Pages

Friday, April 4, 2014

Minggu 14(31/3-4/4/14)

Mata   pelajaranSejarah
Tarikh31/3/14(Isnin)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 3  : Tamadun Awal AsiaTenggara
  • Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal
Objektif
  1. Menyatakan bentuk-bentuk kerajaan awal di Asia Tenggara
  2. Menjelaskan ciri-ciri kerajaan agraria .
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Berbangga dengan aset negara
Konsep/Istilah
  1. Kerajaan
    Agraria
  2. Kerajaan
    Maritim
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s .71-77.
RefleksiPelajar dapat menyatakan bentuk-bentuk kerajaan awal di Asia dan menjelaskan ciri-ciri kerajaan agraria .

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh1/4/14(Selasa)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 4:PBS
  • Pemantauan hasil kerja/esei pelajar.
Objektif
  1. Memantau/membantu  pelajar menghasilkan esei
  2. Membuat penambahbaikan terhadap hasil kerja pelajar.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pelajar membawa lap top masing-masing dan menunjukkan hasil kerja untuk disemak bersama rakan dan guru bagi memastikan esei yang akan dicetak adalah tepat mengikut format yang betul .
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Kerajinan
Konsep/Istilah
  1. Nota akhir.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi90% pelajar  telah berjaya menyiapkan esei.Bagaimanapun,kebanyakan mereka tidak mengikut format yang betul.4  pelajar tidak cukup syarat minima bilangan patah perkataan.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh2/4/14(Rabu)
Kelas6AK1/2
TajukSEJARAH KERTAS 4:PBS
  • Pemantauan hasil kerja/esei pelajar.
Objektif
  1. Memantau/membantu  pelajar menghasilkan esei
  2. Membuat penambahbaikan terhadap hasil kerja pelajar.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pelajar membawa lap top masing-masing dan menunjukkan hasil kerja untuk disemak bersama rakan dan guru bagi memastikan eseil yang akan dicetak adalah tepat mengikut format yang betul .
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Kerajinan
Konsep/Istilah
  1. Nota akhir.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi95% pelajar  telah berjaya menyiapkan esei mengikut format yang betul.Esei telah dihantar kepada guru untuk disemak sepintas lalu terlebih dahulu.Pelajar yang tidak memenuhi kriteria berkenaan, eseinya dikembalikan untuk ditambahbaik.

Mata   pelajaranSejarah
Tarikh3/4/14(Khamis)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 3  : Tamadun Awal AsiaTenggara
  • Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal
Objektif
  1. Membandingkan ciri-ciri kerajaan agraria dan maritim
  2. Membincangkan aspek saling bergantung antara kerajaan agraria dan kerajaan maritim.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Berbangga dengan aset negara
Konsep/Istilah
  1. Kerajaan
    Agraria
  2. Kerajaan
    Maritim
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s .78-83
RefleksiPelajar dapat membandingkan ciri-ciri kerajaan agraria dan maritim serta membincangkan aspek saling bergantung antara kerajaan agraria dan kerajaan maritim.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh4/4/14(Jumaat)
Kelas6AK1/2
TajukSEJARAH KERTAS 4:PBS
  • Pembentangan
Objektif
  1. Menjelaskan dapatan hasil kajian.
  2. Menilai keaslian hasil kajian
          Kaedah/Aktiviti
          1.  Pelajar membuat pembentangan menggunakan slide power point
          Kbkk
          1. Menganalisis
          Nilai/Unsur    patriotisme
          1. Kerjasama
          2. Kerajinan
          Konsep/Istilah
          1. Nota akhir.
          Sumber rujukan
          1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
          2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
          3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
          RefleksiPelajar yang membentang  dapat menjawab soalan pelajar lain dengan sederhana.Hanya segelintir yang dapat menjawab dan menghurai dengan baik. Gaya pembentangan lebih kepada membaca,mungkin mereka  gugup dan kurang membuat persediaan sebelum pembentangannya.

          Mata      pelajaranSejarah
          Tarikh4/4/14(Jumaat)
          Kelas4K8
          Tajuk
          Bab 3   : Tamadun Awal AsiaTenggara
          • Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal.
          Objektif
          1. Menghuraikan cara-cara kedatangan pengaruh Hindu-Buddha.
          2. Menjelaskan contoh-contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam sistem pemerintahan.
          Kaedah/Aktiviti
          1. Penerangan oleh guru.
          2. mencatat nota
          Kbkk
          1. Menghubungkait
          Nilai/Unsur      patriotisme
          1. Ketaatan kepada pemerintah/pemimpin.
          Konsep/Istilah
          1. Dharma
          2. Orde kosmos.
          Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s .84-88
          RefleksiPelajar dapat menghuraikan cara-cara kedatangan pengaruh Hindu-Buddha dan pengaruhnya dalam sistem pemerintahan.

          No comments:

          Post a Comment