Pages

Tuesday, March 5, 2013

Minggu 10(4/3/13- 8/3/13)


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh4/3/13(Isnin)
Kelas6AK1/2
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Falsafah pendidikan Islam.
Objektif
  1. Menganalisis falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M).
      Kaedah/Aktiviti
      1. Kuliah dan sumbang saran
      Kbkk
      1. Menganalisis
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. kerjasama.
      2. kesyukuran.
      3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
      Konsep/Istilah
      1. Tarbiyah.
      2. Ta'lim.
      3. Ta'dib.
      4. Irsyad.
      5. Tadris.
      Sumber rujukan
      1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
      2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
      3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
      RefleksiPelajar dapat menjelaskan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M) .

      Mata  pelajaranSejarah
      Tarikh5/3/13(Selasa)
      Kelas6AK1/2
      TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
      TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
      • Pendidikan:Falsafah pendidikan Islam.
      Objektif
      1. Menjelaskan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman  Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).
              Kaedah/Aktiviti
              1. Kuliah dan sumbang saran
              Kbkk
              1. Menganalisis
              Nilai/Unsur    patriotisme
              1. Menghargai ilmu pelajaran
              2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
              3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
              Konsep/Istilah
              1. Tarbiyah.
              2. Ta'lim.
              3. Ta'dib.
              4. Irsyad.
              5. Tadris.
              Sumber rujukan
              1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
              2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
              3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
              RefleksiPelajar dapat menjelaskan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).


              Tarikh26/2/13(Selasa)
              Kelas4S3
              CatatanMengawasi kelas peperiksaan:ICT



              Mata  pelajaranSejarah
              Tarikh6/3/13(Rabu)
              Kelas6AK1/2
              TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
              TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
              • Pendidikan:Perkembangan pendidikan.
              Objektif
              1. Menjelaskan jenis institusi pendidikan di Mesir (abad ke-8M).
                      Kaedah/Aktiviti
                      1. Kuliah dan sumbang saran
                      Kbkk
                      1. Menganalisis
                      Nilai/Unsur    patriotisme
                      1. Menghargai ilmu pelajaran
                      2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
                      3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
                      Konsep/Istilah
                      1. halaqah
                      2. kuttab
                      Sumber rujukan
                      1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
                      2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
                      3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
                      RefleksiPelajar dapat menjelaskan jenis institusi pendidikan di Mesir (abad ke-8M) .


                      Mata  pelajaranSejarah
                      Tarikh7/3/13(Khamis)
                      Kelas6AK1/2
                      TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
                      TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
                      • Pendidikan:Perkembangan pendidikan.
                      Objektif
                      1. Menjelaskan jenis institusi pendidikan di  Acheh (abad ke-16-17M).
                              Kaedah/Aktiviti
                              1. Kuliah dan sumbang saran
                              Kbkk
                              1. Menganalisis
                              Nilai/Unsur    patriotisme
                              1. Menghargai ilmu pelajaran
                              2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
                              3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
                              Konsep/Istilah
                              1. halaqah
                              2. kuttab
                              Sumber rujukan
                              1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
                              2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
                              3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
                              RefleksiPelajar dapat menjelaskan jenis institusi pendidikan di  Acheh (abad ke-16-17M).


                              Mata   pelajaranSejarah
                              Tarikh7/3/13(Khamis)
                              Kelas4S3
                              Tajuk
                              Bab 3  : Tamadun Awal AsiaTenggara
                              • Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal
                              Objektif
                              1. Membandingkan ciri-ciri kerajaan agraria dan maritim
                              2. Membincangkan aspek saling bergantung antara kerajaan agraria dan kerajaan maritim.
                              Kaedah/Aktiviti
                              1. Penerangan oleh guru.
                              2. mencatat nota
                              Kbkk
                              1. Menghubungkait
                              Nilai/Unsur      patriotisme
                              1. Berbangga dengan aset negara
                              Konsep/Istilah
                              1. Kerajaan
                                Agraria
                              2. Kerajaan
                                Maritim
                              Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s .78-83
                              RefleksiPelajar dapat membandingkan ciri-ciri kerajaan agraria dan maritim serta membincangkan aspek saling bergantung antara kerajaan agraria dan kerajaan maritim.


                              Mata  pelajaranSejarah
                              Tarikh8/3/13(Jumaat)
                              Kelas6AK1/2
                              TajukSEJARAH KERTAS 4:PBS
                              • Pemantauan hasil kerja/esei pelajar.
                              Objektif
                              1. Memantau/membantu  pelajar menghasilkan esei
                              2. Membuat penambahbaikan terhadap hasil kerja pelajar.
                                      Kaedah/Aktiviti
                                      1. Pelajar membawa lap top masing-masing dan menunjukkan hasil kerja untuk disemak bersama rakan dan guru bagi memastikan eseil yang akan dicetak adalah tepat mengikut format yang betul .
                                      Kbkk
                                      1. Menganalisis
                                      Nilai/Unsur    patriotisme
                                      1. Kerjasama
                                      2. Kerajinan
                                      Konsep/Istilah
                                      1. Nota akhir.
                                      Sumber rujukan
                                      1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
                                      2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
                                      3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
                                      RefleksiKebanyakan pelajar  telah berjaya menyiapkan esei mengikut format yang betul.Bagaimanapun,ada segelintir pelajar yang perlu diperbetulkan tatabahasa dan isi kandungan esei perlu ditambah baik.

                                      No comments:

                                      Post a Comment