Pages

Thursday, August 14, 2014

Minggu 33 (11-15/8/14)

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh11/8/14 (Isnin)
Kelas6RK4
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sumbangan tokoh : England dan Perancis (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menilai idea dan sumbangan tokoh:
  • Charles Louis Montesquieu 
  •  Adam Smith 
  •  Jean Jacques Rousseau.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. harem
  2. Doktrin pengasingan kuasa
  3. meritokrasi
  4. Physiokrat
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Charles Louis Montesquieu 
  4.  Adam Smith 
  5.  Jean Jacques Rousseau
  6. Lettres Persanes
  7. Spirit of the Laws
  8. The Wealth of Nations
  9. The Theory of Moral Sentiments
  10. Enlightenment
  11. The Social Contract
RefleksiPelajar dapat menjelaskan idea dan sumbangan tokoh berkenaan dalam pelbagai bidang terutamanya, politik,ekonomi dan sosial.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh11/8/14 (Isnin)
Kelas4K8
TajukMula Bab 9:Perkembangan di Eropah
  • Perubahan masyarakat dan budaya Eropah  Zaman Gelap
Objektif
  1. Menjelaskan pengertian dan ciri-ciri masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menganalisis  keadaan masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Sedia menerima perubahan demi kemakmuran negara
Konsep/Istilah  
  1. Feudal
  2. Zaman Gelap.
  3. Baron 
  4. Viking
  5. Magyar.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 214-216.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengertian dan ciri-ciri masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.


Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh12/8/14(Selasa)
Kelas6AK5
TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 1: Masyarakat. 
  • Institusi pemerintahan
  • :Pembesar
Objektif
  1. Memerihalkan konsep, hierarki dan peranan pembesar di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Quan
  2. golongan Mandarin
  3. krom
  4. khunnang
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
RefleksiPelajar dapat  menjelaskan konsep, hierarki dan peranan pembesar  di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19) dan membuat perbandingan ringkas antara keduanya.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh12/8/14(Selasa)
Kelas6RK4
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Kemajuan pendidikan : Perancis dan Jerman (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden.
    Kaedah/Aktiviti
    1. Kuliah.
    2. Sumbang saran/sesi soal-jawab
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. kerjasama
    Konsep/Istilah
    1. Universiti Penny
    2. Golongan Pietisme
    Sumber rujukan
    1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
    3.  Pietisme 
    4. Volksschule 
    5. Realschule
    6. Jules Ferry
    7. Abitur
    RefleksiPelajar dapat menjelaskan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden di kedua-dua negara.

    Mata   pelajaranSejarah 
    Tarikh13/8/14 (Rabu)
    Kelas6AK5
    TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
    Tema 1: Masyarakat. 
    • Sistem sosial.
    Objektif
    1. Menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat di Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19)
    Kaedah/Aktiviti
    1. kuliah
    2. sumbang  saran
    Kbkk
    1. menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
    Konsep/Istilah
    1. komun
    2. hierarki
    Sumber    rujukan
    1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
    2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
    3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
    4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
    5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
    RefleksiPelajar dapat  menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat di Vietnam dan Indonesia pada abad ke-19.

    Mata  pelajaranSejarah
    Tarikh13/8/14 (Rabu)
    Kelas6RK4
    TajukMula Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
    • Reaksi masyarakat China terhadap perluasan kuasa Barat.
    Objektif
    1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Perang Candu I dan II, dan Pemberontakan Boxer.
    2. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
      Kaedah/Aktiviti
      1. Kuliah dan sumbang saran
      Kbkk
      1. Menganalisis
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. kerjasama
      2. sedia berkorban mempertahankan negara
      Konsep/Istilah
      1. Cohong
      2. Peristiwa kapal Lady Hughes
      3. Peristiwa kapal Lorcha Arrow.
      4. Protokol Boxer.
      Sumber rujukan
      1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
      2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
      3. Cohong  
      4. Kow tow
      5. Perang Candu
      6. Pemberontakan Boxer
      RefleksiPelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

      Mata  pelajaranSejarah 
      Tarikh14/8/14  (Khamis)
      Kelas4K8
      TajukBab 9:Perkembangan di Eropah
      • Zaman Renaissance(1350-1600) 
      • Gerakan Reformation.
      Objektif
      1. Menjelaskan pengertian dan ciri-ciri Zaman Renaissance.
      2. Menjelaskan pengertian dan ciri-ciri Zaman Reformation.
      3. Menjelaskan kesan-kesan zaman Reformation
      Kaedah/Aktiviti
      1. Pembentangan oleh kumpulan Cynthia.
      2. Sesi soal-jawab
      3. Rumusan oleh pembentang dan guru.
      Kbkk
      1. Menganalisis  perubahan-perubahan yang berlaku dalam masyarakat Eropah selepas zaman gelap.
      2. Menghubungkait unsur-unsur Renaissance  dan Reformation dengan perkembangan ilmu masa kini.
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. Sedia menerima perubahan demi kemakmuran negara
      Konsep/Istilah  
      1. Renaissance
      2. Inkuiri
      3. Humanisme
      4. Reformation
      5. Zaman Gelap
      Sumber rujukan
      1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 217-221.
      RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengertian dan ciri-ciri masyarakat Zaman Renaissance  dan Reformation serta membandingkannya dengan ciri-ciri masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.


      Mata  pelajaranSejarah
      Tarikh14/8/14  (Khamis)
      Kelas6RK4
      TajukTema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
      • Reaksi masyarakat China  terhadap perluasan kuasa Barat(sambungan).
      Objektif
      1. Menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China .
      Kaedah/Aktiviti
      1. Kuliah dan sesi soal-jawab
      Kbkk
      1. Menganalisis
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. kerjasama
      2. sedia menerima perubahan yang positif.
      Konsep/Istilah
      1. transformasi 
      2. Gerakan Menguatkan Diri
      3. nepotisme
      Sumber rujukan
      1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
      2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
      RefleksiPelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China  kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.


      Mata   pelajaranSejarah 
      Tarikh14/8/14  (Khamis)
      Kelas6AK5
      TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
      Tema 1: Masyarakat. 
      • Sistem ekonomi.
      Objektif
      1. Menjelaskan menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial di Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19).
      Kaedah/Aktiviti
      1. kuliah
      2. sumbang  saran
      Kbkk
      1. menganalisis
      Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
      Konsep/Istilah
      1. dwiekonomi
      Sumber    rujukan
      1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
      2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
      3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
      4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
      5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
      RefleksiPelajar dapat  menjelaskanciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial di Vietnam dan Indonesia pada abad ke-19.


      Mata  pelajaranSejarah 
      Tarikh15/8/14 (Jumaat)
      Kelas4K8
      TajukBab 9:Perkembangan di Eropah
      • Penjelajahan dan penerokaan
      Objektif
      1. Menyenaraikan kuasa-kuasa Barat yang terlibat dalam penjelajahan.
      2. Menjelaskan sebab-sebab penjelajahan kuasa-kuasa Barat.
      3. Mengklasifikasi kesan-kesan penjelajahan kuasa-kuasa Barat ke atas masyarakat setempat dari segi politik, ekonomi dan sosial.
      Kaedah/Aktiviti
      1.  Kuliah dan sumbang saran
      Kbkk
      1. Menganalisis. 
      2. Mengklasifikasi.
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. Kegigihan dan keberanian bangsa.
      2. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara.
      Konsep/Istilah  
      1. Penjelajahan dan penerokaan.
      Sumber rujukan
      1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 222-226.
      RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penjelajahan kuasa-kuasa Barat dan kesan-kesannya.

      Mata  pelajaranSejarah
      Tarikh15/8/14 (Jumaat)
      Kelas6RK4
      TajukTema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
      • Reaksi masyarakat India terhadap perluasan kuasa Barat.
      Objektif
      1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di India terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Dahagi India 1857.
      2. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
        Kaedah/Aktiviti
        1. Kuliah dan sumbang saran
        Kbkk
        1. Menganalisis
        Nilai/Unsur    patriotisme
        1. kerjasama
        2. sedia berkorban mempertahankan negara
          Konsep/Istilah
          1. sepoi
          2. dahagi
          3. dowri
          4. suttee
          5. thugee
          Sumber rujukan
          1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
          2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
          RefleksiPelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di India terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

          Mata   pelajaranSejarah 
          Tarikh15/8/14 (Jumaat)
          Kelas6AK5
          TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
          Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
          • Peluasan kuasa asing.
          Objektif
          1. Membincangkan faktor dan cara peluasan kuasa asing di  Indonesia  (Abad ke-19).
          Kaedah/Aktiviti
          1. kuliah
          2. sumbang  saran
          Kbkk
          1. menganalisis
          Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
          Konsep/Istilah
          1. Dasar Liberal
          2. Perang Napoleon
          Sumber    rujukan
          1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
          2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
          3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
          4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
          5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
          RefleksiPelajar dapat  menjelaskan faktor dan cara peluasan kuasa asing di  Indonesia pada abad ke-19.

          No comments:

          Post a Comment