ahl –al-Ayyam
iii) Golongan al-Qura
iv) Golongan Khawarij
v) Golongan Berkecuali
vi) Golongan Mawali
15. Nyatakan cara kematian 4 khalifah berikut:
i) Khalifah Abu Bakar
ii) Khalifah Umar Al-Khattab
iii) Khalifah Uthman B. Affan
iv) Khalifah Ali B. Abi Talib.
1.3 Sistem Pemerintahan
1. Mengapakah Piagam Madinah dibentuk?
2. Huraikan peranan Piagam Madinah dalam perkembangan agama Islam.
3. Jelaskan tindakan Nabi Muhammad s.a.w di Madinah dalam aspek akidah, politik,social,ekonomi dan ketenteraan.
No comments:
Post a Comment