Pages

Thursday, September 5, 2013

Minggu 36(2-6/9/13)


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh2/9/13  (Isnin)
Kelas6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
  • Jelaskan kesan-kesan Perang Dunia Pertama.
  • Bincangkan idea-idea utama yang disumbangkan oleh Charles Louis Montesquieu.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. keberanian
  2. semangat setia dan cinta negara
Konsep/Istilah
  1. "tanah,roti dan keamanan"
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan fakta penting bagi  soalan yang diberi.Cara membuat pengenalan dan penutup telah banyak peningkatannya.Olahan lebih teratur.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh2/9/13  (Isnin)
Kelas6AK1/2
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
  • Terangkan bagaimanakah kuasa raja-raja Melayu diperkukuh sebagai kuasa tertinggi dalam politik Melayu sebelum kedatangan kuasa Barat.
  • Bincangkan sistem dan peranan Raja di Tanah Melayu sebelum campur tangan British. 
  • Bincangkan perubahan sistem politik di Negeri-negeri Melayu antara tahun 1800 hingga 1895.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. taat setia kepada raja dan negara
Konsep/Istilah
  1. pengukuhan kuasa raja
Sumber rujukan
  1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
RefleksiPelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh3/9/13  (Selasa)
Kelas4S3
TajukUlangkaji Bab 2
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei (Kertas 2 bahagian B) .
Objektif
  1. Menyatakan fakta penting bagi setiap latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
  • Peningkatan sesebuah tamadun dapat dilihat menerusi sistem pemerintahan dan pentadbiran:
  • i    Pada pandangan anda,apakah ciri istimewa sistem demokrasi yang diamalkan di negara kota Athens? (8)
  • ii   Terangkan sistem rebublik dalam tamadun Rom(8)
  • iii  Apakah manfaat yang diperoleh sesebuah negara jika sistem pemerintahannya kukuh?(4) 
    Kaedah/Aktiviti
    1.  Pelajar mencari dan menulis jawapan esei berpandukan buku  teks.
    2. Perbincangan/ sumbang saran
    Kbkk
    1. Menganalisis. 
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. kerjasama
    2. kerajinan
    Konsep/Istilah  
    1. Konsul
    2. Senat
    Sumber rujukan
    1. Buku Teks Sejarah Ting.4,Bab 2,m/s 43-44
    2. Set 2,Kertas Model Sejarah SPM, Federal.
    RefleksiMajoriti pelajar dapat menyatakan  fakta penting berkaitan.

    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh3/9/13  (Selasa)
    Kelas6RK5
    Tajuk
    1. Ulangkaji
    • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
    Objektif
    1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
    Kaedah/Aktiviti
    1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
    • Huraikan perkembangan ekonomi feudalisme di China pada abad ke-16M.
    • Terangkan peranan pembesar di China pada abad ke 16-20.
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. daya usaha
    2. berdedikasi dalam menjalankan amanah kepimpinan
    Konsep/Istilah
    1. Industri skala kecil
    2. Pertanian selingan
    3. golongan gentry(bijak pandai)
    Sumber rujukan
    1. Q&A Sejarah Dunia,Pelangi.
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
    RefleksiPelajar dapat menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.Cara membuat pengenalan dan penutup telah banyak peningkatannya.Olahan lebih teratur dan tersusun.

    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh3/9/13  (Selasa)
    Kelas6AK1/2
    Tajuk
    1. Ulangkaji
    • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
    Objektif
    1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
    Kaedah/Aktiviti
    1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
    • Bincangkan kegiatan ekonomi di Sarawak dan Sabah hingga tahun 1900.
    • Ekonomi masyarakat Melayu sebelum kedatangan Barat bercorak sara diri semata-mata.Sejauhmanakah anda bersetuju dengan pernyataan ini.
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. kerajinan
    2. kerjasama
    Konsep/Istilah
    1. ekonomi dualisme
    Sumber rujukan
    1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
    RefleksiPelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.

    Mata pelajaran         Sejarah
    Tarikh4/9/13  (Rabu)
    Kelas6RK5
    CatatanPeperiksaan Percubaan Sejarah STPM Penggal 1.Saya mengadakannya pada waktu 1 hingga 4 iaitu waktu 1-2 pemberian guru lain manakala waktu 3-4 adalah waktu saya sendiri.Peperiksaan ini diadakan awal bagi kelas saya sahaja kerana tarikh peperiksaan sebenar nanti,saya tiada di sini kerana akan  bercuti haji mulai 23/9/13 hingga 8/11/13.

    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh4/9/13  (Rabu)
    Kelas6AK1/2
    Tajuk
    1. Ulangkaji
    • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
    Objektif
    1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
    Kaedah/Aktiviti
    1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
    • Jelaskan perbezaan antara Adat Perpatih dan Adat Temenggung yang diamalkan oleh masyarakat Melayu pada abad ke-19.
    • Bandingkan Adat Perpatih dan Adat Temenggung yang diamalkan di Tanah Melayu sebelum campur tangan British pada tahun 1874
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. kepatuhan kepada pemimpin
    2. muafakat membawa berkat
    Konsep/Istilah
    1. Matriarchal dan Patriarchal
    2. Matrileneal dan Patrilineal
    Sumber rujukan
    1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
    RefleksiPelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.

    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh5/9/13  (Khamis)
    Kelas4S3
    TajukUlangkaji Bab 3
    • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei (Kertas 2 bahagian B) .
    Objektif
    1. Menyatakan fakta penting bagi setiap latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
    • Kerajaan yang muncul dalam tamadun awal Asia Tenggara boleh dibahagikan kepada dua,iaitu kerajaan agraria dan maritim.
    • i.  Terangkan ciri-ciri kerajaan maritim.(8).
    • ii. Faktor utama yang membolehkan kerajaan Angkor menjadi sebuah kerajaan agraria yang kuat ialah kedudukannya yang berhampiran dengan Tasik Tonle Sap.Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,bagaimanakah tasik tersebut memanfaatkan kerajaan Angkor?(8)
    • iii. Jelaskan peranan generasi muda Malaysia dalam merealisasikan impian pemimpin negara menjadikan Malaysia sebuah negara yang setanding dengan negara Barat.(4)
      Kaedah/Aktiviti
      1. Pelajar mencari dan menulis jawapan esei berpandukan buku  teks.
      2. Perbincangan/ sumbang saran
      Kbkk
      1. Menganalisis. 
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. kerjasama
      2. kerajinan
      Konsep/Istilah  
      1. kerajaan agraria dan maritim.
      Sumber rujukan
      1. Buku Teks Sejarah Ting.4,Bab 3,m/s 75-82.
      2. Set 3,Kertas Model Sejarah SPM, Federal.
      RefleksiMajoriti pelajar dapat menyatakan  fakta penting setiap soalan berkenaan.

      Mata  pelajaranSejarah 
      Tarikh5/9/13  (Khamis)
      Kelas6RK5
      Tajuk
      1. Ulangkaji
      • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
      Objektif
      1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
      Kaedah/Aktiviti
      1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
      • Bincangkan kedudukan golongan petani dalam sistem ekonomi feudalisme di Perancis  pada abad ke-16-18M.
      • Nilaikan sumbangan Adam Smith kepada pemikiran ekonomi di Eropah
      Kbkk
      1. Menganalisis
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. taat setia kepada pemimpin
      2. sedia menerima perubahan ke arah kemajuan/kemakmuran negara.
      Konsep/Istilah
      1. Sistem Manor
      2. Teori pencukaian
      Sumber rujukan
      1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
      2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
      3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
      RefleksiPelajar dapat menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.Cara membuat pengenalan dan penutup telah banyak peningkatannya.Olahan semakin baik.

      Mata  pelajaranSejarah 
      Tarikh5/9/13  (Khamis)
      Kelas6AK1/2
      Tajuk
      1. Ulangkaji
      • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
      Objektif
      1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
      Kaedah/Aktiviti
      1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
      • Bincangkan kesan politik, ekonomi dan sosial akibat pendudukan Jepun di Tanah Melayu. 
      • Bincangkan kesan-kesan pendudukan Jepun di Tanah Melayu antara tahun 1942 hingga 1945.
      • Bagaimanakah pendudukan Jepun telah berjaya membangkitkan semangat nasionalisme  di Tanah Melayu antara tahun 1943 hingga 1945.
      Kbkk
      1. Menganalisis
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. sedia berkorban untuk negara.
      Konsep/Istilah
      1. nasionalisme
      Sumber rujukan
      1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
      RefleksiPelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.


      Mata  pelajaranSejarah 
      Tarikh6/9/13  (Jumaat)
      Kelas6RK5
      Tajuk
      1. Ulangkaji
      • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
      Objektif
      1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
      Kaedah/Aktiviti
      1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
      • Jelaskan reaksi masyarakat China terhadap peluasan kuasa Barat sepanjang abad ke-19.
      • Jelaskan faktor-faktor yang membawa kepada meletusnya Perang Dunia ke-2.
      Kbkk
      1. Menganalisis
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. semangat cinta negara
      2. sedia berkorban mempertahankan maruah dan kedaulatan negara.
      Konsep/Istilah
      1. Ultranasionalisme
      Sumber rujukan
      1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
      2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
      3. Q&A Sejarah Dunia,Pelangi.
      RefleksiPelajar dapat menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.Cara membuat pengenalan dan penutup telah banyak peningkatannya.Olahan semakin baik dan kemas.

      Mata  pelajaranSejarah 
      Tarikh6/9/13  (Jumaat)
      Kelas6AK1/2
      Tajuk
      1. Ulangkaji
      • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
      Objektif
      1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
      Kaedah/Aktiviti
      1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
      • Terangkan pendidikan kolonial  di Tanah Melayu sehingga tahun 1941 dan mengapakah ia gagal menyatukan masyarakat di Tanah Melayu.
      • Huraikan perkembangansistem pendidikan di Negeri-Negeri Melayu sebelum Perang Dunia Kedua.
      Kbkk
      1. Menganalisis
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. kepentingan ilmu pengetahuan
      Konsep/Istilah
      1. vernakular
      Sumber rujukan
      1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
      RefleksiPelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.

      No comments:

      Post a Comment