Pages

Friday, August 22, 2014

Minggu 34 (18-22/8/14)

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh18/8/14 (Isnin)
Kelas6RK4
TajukTema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat  India terhadap perluasan kuasa Barat(sambungan).
Objektif
  1. Menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di  India.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. sedia menerima perubahan yang positif.
Konsep/Istilah
  1. jajman
  2. jajmani
  3. kamin
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di  India kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh18/8/14 (Isnin)
Kelas4K8
TajukBab 9:Perkembangan di Eropah
  • Revolusi Pertanian (Perkembangan bidang Pertanian  )
Objektif
  1. Menghuraikan faktor yang mencetuskan Revolusi Pertanian .
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
  2. Mengklasifikasi.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.
  2. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara. 
  3. Berusaha menghasilkan produk berkualiti.
Konsep/Istilah  
  1. Revolusi Pertanian.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 226-230
RefleksiPelajar dapat menjelaskan faktor-faktor  yang mencetuskan Revolusi Pertanian .

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh19/8/14 (Selasa)
Kelas6RK4
TajukTema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dunia Pertama 1914 – 1918
Objektif
  1. Menjelaskan  sebab dan kesan Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. Sesi soal-jawab
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air
Konsep/Istilah
  1. Perang Dunia
  2. Triple Alliance
  3. Triple Entente
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Perang Dunia Pertama
  4. World War 
  5. Treaty of Brest-Litovsk
  6. Perjanjian Versailles
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Pertama  terutama yang melibatkan  Jerman dan Rusia (abad ke-20)

Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh19/8/14 (Selasa)
Kelas6AK5
TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Peluasan kuasa asing.
Objektif
  1. Membincangkan faktor dan cara peluasan kuasa asing di   Myanmar (Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pelarian orang Arakan.
  2. Perjanjian Yandabo.
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
RefleksiPelajar dapat  menjelaskan faktor dan cara peluasan kuasa asing di   Myanmar  pada abad ke-19.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh20/8/14  (Rabu)
Kelas6RK4
TajukTema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dunia Kedua 1942 – 1945
Objektif
  1. Menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan  Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air
Konsep/Istilah
  1. Perang Dunia
  2. Pemerintahan SCAP di Jepun
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Perang Dunia Kedua 
  4. World War
  5. Perjanjian Versailles  
  6. Adolf Hitler-Wikipedia
  7. Benito Mussolini
  8. Supreme Commander for the Allied Powers (SCAP)
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan  Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20)


Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh20/8/14  (Rabu)
Kelas6AK5
TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Penentangan terhadap kuasa asing.
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di  Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. pembatalan sistem kontrak sewa tanah
  2. anarki
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
RefleksiPelajar dapat  menjelaskan sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19  .

Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh21/8/14 (Khamis)
Kelas6AK5
TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Penentangan terhadap kuasa asing.
Objektif
  1. menilai peranan tokoh di  Indonesia dan Myanmar :
  • (i) Diponegoro 
  • (ii) Thibaw
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. pembatalan sistem kontrak sewa tanah
  2. anarki
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
RefleksiPelajar dapat  menjelaskan  peranan tokoh berkenaan .

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh21/8/14 (Khamis)
Kelas4K8
TajukBab 9:Perkembangan di Eropah
  • Revolusi Perindustrian (Perkembangan bidang perindustrian)
Objektif
  1. Menghuraikan faktor yang mencetuskan Revolusi  Perindustrian .
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
  2. Mengklasifikasi.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.
  2. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara. 
  3. Berusaha menghasilkan produk berkualiti.
Konsep/Istilah  
  1. Revolusi Perindustrian.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 230-234.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan faktor-faktor  yang mencetuskan Revolusi Perindustrian .


Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh22/8/14  (Jumaat)
Kelas6AK5
TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Objektif
  1. Menghuraikan kesan penjajahan asing terhadap pentadbiran tempatan.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Patih
  2. Wedana
  3. Controleur
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
RefleksiPelajar dapat  membincangkan kesan penjajahan asing terhadap  pentadbiran tempatan  di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19 .


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh22/8/14  (Jumaat)
Kelas6RK4
TajukTema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dingin 1945 – 1955
Objektif
  1. Menjelaskan sebab dan kesan Perang Dingin  terutama yang melibatkan  Russia dan Amerika Syarikat (abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. Sesi soal-jawab
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. keberanian
Konsep/Istilah
  1. Perang Dingin
  2. Doktrin Truman
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Perang Dingin
  4. Doktrin Truman
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dingin  terutama yang melibatkan  Russia dan Amerika Syarikat (abad ke-20)


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh22/8/14  (Jumaat)
Kelas4K8
TajukBab 9:Perkembangan di Eropah
  • Kesan Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian
Objektif
  1. Mengklasifikasikan Kesan Revolusi Pertanian dan Perindustrian.
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
  2. Mengklasifikasi.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.
  2. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara. 
  3. Berusaha menghasilkan produk berkualiti.
Konsep/Istilah  
  1. Revolusi Perindustrian.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 234-236.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan kesan-kesan Revolusi Pertanian dan Perindustrian.

No comments:

Post a Comment