Pages

Friday, June 29, 2012

Minggu 26(25-29/6/12)


Mata      pelajaranSejarah
Tarikh25/6/12(Isnin)
Kelas4S1
Tajuk
Bab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  •   Kerajaan Bani Abbasiyah(sambungan).
Objektif
  1. Menyenaraikan  sumbangan Kerajaan Bani Abbasiyah dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kepentingan ilmu pengetahuan.
Konsep/Istilah
  1. Baitulhikmah
  2. Syiah
  3. Khawarij
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s  158-161.
RefleksiPelajar  dapat menyatakan contoh sumbangan Kerajaan Bani Abbasiyah yang utama.P &P selesai bagi tajuk ini.

Mata  pelajaranSejarah  2
Tarikh25/6/12(Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukParti Komunis Vietnam dan perjuangan  menuntut kemerdekaan

ObjektifMenghuraikan perjuangan  Parti Komunis Vietnam dan peranannya dalam  menuntut kemerdekaan pada zaman penjajahan Jepun dan Perancis
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah.  
  2. Sumbangsaran 
  3.  Membuat perbandingan tidak lansung antara nasionalisme Vietnam dengan negara Asia yang lain.
Kbkk
  1. Menganalisis  
  2. Menyusun peristiwa
Nilai/Unsur  patriotisme
  1. perpaduan
  2. kebebasan
Konsep/Istilah
  1. revolusi proletariat
  2. golongan borjuis
Sumber rujukan
  1. Vietnam Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Vietnam
  3. Parti Komunis Vietnam dan Ho Chi Minh
RefleksiP&P selesai. Pelajar dapat menyatakan maksud setiap konsep dan menghuraikan perjuangan  Parti Komunis Vietnam serta peranannya dalam  menuntut kemerdekaan pada zaman penjajahan Jepun dan Perancis

Mata  pelajaranSejarah  2
Tarikh26/6/12(Selasa)
Kelas6RK1
Tajuk
  1. Perkembangan Masyarakat  Industri di England
Objektif
  1. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat  Industri di England
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Masyarakat Industri
Sumber rujukan
  1. Masyarakat  Industri di England
  2. Sejarah Revolusi Industri Inggeris 
  3. The Origins of the Industrial Revolution in England 
  4. INDUSTRIAL REVOLUTION  
  5. INDUSTRIAL REVOLUTION-WIKIPEDIA
  6. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
RefleksiPelajar dapat menyatakan  definisi dan ciri-ciri masyarakat Industri di England.

Mata  pelajaranSejarah  2
Tarikh27/6/12(Rabu)
Kelas6AK1
TajukParti Komunis Vietnam dan perjuangan  menuntut kemerdekaan

ObjektifMenghuraikan perjuangan  Parti Komunis Vietnam dan peranannya dalam  menuntut kemerdekaan pada zaman penjajahan Jepun dan Perancis
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah.   
  2. Sumbangsaran 
  3. Membuat perbandingan tidak lansung antara nasionalisme Vietnam dengan negara Asia yang lain.
Kbkk
  1. Menganalisis   
  2. Menyusun peristiwa
Nilai/Unsur  patriotisme
  1. perpaduan
  2. kebebasan
Konsep/Istilah
  1. revolusi proletariat
  2. golongan borjuis
Sumber rujukan
  1. Vietnam Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Vietnam
  3. Parti  Komunis Vietnam dan Ho Chi Minh
RefleksiP&P selesai. Pelajar dapat menyatakan maksud setiap konsep dan menghuraikan  perjuangan  Parti Komunis Vietnam serta peranannya dalam  menuntut  kemerdekaan pada zaman penjajahan Jepun dan Perancis

Mata  pelajaranSejarah  2
Tarikh27/6/12(Rabu)
Kelas6RK1
Tajuk
  1. Perkembangan Masyarakat  Industri di Jerman
Objektif
  1. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat  Industri di Jerman
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Masyarakat Industri
Sumber rujukan
  1. Masyarakat  Industri di German
  2. History of Germany
  3. INDUSTRIAL REVOLUTION  
  4. INDUSTRIAL REVOLUTION-WIKIPEDIA
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
RefleksiPelajar dapat menyatakan  definisi dan ciri-ciri masyarakat Industri di Jerman.

Mata    pelajaranSejarah  2
Tarikh28/6/12(Khamis)
Kelas6AK4/5
TajukPerkembangan nasionalisme Thailand
  •  Revolusi Thailand 1932.
Objektif
  1. Menghuraikan  perkembangan nasionalisme Thailand pada zaman pemerintahan   Mongkut, Chulalongkorn, Vajiravudh dan Prajadhipok.
  2. Menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi Thailand 1932 dan proses   perkembangannya,terutama semasa pemerintahan Raja Prajadhipok.
  3. Menganalisis kesan-kesan Revolusi Thailand 1932.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. nota
Kbkk
  1. menganalisis
  2. menyusun peristiwa
  3.  menyusun mengikut kronologi
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. liberalisme
  2. korupsi
Sumber   rujukan
  1. Raja-raja  Dinasti Chakri
  2. Sejarah Thailand
  3. Empayar Siam-wikipedia
  4. Revolusi Thailand 1932.
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang semua tokoh berkenaan dan mengaitkannya dengan nasionalisme yang muncul kemudian.Mereka juga dapat menjelaskan faktor-faktor dan kesan-kesan Revolusi Thailand 1932

Mata  pelajaranSejarah  2
Tarikh28/6/12(Khamis)
Kelas6RK1
Tajuk
  • Mula Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  1. Sistem Beraja di China abad ke 16-20M
Objektif
  1. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri sistem beraja secara umum.
  2. menghuraikan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di China
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Sistem Beraja
Sumber rujukan
  1. Dinasti Qing/Ching
  2. Maharani Dowager Tsu Hsi
  3. Sistem Beraja di China
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  5. Teks Sejarah Pra-U,Longman.
  6. Nota lengkap sejarah STPM,Fajar Bakti.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di China

Mata    pelajaranSejarah  2
Tarikh29/6/12(Jumaat)
Kelas6AK1
TajukPerkembangan nasionalisme Thailand
  •  Revolusi Thailand 1932.
Objektif
  1. Menghuraikan  perkembangan nasionalisme Thailand pada zaman pemerintahan   Mongkut, Chulalongkorn, Vajiravudh dan Prajadhipok. 
  2. Menjelaskan faktor-faktor tercetusnya Revolusi Thailand 1932 dan proses   perkembangannya,terutama semasa pemerintahan Raja Prajadhipok.
  3. Menganalisis kesan-kesan Revolusi Thailand 1932.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. nota
  3. menyusun mengikut kronologi
Kbkk
  1. menganalisis
  2. menyusun peristiwa
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. liberalisme
  2. korupsi
  3. nepotisme
Sumber   rujukan
  1. Raja-raja  Dinasti Chakri
  2. Sejarah Thailand
  3. Empayar Siam-wikipedia
  4. Revolusi Thailand 1932.
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang semua tokoh berkenaan dan mengaitkannya dengan nasionalisme yang muncul kemudian.Mereka juga dapat menjelaskan faktor-faktor dan kesan-kesan Revolusi Thailand 1932

Mata   pelajaranSejarah
Tarikh29/6/12(Jumaat)
Kelas4S1
CatatanTiada P&P pada hari ini kerana semua pelajar terlibat dengan program anjuran Yayasan Sarawak



No comments:

Post a Comment