Pages

Thursday, June 13, 2019

2019 Minggu 24 (9-13/6/19)


Tarikh
9/6/19 (Ahad)
Catatan
Cuti Tambahan sempena perayaan Aidil Fitri.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/6/19 (Isnin )
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
  1. Pengenalan  format sejarah STPM Penggal 3
  2. BAHAGIAN A: SEJARAH MALAYSIA
  • Tema 1: Masyarakat 
  • :Institusi  pemerintahan pada abad ke-19
                : Raja.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan peranan raja.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. golongan pemerintah dan  yang diperintah
  2. sistem warisan
  3. sistem penggiliran.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan peranan raja.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 5 peranan  .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/6/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 24 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk
  1. Masyarakat Industri  (abad ke-18-19M)
  2. Masyarakat Industri di England (abad ke-18-19M)
Objektif
  1. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat Industri secara umum dan di England.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:  
  • Terangkan maksud masyarakat industri dan ciri-ciri masyarakat  Industri.
  • Bincangkan faktor-faktor perkembangan masyarakat  Industri di England pada abad ke-18-19M.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Rusuhan Luddite
  2. Golongan Proletariat
3.      Akta Kombinasi.
4.      Eropah Barat
  1. Sanitasi
Sumber rujukan
  1. Revolusi Perindustrian-Pengertian dan latar belakang
  2. INDUSTRIAL REVOLUTION
  3. Revolusi Perindustrian-Wikipedia Bahasa Melayu
  4. History of technology
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi. 
  6. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat Industri secara umum.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri . Mereka juga dapat menjelaskan faktor perkembangan masyarakat  Industri di England pada abad ke-18-19M sekurang-kurangnya dengan mengemukakan  3 faktor .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/6/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
Tema 1: Masyarakat 
  • Institusi  pemerintahan pada abad ke-19
                : Pembesar.
Objektif
  1. Menghuraikan konsep, hierarki, dan peranan pembesar.
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuliah dan sumbang saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
sistem pembesar 4 lipatan.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi. 
  4. Skor kertas Aktual Sejarah Penggal 3,kertas model 8,ms 22 dan J108-J109.
Refleksi
100% pelajar dapat menghuraikan konsep, hierarki, dan peranan pembesar sekurang-kurangnya dengan mengemukakan  3 peranan.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/6/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 24 pelajar
Masa
12.00-1.20
Tajuk
  1. Masyarakat Industri di Jerman (abad ke-18-19M)
Objektif
  1. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat  Industri di Jerman
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:  
  • Perkembangan revolusi  industri di Jerman meninggalkan pelbagai kesan dari sudut politik,ekonomi dan sosial.Bincangkan.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. junker
  2. sosialisme
  3. Eropah Tengah
  4. Sistem Guild.
Sumber rujukan
  1. Revolusi Perindustrian-Pengertian dan latar belakang
  2. INDUSTRIAL REVOLUTION
  3. Revolusi Perindustrian-Wikipedia Bahasa Melayu
  4. History of technology
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi. 
  6. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat  Industri di Jerman  sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 4 ciri .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/6/19 (Rabu )
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 26 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
  1. Masyarakat agraria di Belanda (abad ke-16-17M)
Objektif
  1. Menghuraikan definisi dan ciri-ciri masyarakat agraria di negara Belanda. 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut: 
  • Terangkan ciri-ciri masyarakat agraria di Belanda pada abad ke-16 hingga abad ke-17.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
  2. Menghargai sumber alam semulajadi
  3. Kerajinan dan daya usaha
Konsep/Istilah
  1. Sistem tanah rang
  2. Sistem penggiliran tanaman.
Sumber rujukan
  1. European Agrarian Society: Manorialism
  2. agrarian society in the netherlands
  3. Masyarakat agraria di Belanda
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  6. Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.
  7. Modul Sukses Sejarah P1
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan  ciri-ciri masyarakat agraria di Belanda pada abad ke-16 hingga abad ke-17 sekurang-kurangnya dalam 3 aspek. Mereka juga dapat menjelaskan perbandingan antara sistem tanah rang dengan sistem penggiliran tanaman .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/6/19 (Rabu )
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 24 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk
Mula Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  • Institusi pemerintahan
  • :Sistem Beraja di China  abad ke 16-20M
Objektif
  1. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri sistem beraja secara umum.
  2. menghuraikan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di China dalam pelbagai aspek
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan dalam kumpulan untuk mencari peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di China dalam pelbagai aspek
  2. Setiap kumpulan disediakan sekeping mini whiteboard dan 1-2 batang pen marker
  3. Pembentangan kumpulan
  4. Sesi soal -jawab dan sumbang saran
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Sistem Beraja 
Sumber rujukan
  1. Dinasti Qing/Ching
  2. Maharani Dowager Tsu Hsi
  3. Sistem Beraja di China
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  5. Teks Sejarah Pra-U,Longman.
  6. Nota lengkap sejarah STPM,Fajar Bakti. 
  7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di China dalam pelbagai aspek .Pembentangan berjalan lancar. Majoriti pelajar memberi kerjsama dengan bertanya pelbagai soalan manakala segelintirnya kurang memberi fokus kepada pembentanagn rakan mereka.

Pelajar yang kurang membei fokus ditanya soalan berkenaan pembentanagn pelajar sebagai amaran agar memberi tumpuan pada masa akan datang.

                   
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/6/19 (Khamis )
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
12.40-2.00***
Tajuk
Tema 1: Masyarakat 
  • Hukum adat dan undang-undang pada abad ke-19
Objektif
  1. Menerangkan bentuk dan pelaksanaan Adat Perpatih dan Adat Temenggung.
  2. Menghuraikan prinsip-prinsip umum Undang-Undang 99 Perak dan Undang-Undang Tubuh Johor.
Kaedah/Aktiviti
1.      Melengkapkan rajah perbandingan antara Adat Perpatih dan Adat Temenggung dan membuat pempentangan ringkas tajuk berkenaan mengikut aspek yang diagihkan kepada kumpulan masing-masing..
2.      Kuliah dan sumbang  saran bagi tajuk Undang-Undang 99 Perak dan Undang-Undang Tubuh Johor.
KBAT
Membanding beza
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Adat
  2. Undang-Undang
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi. 
Refleksi
100%  pelajar dapat melengkapkan rajah perbandingan berdasarkan hasil perbincangan dalam kumpulan masing-masing .Mereka juga dapat menghuraikan perbandingan antara setiap aspek berkaitan  kerana satu kumpulan hanya perlu melengkapkan dan menghuraikan satu ciri perbandingan. Isi yang kurang dtambahbaik oleh guru dan rakan pelajar yang lain.
PdPc hari ini diawalkan kepada pukul 9.40-11.00 pagi kerana guru bertukar waktu dengan Cg.Hjh Nor Azimah kerana guru perlu bertolak ke Kuala Lumpur petang ini atas urusan temuduga pengajian anak.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/5/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 24 pelajar
Masa
11.20-12.40
Tajuk    
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  • Institusi pemerintahan
  • :Sistem Beraja di Rusia  abad ke 16-20M
Objektif
  1. Menghuraikan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di Rusia
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Pembahagian kumpulan pembentangan dan tugasan bagi mencari peranan setiap raja di Rusia.
KBAT
Mensintesis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Sistem Beraja 
  2. Tsar/Tsarina
Sumber rujukan
  1.  Sistem Beraja di Rusia
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
Semua kumpulan bekerjasama mencari fakta berkaitan. 

No comments:

Post a Comment