Pages

Friday, August 8, 2014

Minggu 32(4-8/7/14)

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh4/8/14 (Isnin)
Kelas4K8
TajukBab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum   kedatangan Barat
  • Aspek Sosiobudaya
Objektif
  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam  bahasa dan kesusasteraan
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Mengklasifikasi pengaruh Islam dalam aspek bahasa dan kesusasteraan.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Menghargai nilai estetika bahasa dan sastera misalnya perbendaharaan persuratan Melayu.
Konsep/Istilah
  1. tulisan jawi
  2. Cerita rakyat.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 200-205.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam  aspek bahasa dan kesusasteraan.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh4/8/14 (Isnin)
Kelas6RK4
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Pertanian di Belanda dan England (abad ke-17-18)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda dan England pada abad ke-17-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Peristiwa Black Death
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda dan England pada abad ke-17-18.

Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh5/8/14  (Selasa)
Kelas6AK5
TajukTema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Pembangunan ekonomi pada abad ke-20.
  • :(i) Dasar Pembangunan Luar Bandar
  • :(ii) Dasar Ekonomi Baru (DEB)
  • :(iii) Dasar Pembangunan Nasional (DPN) iaitu Dasar Perindustrian Negara dan  Dasar Pertanian Negara
Objektif
  1. Menganalisis usaha-usaha ke arah pembangunan ekonomi.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Pembangunan Negara Fasa 1 dan 2
  2. Dasar Ekonomi Baru.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
RefleksiPelajar dapat menjelaskan usaha-usaha ke arah pembangunan ekonomi negara pada abad ke-20.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh5/8/14  (Selasa)
Kelas6RK4
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Perindustrian di Jerman (abad ke-19-20)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jerman  pada abad ke-19-20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sistem Guild
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jerman  pada abad ke-19-20.

Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh6/8/14  (Rabu)
Kelas6AK5
TajukTema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Pembangunan ekonomi pada abad ke-20
  • Wawasan 2020.
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh iaitu Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj ,Tun Abdul Razak bin Dato' Hussein, Tun Hussein bin Onn dan Tun Dr Mahathir bin Mohamad.
  2. Menerangkan cabaran dan hala tuju negara.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dasar Pandang ke Timur.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan  sumbangan tokoh berkenaan dan menjelaskan 9 cabaran utama Wawasan 2020.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh6/8/14  (Rabu)
Kelas6RK4
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Perindustrian di Jepun (abad ke-19-20)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di  Jepun pada abad ke-19-20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Industri-proto
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jepun pada abad ke-19-20.

Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh7/8/14 (Khamis)
Kelas6AK5
TajukTema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Perhubungan luar Malaysia pada abad ke-20
  • :(i) Komanwel 
  • :(ii) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 
  • :(iii) Association of South East Asian Nations 
  • :(iv) Pergerakan Negara Berkecuali (NAM)
  • : (v) Pertubuhan Persidangan Islam (OIC)
Objektif
  1. Mengenal pasti asas-asas dasar luar negara.
  2. Membincangkan penglibatan Malaysia dalam organisasi antarabangsa
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Asas-asas dasar luar
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
RefleksiPelajar dapat  menjelaskan asas-asas dasar luar dan penglibatan Malaysia dalam organisasi antarabangsa.Tamat bahagian A.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh7/8/14 (Khamis)
Kelas4K8
TajukBab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum    kedatangan Barat
  • Aspek Sosiobudaya
Objektif
  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam bidang kesenian  dan  gaya hidup.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Mengklasifikasi pengaruh Islam dalam bidang kesenian  dan  gaya hidup.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Menghargai nilai estetika kesenian  dan  gaya hidup.
Konsep/Istilah
  1. Mimbar
  2. Mihrab
  3. tulisan khat
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 205-208.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam  aspek kesenian  dan  gaya hidup.

Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh8/8/14 (Jumaat)
Kelas6AK5
TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Mula Tema 1: Masyarakat. 
  • Institusi pemerintahan
  • :Raja
Objektif
  1. Memerihalkan konsep dan peranan raja di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dinanti Chakri
  2. Dinasti Nguyen
  3. bun rami
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
RefleksiPelajar dapat  menjelaskan konsep dan peranan raja di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19) dan membuat perbandingan ringkas antara keduanya.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh8/8/14 (Jumaat)
Kelas6RK4
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan Intelektual :Perkembangan ilmu di England dan Perancis (abad ke-17-19)
Objektif
  1. Membincangkan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan Gerakan Pencerahan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Renaisans
  2. Reformasi Protestan
  3. Revolusi Sains
  4. Gerakan Pencerahan(Enlightenment)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan  kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan  Gerakan Pencerahan.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh8/8/14 (Jumaat)
Kelas4K8
TajukBab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum    kedatangan Barat
  • Aspek Ekonomi
Objektif
  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem mata wang, percukaian dan perdagangan.
  2. Menjelaskan dengan contoh pengaruh Islam dalam aspek ekonomi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. Sumbang saran/sesi soal-jawab
  3. Rumusan guru.
Kbkk
  1. Mengklasifikasi pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Bekerjasama memakmurkan negara
Konsep/Istilah
  1. Laksamana
  2. Syahbandar
  3. Riba   
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 208-211.
Refleksi50% pelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam pelbagai aspek ekonomi. Pelajar yang tidak dapat menjawab diberi penerangan sekali lagi secara umum dengan harapan mereka dapat memahami konsep berkaitan.Tamat Bab 8.

Tarikh8/8/14(Jumaat)
CatatanSabtu ganti-Jogathon

No comments:

Post a Comment