Pages

Friday, September 13, 2013

Minggu 37(9-13/9/13)

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh9/9/13  (Isnin)
Kelas6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
  • Bincangkan kesan-kesan Perang Dunia Ke-2.
  • Jelaskan ciri-ciri dan struktur negara kesatuan di Perancis.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. negara kesatuan
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.Cara membuat pengenalan dan penutup agak baik


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh9/9/13  (Isnin)
Kelas6AK1/2
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
  • Terangkan peranan golongan berpendidikan agama dalam mencetuskan kesedaran sosial di Tanah Melayu pada awal abad ke-20.
  • Bincangkan peranan kesusasteraan dan akhbar dalam kebangkitan gerakan nasionalisme Melayu. 
  • Huraikan peranan dan sumbangan golongan wartawan dalam gerakan kesedaran di Tanah Melayu sehingga Perang Dunia Kedua.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kepentingan ilmu dalam menentukan nasib diri dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Islah
Sumber rujukan
  1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
RefleksiPelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh10/9/13  (Selasa)
Kelas4S3
TajukUlangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei (Kertas 2 bahagian B) .
Objektif
  1. Menyatakan fakta penting bagi setiap latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
  • Pembinaan Tamadun Hwang Ho berasaskan peranan Hwang Ho yang telah menyuburkan kawasan sekitarnya. 
  •  i.   Terangkan ciri sistem pemerintahan Dinasti Shang.(8) 
  •  ii.  Berdasarkan pengetahuan sejarah anda,jelaskan tentang agama dan kepercayaan masyarakat Tamadun Hwang Ho.
    (8) 
  •  iii. Pada pandangan anda,bagaimanakah seseorang raja dapat mentadbir negaranya dengan berkesan? (4)
Kaedah/Aktiviti
  1. Pelajar mencari dan menulis jawapan esei berpandukan buku  teks.
  2. Perbincangan/ sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. kerajinan
Konsep/Istilah  
  1. Animisme
  2. Politiesme
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4,Bab 1,m/s 31
  2. Set 4,Kertas Model Sejarah SPM, Federal.
RefleksiMajoriti pelajar dapat menyatakan  fakta penting setiap soalan.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh10/9/13  (Selasa)
Kelas6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
  • Jelaskan faktor-faktor yang membawa kepada kemunculan Perang Dingin (1945-1955)
  • Bincangkan kesan-kesan Perang Dingin (1945-1955)
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. perlunya persefahaman dalam komunikasi antarabangsa.
Konsep/Istilah
  1. Perang Dingin
  2. Blok Kapitalis dan Blok Demokrasi.
Sumber rujukan
  1.  Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi. 
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.Cara membuat pengenalan dan penutup banyak peningkatan,semakin baik.

Mata pelajaran         Sejarah
Tarikh10/9/13  (Selasa)
Kelas6AK1/2
CatatanPeperiksaan Percubaan Sejarah STPM Penggal 3.Saya mengadakannya pada waktu 8 hingga 9 iaitu bagi soalan bahagian A sahaja.Peperiksaan ini diadakan awal bagi kelas saya sahaja kerana tarikh peperiksaan sebenar nanti,saya tiada di sini kerana akan  bercuti haji mulai 23/9/13 hingga 8/11/13.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh11/9/13  (Rabu)
Kelas6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
  • Huraikan faktor-faktor perkembangan perindustrian di Jerman pada abad ke-19 dan 20.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kepentingan perpaduan.
Konsep/Istilah
  1. Masyarakat industri
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.Cara membuat pengenalan dan penutup banyak peningkatan dan semakin baik.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh11/9/13  (Rabu)
Kelas6AK1/2
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
  • Sejauhmanakah faktor ancaman komunis telah mempengaruhi pembentukan Malaysia pada tahun 1963?
  • Jelaskan pembangunan sosioekonomi negara Thailand selepas tamat Perang Dunia Kedua sehingga tahun 1963.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sejauhmanakah
Sumber rujukan
  1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
RefleksiPelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh12/9/13  (Khamis)
Kelas4S3
TajukUlangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei (Kertas 2 bahagian B) .
Objektif
  1. Menyatakan fakta penting bagi setiap latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut:
  • Kerajaan awal Asia Tenggara berhubung dengan tamadun besar di dunia iaitu Tamadun India dan China.
  • i. Huraikan kepentingan bahasa Sanskrit pada zaman kerajaan awal di Asia Tenggara.(8)
  • ii. Jelaskan kesan penggunaan bahasa Sanskrit dalam bidang kesusasteraan di Asia Tenggara.(7)
  • iii. Pada pandangan anda, apakah manfaat yang diperoleh     kerajaan awal Asia Tenggara daripada hubungan dengan tamadun besar di dunia iaitu Tamadun India dan China.(5)
Kaedah/Aktiviti
  1.  Pelajar mencari dan menulis jawapan esei berpandukan buku  teks.
  2. Perbincangan/ sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. kerajinan
Konsep/Istilah  
  1. Epik
  2. Mitos
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4,Bab 3,m/s 92-95
  2. Set 5,Kertas Model Sejarah SPM, Federal.
RefleksiMajoriti pelajar dapat menyatakan  fakta penting setiap bab.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh12/9/13  (Khamis)
Kelas6RK5
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Kuiz individu .
Objektif
  1. Menyatakan fakta penting bagi tajuk-tajuk  daripada Bab 1
Kaedah/Aktiviti
  1. Semua pelajar diminta berdiri sambil guru mengemukakan soalan.Pelajar yang dapat menjawab dibenarkan duduk.Soalan ditanya sehingga semua pelajar berpeluang duduk.
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. kerajinan
    Konsep/Istilah
    1. Masyarakat feudal England dan Jepun.
    Sumber rujukan
    1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
    3. Q & A Sejarah Dunia,Pelangi.
    RefleksiSemua pelajar berpeluang menjawab soalan dan duduk.


    Mata pelajaran         Sejarah
    Tarikh12/9/13  (Khamis)
    Kelas6AK1/2
    CatatanPeperiksaan Percubaan Sejarah STPM.Saya mengadakannya pada waktu 1 hingga 2 iaitu bagi soalan bahagian B pula.Peperiksaan ini diadakan awal bagi kelas saya sahaja kerana tarikh peperiksaan sebenar nanti,saya tiada di sini kerana akan  bercuti haji mulai 23/9/13 hingga 8/11/13.


    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh13/9/13  (Jumaat)
    Kelas6RK5
    Tajuk
    1. Ulangkaji
    • Perbincangan  Soalan kuiz berkumpulan .
    Objektif
    1. Menyatakan fakta penting bagi setiap tajuk dalam Tema 1
    Kaedah/Aktiviti
    1. Pelajar dibahagikan kepada 5 kumpulan
    2. Mereka mencari,berbincang dan mencatat soalan beserta jawapan dan muka surat sumber rujukan berkenaan pada sehelai kertas.
    3. Apabila selesai,kertas berkenaan dihantar kepada guru.
    4. Sebahagian daripada soalan berkenaan akan digunakan oleh guru sebagai bahan kuiz berkumpulan yang akan diadakan pada minggu depan.
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. kerjasama
    Konsep/Istilah
    1. Masyarakat feudal,masyarakat maritim,masyarakat industri.
    Sumber rujukan
    1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
    3. Q&A Sejarah Dunia,Pelangi.
    Refleksi4 kumpulan telah berjaya menyiapkan dan menghantar bahan berkenaan tepat pada masanya.


    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh13/9/13  (Jumaat)
    Kelas6AK1/2
    Tajuk
    1. Ulangkaji
    • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei .
    Objektif
    1. Menghuraikan fakta penting bagi setiap soalan yang diberi.
    Kaedah/Aktiviti
    1. Perbincangan contoh jawapan esei berpandukan soalan berikut:
    • Bincangkan reaksi penduduk tempatan terhadap Perlembagaan Malayan Union dan Penyerahan Sarawak kepada British pada tahun 1946.
    • Bincangkan tindak balas masyarakat pribumi di Sarawak dan Sabah terhadap pentadbiran British antara tahun 1850 hingga 1915. 
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. sedia berkorban mempertahankan maruah negara
    Konsep/Istilah
    1. Gerakan anti-penyerahan
    Sumber rujukan
    1. Soalan Percubaan Sejarah STPM tahun-tahun lepas dari pelbagai negeri.
    RefleksiPelajar membuat catatan fakta tambahan yang dibincangkan.Jawapan lengkap telah diemelkan kepada pelajar.Pelajar yang tiada emel,bahan diberi dalam bentuk CD.

    No comments:

    Post a Comment