|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
Menghuraikan
ciri-ciri kepemimpinan Nabi Muhammad SAW.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Kuliah dan sumbang
saran.
2. Sesi soal-jawab
|
||||||||
KBAT
|
Mencirikan
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menghuraikan
ciri-ciri kepemimpinan Nabi Muhammad SAW sekurang-kurangnya
dalam 3 aspek..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih berganda/Membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Sedia
berubah ke arah yang lebih baik
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan
perubahan
daripada sifat negatif masyarakat Jahiliyah kepada positif dalam masyarakat
Islam.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
1.
Membincangkan perkembangan masyarakat
Islam pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung
Tanah Arab (abad ke-6-7 M).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
4. Sukatan Pelajaran Sejarah
STPM,MPM.
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat
menjelaskan perkembangan
masyarakat Islam pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di
Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7 M).
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah dan sumbang saran
2.
Sesi soal-jawab
|
||||||||
KBAT
|
Mencirikan
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih berganda/Membandingbeza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar
dapat menghuraikan
konsep dan ciri-ciri khalifah.serta menjelaskan kaedah pemilihan khalifah.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar.
100% pelajar memberi
perhatian.Mereka dapat menjelaskan sumbangan khalifah al-Rasyidin
iaitu Khalifah Abu Bakar dan Khalifah Umar al-Khattab sekurang-kurangnya
dengan memberi contoh dalam 2 aspek.
**
Majlis Lambaian Kasih sempena perpindahan rakan guru ke sekolah lain.pada jam
11.30 pagi.
|
Tarikh
|
23/1/2020 (Khamis)
|
Catatan
|
CUTI SEMPENA
TAHUN BARU CINA PADA 25-26/1/2020
|
No comments:
Post a Comment