Pages

Thursday, September 19, 2013

Minggu 38(16-20/9/13)

Tarikh16/9/13  (Isnin)
CatatanCuti Umum:Hari Malaysia


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh17/9/13  (Selasa)
Kelas4S3
TajukUlangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei (Kertas 2 bahagian B) .
Objektif
  1. Menyatakan fakta penting bagi setiap latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
  • Pengaruh agama Hindu dan Buddha masih kekal dalam kehidupan masyarakat Asia Tenggara
  • i. Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,terangkan cara kemasukan pengaruh agama Hindu dan Buddha ke Asia Tenggara(4)
  • ii. Jelaskan pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam bidang pentadbiran kerajaan awal Asia Tenggara(10)
  • iii.Sebagai generasi muda yang mencintai kebudayaan kebangsaan,cadangkan cara kerajaan dapat mempertahankan kebudayaan kebangsaan negara daripada pengaruh budaya luar. 
    Kaedah/Aktiviti
    1. Pelajar mencari dan menulis jawapan esei berpandukan buku  teks.
    2. Perbincangan/ sumbang saran
    Kbkk
    1. Menganalisis. 
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. kerjasama
    2. kerajinan
    Konsep/Istilah  
    1. Brahmin
    2. Ksyatria
    3. Vaisya
    Sumber rujukan
    1. Buku Teks Sejarah Ting.4,Bab 3 ,m/s 84-86
    2. Set Ramalan,Kertas Model Sejarah SPM, Federal.
    RefleksiMajoriti pelajar dapat menyatakan  fakta penting setiap soalan.

    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh17/9/13  (Selasa)
    Kelas6RK5
    Tajuk
    1. Ulangkaji
    • Kuiz berkumpulan .
    Objektif
    1. Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
    Kaedah/Aktiviti
    1. kuiz berkumpulan
    2. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi yang diambil oleh setiap kumpulan.
    3. Sebahagian daripada soalan berkenaan adalah sumbangan setiap kumpulan dalam aktiviti minggu lepas.
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. kerjasama
    Konsep/Istilah
    1. Konsep Bushido
    Sumber rujukan
    1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
    3. Q &  A Sejarah Dunia,Pelangi.
    RefleksiPengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana P & P sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.Kuiz dimenangi oleh kumpulan Wilface dan Nera.

    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh17/9/13  (Selasa)
    Kelas6AK1/2
    Tajuk
    1. Ulangkaji
    • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
    Objektif
    1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
    Kaedah/Aktiviti
    1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
    • Galurkan langkah-langkah ke arah kemerdekaan  Persekutuan Tanah Melayu antara tahun 1946 hingga tahun 1957.
    • Jelaskan perubahan peranan raja pada sebelum dan selepas penjajahan British di Tanah Melayu .
    • Nyatakan ciri-ciri kerajaan demokrasi berparlimen di Malaysia sehingga tahun 1963.  
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. semangat cinta negara
    2. perpaduan pelbagai kaum membawa kemakmuran
    Konsep/Istilah
    1. Galurkan.
    Sumber rujukan
    1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
    RefleksiPelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.

    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh18/9/13  (Rabu)
    Kelas6RK5
    Tajuk
    1. Ulangkaji
    • Kuiz berkumpulan .
    Objektif
    1. Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
    Kaedah/Aktiviti
    1. kuiz berkumpulan
    2. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi yang diambil oleh setiap kumpulan.
    3. Sebahagian daripada soalan berkenaan adalah sumbangan setiap kumpulan dalam aktiviti minggu lepas.
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. kerjasama
    Konsep/Istilah
    1. Ordinan 1615.
    Sumber rujukan
    1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
    3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
    RefleksiPengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana P&P sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.Kuiz dimenangi oleh kumpulan  Theodora dan Saiful.

    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh18/9/13  (Rabu)
    Kelas6AK1/2
    Tajuk
    1. Ulangkaji
    • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
    Objektif
    1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
    Kaedah/Aktiviti
    1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
    • Bincangkan faktor-faktor yang membawa kepada campur tangan British di Negeri-negeri Melayu pada abad ke-19.            
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. keberanian menghadapi apa jua rintangan untuk mencapai matlamat.
    Konsep/Istilah
    1. merkantilisme.
    Sumber rujukan
    1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
    RefleksiPelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.

    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh19/9/13  (Khamis)
    Kelas4S3
    TajukUlangkaji Pelbagai Bab
    • Kuiz berkumpulan .
    Objektif
    1. Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
        Kaedah/Aktiviti
        1. kuiz berkumpulan
        2. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi yang diambil oleh setiap kumpulan.
        Kbkk
        1. Menganalisis. 
        Nilai/Unsur    patriotisme
        1. kerjasama
        2. kerajinan
        Konsep/Istilah  
        1. civitas
        2. Ansar.
        Sumber rujukan
        1. Buku Teks Sejarah Ting.4
        RefleksiPengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana P & P sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.Kuiz dimenangi oleh kumpulan Haizatul.

        Mata  pelajaranSejarah 
        Tarikh19/9/13  (Khamis)
        Kelas6RK5
        Tajuk
        1. Ulangkaji
        • Kuiz berkumpulan .
        Objektif
        1. Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
        Kaedah/Aktiviti
        1. kuiz berkumpulan
        2. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi yang diambil oleh setiap kumpulan.
        3. Sebahagian daripada soalan berkenaan adalah sumbangan setiap kumpulan dalam aktiviti minggu lepas.
        Kbkk
        1. Menganalisis
        Nilai/Unsur    patriotisme
        1. kerjasama
        Konsep/Istilah
        1. Sistem Guild
        Sumber rujukan
        1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
        2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
        3. Q&A Sejarah Dunia,Pelangi.
        RefleksiPengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana P & P sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.Kuiz dimenangi oleh kumpulan Wilface.

        Mata  pelajaranSejarah 
        Tarikh19/9/13  (Khamis)
        Kelas6AK1/2
        Tajuk
        1. Ulangkaji
        • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
        Objektif
        1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
        Kaedah/Aktiviti
        1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
        • Bincangkan sistem sosial yang diamalkan di Vietnam pada awal abad ke-19.
        • Bincangkan kegiatan ekonomi sara diri di Vietnam sebelum peluasan kuasa Barat. 
        • Terangkan peranan golongan agama dalam gerakan nasionalisme di Indonesia dan Myanmar hingga awal abad ke-20.
        Kbkk
        1. Menganalisis
        Nilai/Unsur    patriotisme
        1. sedia berkorban mempertahankan maruah dan kedaulatan agama dan negara.
        Konsep/Istilah
        1. Mandarin/Quan
        2. Pongyi
        Sumber rujukan
        1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
        RefleksiPelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.

        Mata  pelajaranSejarah 
        Tarikh20/9/13  (Jumaat)
        Kelas6RK5
        Tajuk
        1. Ulangkaji
        • Kuiz berkumpulan .
        Objektif
        1. Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
        Kaedah/Aktiviti
        1. kuiz berkumpulan
        2. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi yang diambil oleh setiap kumpulan.
        3. Sebahagian daripada soalan berkenaan adalah sumbangan setiap kumpulan dalam aktiviti minggu lepas.
        Kbkk
        1. Menganalisis
        Nilai/Unsur    patriotisme
        1. kerjasama
        Konsep/Istilah
        1. Perjanjian Nangking
        Sumber rujukan
        1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
        2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
        3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
        RefleksiPengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana P & P sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.Juara keseluruhan kuiz dimenangi oleh kumpulan Wilface.

        Mata  pelajaranSejarah 
        Tarikh20/9/13  (Jumaat)
        Kelas6AK1/2
        Tajuk
        1. Ulangkaji
        • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
        Objektif
        1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
        Kaedah/Aktiviti
        1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
        • Bincangkan kesan-kesan pendudukan Jepun terhadap perkembangan nasionalisme di Indonesia dan Burma.                        
        • Jelaskan faktor-faktor yang menyebabkan Myanmar gagal mengekalkan kedaulatannya daripada penjajahan Barat pada abad ke-19.
        Kbkk
        1. Menganalisis
        Nilai/Unsur    patriotisme
        1. sedia berkorban mempertahankan maruah dan kedaulatan negara.
        Konsep/Istilah
        1. Perang Inggeris-Mynmar 1-3
        Sumber rujukan
        1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
        RefleksiPelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.

        No comments:

        Post a Comment