Pages

Thursday, March 21, 2013

Minggu 12 (18-22/3/13)

Tarikh                    18-21/3/13
Kelas6AK1/2
CatatanPelajar-pelajar tingkatan 6 terlibat sebagai petugas sukan di Samarahan sempena MSSM.
Disebabkan tiada P&P bagi pelajar tingkatan 6, saya meminta agar kelas  4S3 yang gurunya tiada di sekolah sama ada terlibat dalam MSSM atau ada urusan lain yang memerlukan sit-in,supaya waktu sit-in tersebut diberi kepada saya.Jadi,P&P bagi 4S3 pada minggu ini adalah berbeza dengan jadual pada minggu sebelum dan selepas ini.

Mata  pelajaranSejarah(waktu sit-in)
Tarikh18/3/13(Isnin)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  • Latar belakang
  • Ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah.
Objektif
  1. Menjelaskan latar belakang kemunculan tamadun Islam dan zaman Jahiliyah.
  2. Menyatakan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. riba
  2. masyarakat Badwi dan Hadari
  3. Agama Hanif.
  4. kabilah.
  5. Jahiliyah.
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 98-102.
RefleksiPelajar dapat menyatakan  latar belakang  dan ciri- ciri masyarakat Arab Jahiliyah.

Mata   pelajaranSejarah  (waktu sebenar)
Tarikh19/3/13(Selasa)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  • Kehidupan Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Rasul.
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Rasul.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Telaga Zam Zam
  2. Tahun Gajah
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 102-105.
RefleksiPelajar dapat menyatakan maksud Tahun Gajah dan menamakan siapakah datuk kepada Nabi Muhammad s.a.w.

Mata   pelajaranSejarah (waktu sit-in)
Tarikh19/3/13(Selasa)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  •  Keperibadian dan Kerasulan Nabi Muhammad s.a.w.
Objektif
  1. Menyatakan sifat-sifat peribadi Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Rasul.
  2. Menjelaskan isi kandungan wahyu pertama yang menyeru manusia supaya membaca,iaitu asas kejayaan sesebuah masyarakat.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Amanah
  2. Bijaksana
Konsep/Istilah
  1. Bertahannuth(mengasingkan diri untuk beribadat)
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 105-108.
RefleksiPelajar dapat menyenaraikan sifat-sifat peribadi Nabi Muhammad s.a.w.

Mata    pelajaranSejarah (waktu sit-in)
Tarikh20/3/13(Rabu)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
  • Penyebaran Islam di Mekah.
Objektif
  1. Menyatakan peringkat-peringkat penyebaran Islam di Mekah.
  2. Menyenaraikan pengikut ajaran Islam tahap awal.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Tabah menghadapi dugaan
Konsep/Istilah
  1. bermusyawarrah
  2. dakwah Islamiah
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 108-109.
RefleksiPelajar dapat menyatakan peringkat-peringkat penyebaran Islam di Mekah dan menyenaraikan pengikut ajaran Islam tahap awal.

Mata  pelajaranSejarah (waktu sit-in)
Tarikh20/3/13(Rabu)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
  • Reaksi masyarakat Arab  terhadap penyebaran Islam di Mekah(penerimaan dan penentangan terhadap Islam).
Objektif
  1. Menyatakan reaksi masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam.
  2. Membahagikan masyarakat Arab kepada dua kumpulan iaitu golongan yang menerima dan menentang Islam.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Tabah menghadapi dugaan
Konsep/Istilah
  1. bermusyawarrah
  2. dakwah Islamiah
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 110-113
RefleksiP&P  berjalan lancar. Pelajar dapat menyatakan  reaksi masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam serta cara-cara masyarakat Arab di Mekah menentang penyebaran Islam.

Mata pelajaranSejarah (waktu sit-in)
Tarikh21/3/13(Khamis)
Kelas4S3
Tajuk

Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  • Nabi Muhammad s.a.w. menyelesaikan masalah.
Objektif
  1. Menjelaskan cara-cara yang dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w.dalam mengatasi ancaman Arab Quraisy.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Tabah menghadapi dugaan
Konsep/Istilah
  1. bermusyawarrah
  2. dakwah Islamiah
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 110-113
RefleksiPelajar dapat menyatakan beberapa contoh tindakan Nabi Muhammad s.a.w. dalam menghadapi tentangan hebat masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam.Tamat bab 4.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh21/3/13(Khamis)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
  • Pengenalan/Latar belakang Madinah.
  • Perjanjian Aqabah 1 dan 2.
Objektif
  1. Menyatakan maksud Madinah.
  2. Menyenaraikan tiga golongan penduduk di Madinah sebelum kedatangan nabi Muhammad.
  3. Menyatakan isi kandungan Perjanjian Aqabah 1 dan 2.
  4. Menyenaraikan pihak yang terlibat dalam perjanjian berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Madinah
  2. suku Aus dan Khazraj.
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 118-119
RefleksiPelajar dapat menyatakan maksud Madinah dan menyenaraikan tiga golongan penduduk di Madinah sebelum kedatangan nabi Muhammad. Pelajar juga dapat menyatakan 2 isi utama Perjanjian Aqabah 1 dan 2 serta menyenaraikan 2 pihak yang terlibat dalam perjanjian berkenaan.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh22/3/13(Jumaat)
Kelas6AK1/2
TajukSEJARAH KERTAS 4:PBS
  • Pemantauan hasil kerja/esei pelajar.
Objektif
  1. Memantau/membantu  pelajar menghasilkan esei
  2. Membuat penambahbaikan terhadap hasil kerja pelajar.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pelajar membawa lap top masing-masing dan menunjukkan hasil kerja untuk disemak bersama rakan dan guru bagi memastikan eseil yang akan dicetak adalah tepat mengikut format yang betul .
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Kerajinan
Konsep/Istilah
  1. Nota akhir.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiHanya 6 pelajar yang hadir ke sekolah pada hari ini.Pelajar lain berehat di rumah kerana keletihan setelah 4 hari berturut-turut terlibat dalam penganjuranan MSSM di Samarahan.Sebahagian pelajar yang hadir meminta guru membaca dan mengedit mana-mana bahagian yang perlu dalam esei mereka yang hampir siap.

No comments:

Post a Comment