Pages

Friday, February 2, 2018

2018 Minggu 5 (29/1-2/2/18)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
29/1/18(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Pertahanan dan pembukaan wilayah:Peperangan.
Objektif
  1. Menghuraikan etika dan strategi peperangan pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).  
  2. Menjelaskan peristiwa Perang Badar,Uhud dan Khandak sebagai contoh.
Kaedah/Aktiviti


  1. Pembentangan oleh Magdalene
  2. Sesi soal-jawab 
  3. Peneguhan fakta penting oleh guru
KBAT
Menilai
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
Khandak/Al-Ahzab
Sumber rujukan
1.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3.      Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
4.      Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,MPM
Refleksi
100% pelajar dapat  menghuraikan etika dan strategi peperangan pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M) beserta contoh peperangan.  


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
29/1/18(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
1.20-2.50
Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penyelidikan Bahan :
  1. Mengenal pasti bahan
  2. Mencari dan mengumpul bahan
  3. Menyaring bahan 
Objektif
  1. Menyenaraikan sumber yang sesuai dan berkaitan dengan tajuk.
  2. Mengumpul sumber yang sesuai dan berkaitan dengan tajuk yang dipilih daripada sumber internet, arkib, temu bual, dan perpustakaan.
  3. Menjelaskan kaedah penyediaan borang temubual.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
sumber primer dan sekunder.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan cara-cara mendapatkan sumber dan menyaring sumber tersebut untuk dimasukkan dalam esei yang akan dihasilkan.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
30/1/18(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
7.30-8.30 
Refleksi

100% pelajar  terlibat dalam ceramah anjuran unit Bimbingan dan Kaunseling di Bilik Mesyuarat 4.Guru berada bersama pelajar untuk memantau .



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
31/1/18(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
 6AK5/ 24 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Pertahanan dan pembukaan wilayah:Kepemimpinan.
Objektif
  1. Menilai kepemimpinan dan sumbangan tokoh Mesir (abad ke-12) iaitu Salehuddin al-Ayyubi dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-15) iaitu Sultan Muhammad al-Fatih.  
Kaedah/Aktiviti
    

1.      Kuliah dan sumbang saran
2.      Pembentangan oleh Ronikmal bagi tajuk Sultan Muhammad al-Fatih.
3.      Merujuk sumber internet
Latihan Topikal 1.7 (rujuk lampiran)
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta buih berganda/membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. keberanian
Konsep/Istilah
  1. Dinasti Ayyubiyah.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia..
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri dan contoh-contoh kepemimpinan dan sumbangan tokoh Mesir (abad ke-12) iaitu Salehuddin al-Ayyubi dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-15) iaitu Sultan Muhammad al-Fatih sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.  
Latihan topikal perlu disiapkan di rumah.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
1/2/18(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Perhubungan luar:Diplomatik.
Objektif
  1. Membincangkan bentuk perhubungan  luar  dari segi hubungan diplomatik pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menghubungkait
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Kerajaan Byzantine
  2. Perjanjian Hudaibiyah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia..
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan bentuk perhubungan  luar  dari segi hubungan diplomatik pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7).

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
2/2/18(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
10.45-11.45
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Perhubungan luar:Naungan.
Objektif
  1. Membincangkan bentuk perhubungan  luar dari segi hubungan naungan melalui pembayaran Jizyah pada zaman Khalifah al-Rasyidin dan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M)
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menyusun mengikut kronologi
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Jizyah
  2. naungan
  3. Zimmi
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat  menjelaskan bentuk perhubungan  luar dari segi hubungan naungan melalui pembayaran Jizyah pada zaman Khalifah al-Rasyidin dan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M



No comments:

Post a Comment