Pages

Thursday, February 14, 2019

2019 Minggu 7 (10-14/2/19).

Tarikh
10/2/19 ( Ahad)
Catatan
Tiada aktiviti PdPc dijalankan kerana semua  pelajar terlibat dengan ceramah  STPM  oleh  bekas  pelajar.SMK Sri Gunung.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/2/19(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
KERJA KURSUS (SEJARAH KERTAS 4)
  • Penyemakan tajuk dan rangka proposal
Objektif
1.      Mengenalpasti langkah-langkah yang tepat  dalam penghasilan kerja kursus pelajar. 
2.      Memastikan proposal yang dihasilkan tepat seperti format yang dikehendaki sebelum pelajar mencetaknya untuk dihantar kepada guru.
Kaedah/Aktiviti
  1. Membuat semakan draf proposal setiap pelajar dan membuat penambahbaikan terhadap draf tersebut. Draf dalam bentuk soft copy.
  2. Semakan dibuat dengan membaca, meneliti  dan memperbetulkan proposal berkenaan untuk perhatian pelajar lain juga supaya mereka dapat membuat pemanbahbaikan terhadap draf masing-masing.
  3. Pelajar juga saling membuat semakan bersama rakan-rakan yang duduk berdekatan.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
latar/tempoh masa kajian.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
Refleksi
Hanya 50% daripada proposal pelajar berjaya disemak dan dibuat penambahbaikan kerana terlalu banyak kesalahan yang dilakukan terutaman kesalahan daripada segi penulisan sorotan kajian lepas..

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/2/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.20
Tajuk
KERJA KURSUS (SEJARAH KERTAS 4):.
  • Penyemakan tajuk dan rangka proposal (sambungan).
Objektif
1.      Mengenalpasti langkah-langkah yang tepat  dalam penghasilan kerja kursus pelajar. 
2.      Memastikan proposal yang dihasilkan tepat seperti format yang dikehendaki sebelum pelajar mencetaknya untuk dihantar kepada guru.
Kaedah/Aktiviti
  1. Membuat semakan draf proposal setiap pelajar dan membuat penambahbaikan terhadap draf tersebut. Draf dalam bentuk soft copy.
  2. Semakan dibuat dengan membaca,meneliti  dan memperbetulkan proposal berkenaan untuk perhatian pelajar lain juga supaya mereka dapat membuat pemanbahbaikan terhadap draf masing-masing.
  3. Pelajar juga saling membuat semakan bersama rakan-rakan yang duduk berdekatan.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
latar/tempoh masa kajian.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
Refleksi
100% pelajar berjaya menyiapkan  proposal dan telah dibuat penambahbaikan bersama rakan berdekatan dan juga guru.Pelajar diminta menghantar cetakan proposal pada Ahad minggu depan...

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
14/2/19(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
9.40-11.00
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Bentuk pemerintahan:Pemerintahan pusat dan wilayah.
Objektif
Menganalisis struktur pemerintahan dan pentadbiran pusat dan wilayah pada zaman Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7) dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-16-17).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Mencari maklumat melalui perbincangan berkumpulan bagi melengkapkan Jadual yang disediakan oleh guru di papan tulis.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan dan Peta Pelbagai Alir/Sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sumber Ijmak  
  2. Ijtihad
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar bekerjasama mencari maklumat berkaitan.Jadual berjaya dilengkapkan dengan baik.


No comments:

Post a Comment