Pages

Friday, April 11, 2014

Minggu 15(7-11/4/14)


Mata      pelajaranSejarah
Tarikh7/4/14(Isnin)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 3   : Tamadun Awal AsiaTenggara
  • Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam bidang Kesenian .
Objektif
  1. Menjelaskan contoh-contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam bidang Kesenian .
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Monumen
  2. Candi
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s .88-90
RefleksiPelajar dapat menjelaskan contoh-contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam bidang kesenian .


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh8/4/14(Selasa)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Pendidikan:Falsafah pendidikan Islam.
Objektif
  1. Menganalisis falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M).
      Kaedah/Aktiviti
      1. Kuliah dan sumbang saran
      Kbkk
      1. Menganalisis
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. kerjasama.
      2. kesyukuran.
      3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
      Konsep/Istilah
      1. Tarbiyah.
      2. Ta'lim.
      3. Ta'dib.
      4. Irsyad.
      5. Tadris.
      Sumber rujukan
      1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
      2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
      3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
      RefleksiPelajar dapat menjelaskan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M) .


      Mata  pelajaranSejarah
      Tarikh9/4/14(Rabu)
      Kelas6AK5
      TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
      TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
      • Pendidikan:Falsafah pendidikan Islam.
      Objektif
      1. Menjelaskan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman  Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).
              Kaedah/Aktiviti
              1. Kuliah dan sumbang saran
              Kbkk
              1. Menganalisis
              Nilai/Unsur    patriotisme
              1. Menghargai ilmu pelajaran
              2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
              3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
              Konsep/Istilah
              1. Tarbiyah.
              2. Ta'lim.
              3. Ta'dib.
              4. Irsyad.
              5. Tadris.
              Sumber rujukan
              1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
              2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
              3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
              RefleksiPelajar dapat menjelaskan falsafah dan ciri-ciri pendidikan Islam pada zaman Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).


              Mata      pelajaranSejarah
              Tarikh10/4/14(Khamis)
              Kelas4K8
              Tajuk
              Bab 3   : Tamadun Awal AsiaTenggara
              • Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam bidang Kesenian(sambungan) dan Kesusasteraan(Bahasa dan tulisan).
              Objektif
              1. Menjelaskan contoh-contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam bidang Kesenian dan Kesusasteraan(Bahasa dan tulisan).
              Kaedah/Aktiviti
              1. Penerangan oleh guru.
              2. mencatat nota
              Kbkk
              1. Menghubungkait
              Nilai/Unsur      patriotisme
              1. Menghargai
              Konsep/Istilah
              1. Monumen
              2. Candi
              3. Bahasa Sanskrit
              4. epik
              Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s .90-94
              RefleksiPelajar dapat menjelaskan contoh-contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam bidang kesenian dan Kesusasteraan.

              Mata  pelajaranSejarah
              Tarikh10/4/14(Khamis)
              Kelas6AK5
              TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
              TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
              • Pendidikan:Perkembangan pendidikan.
              Objektif
              1. Menjelaskan jenis institusi pendidikan di Mesir (abad ke-8M). 
              2. Menghuraikan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Mesir (abad ke-8M) . 
              3. Menjelaskan kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.
                      Kaedah/Aktiviti
                      1. Kuliah dan sumbang saran
                      Kbkk
                      1. Menganalisis
                      Nilai/Unsur    patriotisme
                      1. Menghargai ilmu pelajaran
                      2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
                      3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
                      Konsep/Istilah
                      1. halaqah
                      2. kuttab
                      3. tasauf
                      4. muaddib
                      Sumber rujukan
                      1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
                      2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
                      3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
                      RefleksiPelajar dapat menjelaskan jenis institusi pendidikan dan menjelaskan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Mesir (abad ke-8M)  serta kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.

                      Mata  pelajaranSejarah
                      Tarikh11/4/14(Jumaat)
                      Kelas6AK5
                      TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
                      TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
                      • Pendidikan:Perkembangan pendidikan.
                      Objektif
                      1. Menjelaskan jenis institusi pendidikan di  Acheh (abad ke-16-17M). 
                      2. Menghuraikan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Acheh (abad ke-16-17M). 
                      3. Menjelaskan kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.
                              Kaedah/Aktiviti
                              1. Kuliah dan sumbang saran
                              Kbkk
                              1. Menganalisis
                              Nilai/Unsur    patriotisme
                              1. Menghargai ilmu pelajaran
                              2. pendidikan akhlak teras pembentukan insan soleh.
                              3. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
                              Konsep/Istilah
                              1. halaqah
                              2. kuttab
                              3. muaddib
                              4. tasauf
                              Sumber rujukan
                              1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
                              2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
                              3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
                              RefleksiPelajar dapat menjelaskan jenis institusi pendidikan dan sistem pendidikan fardu ain dan fardu kifayah di Acheh (abad ke-16-17M) serta kaedah pengajaran dan pembelajaran di negara berkenaan.

                              Mata  pelajaranSejarah
                              Tarikh11/4/14(Jumaat)
                              Kelas4K8
                              Tajuk
                              Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
                              • Latar belakang
                              • Ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah.
                              Objektif
                              1. Menjelaskan latar belakang kemunculan tamadun Islam dan zaman Jahiliyah.
                              2. Menyatakan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah.
                              Kaedah/Aktiviti
                              1. Penerangan oleh guru.
                              2. mencatat nota
                              Kbkk
                              1. menyatakan pendapat.
                              Nilai/Unsur      patriotisme
                              kerjasama
                              Konsep/Istilah
                              1. riba
                              2. masyarakat Badwi dan Hadari
                              3. Agama Hanif.
                              4. kabilah.
                              5. Jahiliyah.
                              Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 98-102.
                              RefleksiPelajar dapat menyatakan  latar belakang  dan ciri- ciri masyarakat Arab Jahiliyah.


                              No comments:

                              Post a Comment