|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan dan Peta Pelbagai Alir/Sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Objektif
PdPc tercapai. Pelajar dapat menjelaskan sistem pemerintahan
raja/sultan dan amir pada zaman pemerintahan kerajaan Andalusia (abad ke-13)
dan India (abad ke-16-17M)
|
|
|||||||||
Tajuk
|
KERJA KURSUS (SEJARAH KERTAS 4):
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul
dan mengelas
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Dakap/hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
sumber
primer dan sekunder.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pelajar membuat catatan
maklumat penting.
Pelajar merujuk contoh
sumber pelajar terdahulu yang disimpan oleh guru (tiada maklumat peribadi
pelajar lepas dalam contoh berkenaan) bagi mendapat gambaran awal tentang
proses kerja mereka yang seterusnya.
100% pelajar dapat
menjelaskan cara-cara mendapatkan sumber dan menyaring sumber tersebut untuk
dimasukkan dalam esei yang akan dihasilkan.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
KERJA
KURSUS (SEJARAH KERTAS 4):
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menaakul
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Dakap/Hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pelajar
membuat catatan fakta penting.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
Pertahanan dan pembukaan wilayah
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menjelaskan pengertian jihad pada zaman Nabi
Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).
2.
Menghuraikan etika dan strategi peperangan pada
zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad
ke-7M).
3.
Menjelaskan
peristiwa Perang Badar,Uhud dan Khandak sebagai contoh.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks.
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
Sedia berkorban untuk negara dan agama
2.
Mempertahankan maruah dan hak
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Jihad
2.
Berleybey
3.
Khandak/Al-Ahzab
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar
dapat menjelaskan pengertian jihad pada
zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M). Konsep
jihad turut dikaitkan dengan situasi sebagai pelajar.
Pelajar juga dapat
menghuraikan etika dan strategi peperangan pada zaman Nabi Muhammad
SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M) beserta contoh peperangan sekurang-kurangnya
dengan memberi 2 contoh .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah dan sumbang saran
2.
Merujuk sumber internet
3.
Latihan Topikal 1.7 (rujuk lampiran)
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
buih berganda/membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan
ciri-ciri dan contoh-contoh kepemimpinan dan sumbangan tokoh Mesir (abad
ke-12) iaitu Salehuddin al-Ayyubi dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-15) iaitu
Sultan Muhammad al-Fatih sekurang-kurangnya dalam 2 aspek. Latihan topikal perlu disiapkan di rumah. |
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
Perhubungan
luar:
·
Diplomatik
·
Naungan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menghubungkait
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
|
|
|||||||||
Refleksi
|
Tiada aktiviti PdPc kerana guru
terlibat
dengan Bengkel Peningkatan Matapelajaran
Tingkatan 6, di PPD Bachok.
|
No comments:
Post a Comment