Pages

Saturday, February 16, 2019

2019 Minggu 8 (17-21/2/19).

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/2/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Bentuk pemerintahan: Pemerintahan raja/sultan dan amir.
Objektif
  1. Menjelaskan sistem pemerintahan raja/sultan dan amir pada zaman pemerintahan kerajaan Andalusia (abad ke-13) dan India (abad ke-16-17M)
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
  2. Sesi soal-jawab
  3. Peneguhan fakta penting oleh guru.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan dan Peta Pelbagai Alir/Sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada pemerintah
Konsep/Istilah
  1. Amir
  2. Khutub Khanah Akhbar
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Objektif PdPc tercapai. Pelajar dapat menjelaskan sistem pemerintahan raja/sultan dan amir pada zaman pemerintahan kerajaan Andalusia (abad ke-13) dan India (abad ke-16-17M)

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/2/19 (Ahad)** waktu relief
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.00
Tajuk
KERJA KURSUS (SEJARAH KERTAS 4):
  • Penyelidikan Bahan :
  1. Mengenal pasti bahan
  2. Mencari dan mengumpul bahan
  3. Menyaring bahan 
Objektif
  1. Menyenaraikan sumber yang sesuai dan berkaitan dengan tajuk.
  2. Mengumpul sumber yang sesuai dan berkaitan dengan tajuk yang dipilih daripada sumber internet, arkib, temu bual, dan perpustakaan.
  3. Menjelaskan kaedah penyediaan borang temubual.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
sumber primer dan sekunder.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
Refleksi

Pelajar membuat catatan maklumat penting.
Pelajar merujuk contoh sumber pelajar terdahulu yang disimpan oleh guru (tiada maklumat peribadi pelajar lepas dalam contoh berkenaan) bagi mendapat gambaran awal tentang proses kerja mereka yang seterusnya.
100% pelajar dapat menjelaskan cara-cara mendapatkan sumber dan menyaring sumber tersebut untuk dimasukkan dalam esei yang akan dihasilkan.




Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/2/19 (Ahad)** waktu relief
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
2.00-2.40
Tajuk
KERJA KURSUS (SEJARAH KERTAS 4):
  • Penerangan berkenaan Penulisan Hasil Penyelidikan :
  1. Menghasilkan esei.
Objektif
  1. Menghasilkan esei mengikut format yang betul.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menaakul
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/Hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pendahuluan esei
  2. Badan esei/ isi 
  3. Kesimpulan
  4. Dokumentasi spt nota akhir, bibliografi, gambar, peta dsbnya.  (bahan lampiran)
Sumber rujukan
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pelajar membuat catatan fakta penting.
    
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/2/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
Pertahanan dan pembukaan wilayah
  • Jihad.
  • Peperangan.
Objektif
1.      Menjelaskan pengertian jihad pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).
2.      Menghuraikan etika dan strategi peperangan pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).  
3.      Menjelaskan peristiwa Perang Badar,Uhud dan Khandak sebagai contoh.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks.
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Sedia berkorban untuk negara dan agama
2.      Mempertahankan maruah dan hak
Konsep/Istilah
1.      Jihad
2.      Berleybey
3.      Khandak/Al-Ahzab
Sumber rujukan
1.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3.      Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,MPM.
Refleksi

100% pelajar dapat  menjelaskan pengertian jihad pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M). Konsep jihad turut dikaitkan dengan situasi sebagai pelajar.
Pelajar juga dapat  menghuraikan etika dan strategi peperangan pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M) beserta contoh peperangan sekurang-kurangnya dengan memberi 2 contoh .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/2/19 (Selasa)**tukar ganti waktu
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
12.0-1.20
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Pertahanan dan pembukaan wilayah:Kepemimpinan.
Objektif
  1. Menilai kepemimpinan dan sumbangan tokoh Mesir (abad ke-12) iaitu Salehuddin al-Ayyubi dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-15) iaitu Sultan Muhammad al-Fatih.  
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuliah dan sumbang saran
2.      Merujuk sumber internet
3.      Latihan Topikal 1.7 (rujuk lampiran)
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta buih berganda/membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. keberanian
Konsep/Istilah
  1. Dinasti Ayyubiyah.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
  5. Modul Sejarah P.Pinang,2018 soalan 21-22..
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri dan contoh-contoh kepemimpinan dan sumbangan tokoh Mesir (abad ke-12) iaitu Salehuddin al-Ayyubi dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-15) iaitu Sultan Muhammad al-Fatih sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.  
Latihan topikal perlu disiapkan di rumah.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
20/2/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.20
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
Perhubungan luar:
·         Diplomatik
·         Naungan.
Objektif
  1. Membincangkan bentuk perhubungan  luar  dari segi hubungan diplomatik pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7).
  2. Membincangkan bentuk perhubungan  luar dari segi hubungan naungan melalui pembayaran Jizyah pada zaman Khalifah al-Rasyidin dan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M)
Kaedah/Aktiviti
  1. ..
  2. Sesi soal-jawab
  3. Peneguhan fakta penting oleh guru
KBAT
Menghubungkait
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Kerajaan Byzantine
  2. Perjanjian Hudaibiyah
  3. Jizyah
  4. naungan
  5. Zimmi
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia..
  5. Modul Sejarah P.Pinang, 2018 soalan 24.
Refleksi





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
21/2/19(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
9.40-11.00
Refleksi
 Tiada aktiviti PdPc kerana guru terlibat
 dengan Bengkel Peningkatan Matapelajaran Tingkatan 6, di PPD Bachok. 


No comments:

Post a Comment