Pages

Friday, January 19, 2018

2018 Minggu 3 (15-19/1/18)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/1/18(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar
Masyarakat Islam                     
Objektif                          
Menjelaskan proses pembentukan, penyatuan dan perkembangan masyarakat Islam pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7 M).
Kaedah/Aktiviti        
Latihan Topikal 1.2 berkaitan Masyarakat Islam.(Rujuk lampiran)
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Tiada
Nilai/Unsur  patriotism / Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah                          
      1.      Agama Zorasta/Zaradiyst.
Sumber rujukan
      1.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
      2.      Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar. 
      3.    Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
      4.      Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,MPM.
Refleksi

100% pelajar berusaha mencari maklumat berkaitan.Guru membenarkan pelajar merujuk buku.Nota/latihan berkenaan perlu dihantar pada hari yang ditetapkan iaitu setiap hari Jumaat selang 2 minggu sekali.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/1/18(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
1.20-2.50
Tajuk
KERJA KURSUS (SEJARAH KERTAS 4):.
  • Penyemakan tajuk dan rangka proposal (sambungan).
Objektif
1.      Mengenalpasti langkah-langkah yang tepat  dalam penghasilan kerja kursus pelajar. 
2.      Memastikan proposal yang dihasilkan tepat seperti format yang dikehendaki sebelum pelajar mencetaknya untuk dihantar kepada guru.
Kaedah/Aktiviti
  1. Membuat semakan draf proposal setiap pelajar dan membuat penambahbaikan terhadap draf tersebut. Draf dalam bentuk soft copy.
  2. Semakan dibuat dengan membaca,meneliti  dan memperbetulkan proposal berkenaan untuk perhatian pelajar lain juga supaya mereka dapat membuat pemanbahbaikan terhadap draf masing-masing.
  3. Pelajar juga saling membuat semakan bersama rakan-rakan yang duduk berdekatan.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
latar/tempoh masa kajian.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
Refleksi
Hanya 70% pelajar berjaya menyiapkan  proposal .Pelajar yang belum siap menyambung tugasan sementara guru membuat semakan dalam laptop bagi draf proposal pelajar yang telah menyiapkannya.
Masih ada penambahbaikan yang perlu dibuat ke atas proposal yang siap terutama dari aspek sorotan kajian lepas.Ada 2 pelajar tersilap membuat proposal mengikut tema yang tiada dalam soalan kerana kurang memberi perhatian terhadap penerangan guru dan tidak merujuk manual yang diberi.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/1/18(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
7.30-8.30 
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM

TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Sistem pemerintahan:Kandungan dan peranan Piagam Madinah.
Objektif
Menghuraikan kandungan dan peranan Piagam Madinah .
Kaedah/Aktiviti
1.      Pembentangan oleh Mohd Akmal.
2.      Sesi soal-jawab
KBAT
Menilai
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Taat kepada pemimpin 
  3. Setia kepada negara
Konsep/Istilah
  1. Nas
  2. Piagam
Sumber rujukan
1.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3.      Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,MPM..
Refleksi
100% pelajar dapat menghuraikan kandungan dan peranan Piagam Madinah sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/1/18(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
 6AK5/ 24 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM

TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Sistem pemerintahan:Struktur pemerintahan di Madinah.
Objektif
1.      Memerihalkan struktur pemerintahan di Madinah.
2.      Menjelaskan tindakan Nabi Muhammad s.a.w. di Madinah dalam pelbagai aspek seperti akidah,politik ekonomi,ketenteraan dan sosial
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuliah dan sumbang saran
2.      Latihan Topikal 1.3 (rujuk lampiran)
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Wahyu
  2. taqwa
Sumber rujukan
1.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3.      Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,MPM.
Refleksi

100% pelajar dapat memerihalkan struktur pemerintahan di Madinah.
Soalan latihan akan disiapkan sebagai kerja rumah.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/1/18(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM

TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Kepemimpinan Nabi Muhammad SAW.
Objektif
Menghuraikan ciri-ciri kepemimpinan Nabi Muhammad SAW.
Kaedah/Aktiviti
1.      Pembentangan oleh Monica
2.      Sesi soal-jawab
KBAT
Mencirikan
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Akidah
  2. Perang Khandak.
Sumber rujukan
1.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3.      Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,MPM.
Refleksi

Pembentangan dan sesi soal-jawab berjalan lancar.100% pelajar dapat menghuraikan ciri-ciri kepemimpinan Nabi Muhammad SAW sekurang-kurangnya dalam 3 aspek..


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/1/18(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
10.45-11.45
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Institusi khalifah:Pemilihan Khalifah al-Rasyidin dan Umayyah, abad ke-7-8M.
Objektif
  1. Menghuraikan konsep dan ciri-ciri khalifah.
  2. Menjelaskan kaedah pemilihan khalifah.
Kaedah/Aktiviti
1.      Pembentangan oleh Ignatus
2.      Sesi soal-jawab
KBAT
Mencirikan
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih berganda/Membandingbeza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. khulafa
  2. baiah
Sumber rujukan
1.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3.      Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,MPM.
Refleksi
100% pelajar dapat menghuraikan konsep dan ciri-ciri khalifah.serta menjelaskan kaedah pemilihan khalifah.



LAMPIRAN

1.2 Masyarakat Islam.
1. Ceritakan latar belakang Nabi Muhammad s.a.w. dalam aspek berikut:
• Keturunan
• Peristiwa penting pada tahun kelahiran
• Kehidupan setelah lahir hingga berusia 8 tahun.
• Kehidupan Nabi semasa di bawah jagaan Abu Talib
2. Berikan contoh-contoh siat jujur Nabi Muhammad s.a.w sesuai dengan gelaran baginda sebagai Al-Amin
3. Huraikan peristiwa peletakan batu Hajarul Aswad ke tempat asal pada 605M
4. Jelaskan peristiwa yang berkaitan dengan turunnya wahyu pertama.
5. Apakah tindakan kaum Quraisy terhadap nabi selepas kematian Abu Talib dan Siti Khadijah?
6. Siapakah golongan As-Sabiqun Al-Awwalun.
7. Jelaskan konsep Ummah
8. Nyatakan isi kandungan Perjanjian Aqabah 1 dan 2.
9. Huraikan 3 golongan umat/masyarakat Islam yang terdapat di Madinah.
10. Huraikan perubahan yang terdapat dalam pembentukan masyarakat Islam.
11. Jelaskan berkenaan 4 golongan dalam masyarakat Islam Madinah sejurus selepas kewafatan Nabi Muhammad s.a.w.Bagaimanakah masalah perpecahan masyarakat ini diselesaikan.
12. Jelaskan berkenaan kumpulan masyarakat baharu yang wujud semasa pemerintahan Khalifah Abu Bakar,Bagaimanakah golongan ini dihapuskan ?
13. Terangkan berkenaan 3 golongan yang wujud selepas kewaatan Khalifah Ali B. Abi Talib.
14. Jelaskan 6 golongan yang wujud sepanjang pemerintahan Khulafa Ar-Rasyidin:
i) Golongan Ar-Riddah
ii) Golongan Ahl –al-Ayyam
iii) Golongan al-Qura
iv) Golongan Khawarij
v) Golongan Berkecuali
vi) Golongan Mawali

15. Nyatakan cara kematian 4 khalifah berikut:
i) Khalifah Abu Bakar
ii) Khalifah Umar Al-Khattab
iii) Khalifah Uthman B. Affan
iv) Khalifah Ali B. Abi Talib.

1.3 Sistem Pemerintahan
1. Mengapakah Piagam Madinah dibentuk?
2. Huraikan peranan Piagam Madinah dalam perkembangan agama Islam.
3. Jelaskan tindakan Nabi Muhammad s.a.w di Madinah dalam aspek akidah, politik,social,ekonomi dan ketenteraan.

No comments:

Post a Comment