Pages

Friday, February 9, 2018

2018 Minggu 6 (5-9/2/18)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/2/18(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Perhubungan luar:Perjanjian.
Objektif
  1. Membincangkan bentuk perhubungan  luar  dari segi hubungan Perjanjian pada zaman Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-13M) dan  Khalifah Uthmaniyah (abad ke-17-19M)
Kaedah/Aktiviti
1.      Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2.      Setiap kumpulan membincangkan 1 perjanjian dalam masa 5 minit.
3.      Setiap wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
4.      Pelajar lain membuat catatan fakta penting.
5.      Sesi soal-jawab.
6.      Latihan Topikal 1.8 (rujuk lampiran)
KBAT
Menganalisis adakah perjanjian tersebut ditepati atau dimungkiri.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Muktamar London
  2. Perjanjian San Stefano
  3. Perjanjian  Radsin.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar. 
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar. 100% pelajar dapat menghuraikan bentuk perhubungan  luar  dari segi hubungan Perjanjian pada zaman Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-13M) dan  Khalifah Uthmaniyah (abad ke-17-19M)
Latihan topikal perlu disiapkan di rumah.

  
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/2/18(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
1.20-2.50
Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Pembetulan proposal.
Objektif
Mengenalpasti kesalahan yang terdapat  dalam proposal pelajar.
Kaedah/Aktiviti
1.      Menunjukkan contoh  proposal yang telah dihantar oleh setiap pelajar dan telah disemak oleh guru
2.       Proposal yang baik dan menepati format, tidak perlu lagi dibuat semula
3.       Bagi proposal yang kurang menepati format yang ditetapkan,guru menerangkan komen yang telah ditulis pada proposal pelajar bagi membolehkan pelajar  membuat penambahbaikan terhadap proposal tersebut.
4.      Pelajar berkenaan diminta mengambil gambar proposal untuk dibuat penambahbaikan. Proposal yang asal, disimpan oleh guru.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. latar/tempoh masa kajian.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
Refleksi
50% pelajar dapat menghasilkan proposal dengan agak baik,manakala selebihnya perlukan penambahbaikan.Kesalahan ketara adalah dari segi tatabahasa dan kurangnya sumber berkaitan sorotan kajian lepas
 
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/2/18(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
7.30-8.30 
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Sistem ekonomi.
Objektif
  1. Menghuraikan konsep dan ciri-ciri sistem ekonomi.
  2. Membincangkan kegiatan ekonomi pada zaman Nabi Muhammad SAW (abad ke-7) dan kerajaan Abbasiyah (abad ke-11-12M)
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menilai
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/Hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. usaha tangga kejayaan.
  2. ikhtiar mencari rezeki yang halal lagi baik.
Konsep/Istilah
  1. Sadaqat .
  2. Fai
  3. Ghanimah
  4. Usyur.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menghuraikan konsep dan ciri-ciri sistem ekonomi. serta kegiatan ekonomi pada zaman Nabi Muhammad SAW (abad ke-7) dan kerajaan Abbasiyah (abad ke-11-12M)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/2/18(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
 6AK5/ 24 pelajar
Masa
11.15-12.45
Refleksi

100% pelajar  terlibat dalam ceramah anjuran KESEF sempena pelancaran House of Stamps SMK Serian di Dewan Sri Sadong .Guru  berada bersama pelajar untuk memantau pada masa PdPc masing-masing .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/2/18(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Sistem ekonomi.
Objektif
  1. Membincangkan kegiatan ekonomi pada zaman Kesultanan Melaka (abad ke-15).
Kaedah/Aktiviti
Perbincangan Contoh soalan STPM 2013: Sejauhmanakah kegiatan ekonomi masyarakat Malaysia pada hari ini merupakan cerminan kepada kegiatan ekonomi penduduk Melaka pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.

1.      Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2.      Setiap kumpulan membincangkan 1 isi dan menghasilkan esei jawapan lengkap bagi isi berkenaan sahaja  dalam masa 20 minit.
3.      Setiap wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
4.      Pelajar lain membuat catatan akta penting.
  1. Sesi soal-jawab.
·     
KBAT
Menaakul
i-Think/Proses Pemikiran
Peta buih berganda/membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. usaha tangga kejayaan.
  2. ikhtiar mencari rezeki yang halal lagi baik.
Konsep/Istilah
Kiwi .
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar. 
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar.Semua kumpulan dapat menghuraikan isi dengan baik sesuai dengan kehendak soalan.Guru membuat sedikit penambahbaikan terhadap jawapan pelajar.Pelajar juga kelihatan begitu bersemangat bertanya dan mengemukakan pendapat.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
2/2/18(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
10.45-11.45
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep/definisi Baitulmal.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membuat gambaran mental 
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/Mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. Baitulmal .
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep/definisi Baitulmal






No comments:

Post a Comment