|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Khandak/Al-Ahzab
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
4. Sukatan Pelajaran Sejarah
STPM,MPM
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar
dapat menghuraikan etika dan strategi
peperangan pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin
(abad ke-7M) beserta contoh peperangan.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul
dan mengelas
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Dakap/hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
sumber
primer dan sekunder.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat
menjelaskan cara-cara mendapatkan sumber dan menyaring sumber tersebut untuk
dimasukkan dalam esei yang akan dihasilkan.
|
|
|||||||||
Refleksi
|
100% pelajar terlibat dalam
ceramah anjuran unit Bimbingan dan Kaunseling di Bilik Mesyuarat 4.Guru berada
bersama pelajar untuk memantau .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah
dan sumbang saran
2.
Pembentangan oleh Ronikmal bagi
tajuk Sultan
Muhammad al-Fatih.
3.
Merujuk
sumber internet
Latihan Topikal 1.7
(rujuk lampiran) |
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
buih berganda/membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri dan contoh-contoh kepemimpinan dan
sumbangan tokoh Mesir (abad ke-12) iaitu Salehuddin al-Ayyubi dan
Khalifah Uthmaniyah (abad ke-15) iaitu Sultan Muhammad al-Fatih
sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.
Latihan topikal perlu disiapkan di
rumah.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menghubungkait
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan bentuk perhubungan luar dari segi
hubungan diplomatik pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin
(abad ke-7).
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan
Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menyusun mengikut kronologi
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Alir/urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan bentuk perhubungan luar
dari segi hubungan naungan melalui pembayaran Jizyah pada zaman Khalifah
al-Rasyidin dan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M
|
No comments:
Post a Comment