|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2.
Setiap kumpulan membincangkan 1 perjanjian dalam masa 5
minit.
3.
Setiap wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar lain membuat catatan fakta penting.
5.
Sesi soal-jawab.
6.
Latihan Topikal 1.8 (rujuk lampiran)
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
adakah perjanjian tersebut ditepati atau dimungkiri.
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan
berjalan lancar. 100% pelajar dapat menghuraikan bentuk perhubungan
luar dari segi hubungan Perjanjian pada zaman Khalifah Abbasiyah (abad
ke-9-13M) dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-17-19M)
Latihan topikal perlu disiapkan di
rumah.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
|
||||||||
Objektif
|
Mengenalpasti
kesalahan yang terdapat dalam proposal pelajar.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Menunjukkan contoh proposal yang telah dihantar oleh
setiap pelajar dan telah disemak oleh guru
2.
Proposal yang baik
dan menepati format, tidak perlu lagi dibuat semula
3.
Bagi proposal yang
kurang menepati format yang ditetapkan,guru menerangkan komen yang telah
ditulis pada proposal pelajar bagi membolehkan pelajar membuat
penambahbaikan terhadap proposal tersebut.
4.
Pelajar berkenaan diminta mengambil gambar proposal untuk
dibuat penambahbaikan. Proposal yang asal, disimpan oleh guru.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
50%
pelajar dapat menghasilkan proposal dengan agak baik,manakala selebihnya
perlukan penambahbaikan.Kesalahan ketara adalah dari segi tatabahasa dan
kurangnya sumber berkaitan sorotan kajian lepas
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Dakap/Hubungan seluruh
bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menghuraikan konsep dan ciri-ciri
sistem ekonomi. serta kegiatan ekonomi pada zaman Nabi Muhammad SAW (abad
ke-7) dan kerajaan Abbasiyah (abad ke-11-12M)
|
|
|||||||||
Refleksi
|
100% pelajar terlibat dalam
ceramah anjuran KESEF sempena pelancaran House of Stamps SMK Serian di Dewan
Sri Sadong .Guru berada bersama
pelajar untuk memantau pada masa PdPc masing-masing .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Perbincangan Contoh soalan STPM
2013: Sejauhmanakah kegiatan ekonomi
masyarakat Malaysia pada hari ini merupakan cerminan kepada kegiatan ekonomi
penduduk Melaka pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.
1.
Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2.
Setiap kumpulan membincangkan 1 isi dan menghasilkan esei
jawapan lengkap bagi isi berkenaan sahaja
dalam masa 20 minit.
3.
Setiap wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar lain membuat catatan akta penting.
·
|
||||||||
KBAT
|
Menaakul
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta buih berganda/membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Kiwi .
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar.Semua
kumpulan dapat menghuraikan isi dengan baik sesuai dengan kehendak soalan.Guru
membuat sedikit penambahbaikan terhadap jawapan pelajar.Pelajar juga
kelihatan begitu bersemangat bertanya dan mengemukakan pendapat.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Membuat gambaran mental
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Bulatan/Mendefinisikan
mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan konsep/definisi
Baitulmal
|
No comments:
Post a Comment