Pages

Thursday, June 20, 2019

2019 Minggu 25 (16-20/6/19)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/6/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
Tema 1: Masyarakat 
  • Sistem sosial pada abad ke-19
Objektif
  1. Menerangkan  konsep dan susun lapis masyarakat
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Golongan merdeheka
  2. Hamba Dengan
Sumber  rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi. 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat dengan membahagikan kepada golongan pemerintah dan yang diperintah.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/6/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 26 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
  1. Masyarakat agraria di China (abad ke-16-17M)
Objektif
  1. Menghuraikan definisi dan ciri-ciri masyarakat agraria secara umum.
  2. Menghuraikan  ciri-ciri masyarakat agraria di China.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
  2. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:  
    • Jelaskan ciri-ciri masyarakat agraria di China abad ke 16-17M. 
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
Masyarakat agraria
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.
  4. Modul Sukses Sejarah P1
  5. Definisi dan ciri-ciri masyarakat agraria
  6. agrarian society in china
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan deinisi dan ciri -ciri masyarakat agraria secara umum dan yang terdapat di China sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 ciri .
                           

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/6/19 (Isnin )
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
Tema 1: Masyarakat 
  • Sistem ekonomi pada abad ke-19
Objektif
  1. Menerangkan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. ekonomi tradisional
  2. ekonomi komersial
  3. Kiwi
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial. Mereka juga dapat membanding beza sekurang-kurangnya  5 ciri

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/6/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 24 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk    
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  • Institusi pemerintahan
  • :Sistem Beraja di Rusia  abad ke 16-20M (sambungan)
Objektif
  1. Menghuraikan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di Rusia
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan iaitu setiap kumpulan membentangkan peranan bagi seorang raja.
KBAT
Mensintesis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Sistem Beraja 
  2. Tsar/Tsarina
Sumber rujukan
  1.  Sistem Beraja di Rusia
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
Semua kumpulan berjaya menjelaskan peranan raja/Rusia dalam pelbagai aspek sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 isi 

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/6/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Peluasan kuasa asing pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Membincangkan faktor peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menyelesai masalah
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. mekantilisme
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
  4. Q & A Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan faktor peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 isi penting.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/6/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 24 pelajar
Masa
12.00-1.20
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  • Institusi pemerintahan
  • : Sistem Pembesar di China abad ke-16-20
Objektif
  1. Menjelaskan maksud/konsep sistem pembesar.
  2. menghuraikan dan membandingkan peranan pembesar dalam pemerintahan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Membahagikan peranan pembesar kepada 2 bahagian iaitu di peringkat pusat dan wilayah.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Sistem Pembesar
  2. gentry
  3. Censorate
Sumber rujukan
  1.  Sistem Pembesar di China
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan dan membandingkan peranan pembesar dalam pemerintahan.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 aspek berkaitan .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/6/19 (Rabu )
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 26 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
  1. Masyarakat Maritim di Portugal (abad ke-16-17M)
Objektif
  1. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat maritim secara umum.
  2. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat maritim di negara Portugal dan Jepun.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Perbincangan pelbagai contoh soalan
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
  2. Kerajinan dan daya usaha
  3. Keberanian
  4. Berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Mekantilisme
  2. Kapal mohor merah
  3. Wako
Sumber rujukan
  1. Portuguese Navy
  2. History of Portugal
  3. Masyarakat maritim di Portugal
  4. Kapal bersenjata pedagang Jepun.
  5. Naval history of Japan
  6. Masyarakat maritim di Jepun
  7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  8. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  9. Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi. 
  10. Modul Sukses Sejarah P1
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri  masyarakat maritim secara umum dan ciri-ciri masyarakat maritim di Portugal dan Jepun abad 16-17 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 4 ciri berkaitan.
Semua bahan  PdPc termasuk nota telah diberi kepada pelajar dalam kumpulan Whatsapp kelas.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/6/19 (Rabu )
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 24 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  • Institusi pemerintahan
  • : Sistem Pembesar di Rusia abad ke-16-20
Objektif
  1. Menjelaskan maksud/konsep sistem pembesar.
  2. menghuraikan dan membandingkan peranan pembesar dalam pemerintahan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Duma
  2. Zemskii Sabor
  3. Prikazi
  4. Zemstvo
  5. Komun
Sumber rujukan
  1.  Sistem Pembesar di Rusia
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan peranan pembesar dalam pemerintahan.di Rusia sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 perkara



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
20/6/19 (Khamis )
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
12.40-2.00
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Peluasan kuasa asing pada abad ke-19-20
Objektif
Membincangkan  cara peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
1.      Pembentangan kumpulan iaitu satu kumpulan membentangkan cara  peluasan kuasa asing  bagi satu negeri.
KBAT
Menyelesai masalah
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
mekantilisme
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
  4. Q & A Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan cara peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 isi penting.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
20/5/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 24 pelajar
Masa
11.20-12.40
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  •  Negara bangsa
  • :Raja mutlak dan raja berperlembagaan di England abad ke-16-18. 
Objektif
  1. Menjelaskan konsep Raja mutlak dan raja berperlembagaan 
  2. Membincangkan dan membandingkan sistem pemerintahan beraja mutlak dan raja berperlembagaan  di England. 
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan bersama rakan sebelah bagi mencari jawapan kepada setiap aspek yang diminta oleh guru.
KBAT
1.       Mengumpul dan mengelas,
2.      Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. House of Lords
  2. House of Commons
Sumber rujukan
  1. Raja mutlak dan raja berperlembagaan di England.  
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Dinasti Tudor dan Dinasti Stuart
  4. House of Lords
  5. House of Commons
  6. English Revolution
  7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
100% pelajar berusaha mencari jawapan sama ada dengan merujuk internet atau buku rujukan.Bahan berkenaan dibentangkan untuk perkongsian bersama rakan.



No comments:

Post a Comment