|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
1.
Membincangkan perkembangan masyarakat
Islam pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung
Tanah Arab (abad ke-6-7 M).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
4. Sukatan Pelajaran Sejarah
STPM,MPM.
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat
menjelaskan perkembangan
masyarakat Islam pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di
Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7 M).
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
1.
Masyarakat Islam:Pengenalan.
|
||||||||
Objektif
|
Menjelaskan latar belakang kewujudan
masyarakat Islam semasa zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di
Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Tahun
Gajah.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3.
Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
4. Sukatan Pelajaran Sejarah
STPM,MPM.
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar
dapat menjelaskan latar
belakang kewujudan masyarakat Islam semasa zaman Nabi Muhammad SAW dan
Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7).
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
1.
Konsep
Ummah.
2.
Pembentukan ummah
pada zaman Nabi Muhammad SAW.
3.
Penyatuan ummah
pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah
Arab (abad ke-6-7 M).
|
||||||||
Objektif
pembelajaran
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotism/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
BBM/Sumber
rujukan
|
1.
Teks
Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2.
Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3.
Teks
Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
4.
Sukatan Pelajaran Sejarah
STPM,MPM.
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan
konsep ummah dan proses pembentukan
ummah pada zaman Nabi Muhammad SAW.
Pelajar juga dapat menjelaskan
proses
penyatuan ummah pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di
Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7 M).
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar
Masyarakat Islam
|
||||||||
Objektif
|
Menjelaskan proses pembentukan,
penyatuan dan perkembangan masyarakat Islam pada zaman Nabi Muhammad SAW dan
Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7 M).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan Topikal 1.2
: Latihan berkumpulan berkaitan Masyarakat
Islam.(Rujuk lampiran)
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotism / Kemahiran insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Agama Zorasta/Zaradiyst.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3.
Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
4. Sukatan Pelajaran Sejarah
STPM,MPM.
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar berusaha mencari maklumat berkaitan.Guru membenarkan pelajar merujuk
buku.Nota/latihan berkenaan perlu dihantar pada hari yang ditetapkan iaitu
setiap hari Jumaat selang 2 minggu sekali.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
Menghuraikan kandungan dan peranan
Piagam Madinah .
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Pembentangan
oleh Mohd Akmal.
2.
Sesi soal-jawab
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar
dapat menghuraikan kandungan dan peranan
Piagam Madinah sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
1.
Memerihalkan struktur pemerintahan di Madinah.
2.
Menjelaskan tindakan Nabi Muhammad s.a.w. di Madinah dalam
pelbagai aspek seperti akidah,politik ekonomi,ketenteraan dan sosial
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah dan sumbang saran
2.
Latihan Topikal 1.3 (rujuk lampiran)
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat memerihalkan
struktur pemerintahan di Madinah.
Soalan latihan akan disiapkan
sebagai kerja rumah.
|
No comments:
Post a Comment