Tarikh | 4/5/15(Isnin) |
Catatan | Cuti Umum: Hari Wesak |
Tarikh | 5-8/5/15 |
Kelas | 6RK5 |
Catatan | Minggu Orientasi |
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh
|
5/5/15(Selasa)
|
Kelas
|
6AK4
|
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
Objektif
|
|
Kaedah/Aktiviti
|
|
Kbkk
|
|
Nilai/Unsur patriotisme
|
|
Konsep/Istilah
|
|
Sumber rujukan
|
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan sumbangan tokoh iaitu al-Khwarizmi, Ibn Sina dan al-Ghazali pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-8-13) serta Ibn Khaldun di Mesir (abad ke-15 ).
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh
|
6/5/15(Rabu)
|
Kelas
|
6AK4
|
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
Objektif
|
|
Kaedah/Aktiviti
|
|
Kbkk
|
|
Nilai/Unsur patriotisme
|
|
Konsep/Istilah
|
|
Sumber rujukan
|
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan sumbangan tokoh al-Mas‟udi , Ibn Majid dan Ibn Battutah pada zaman pemerintahan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M), Abbasiyah (abad ke-9-13M), dan Andalusia (abad ke-14M).
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh
|
7/5/15(Khamis)
|
Kelas
|
6AK4
|
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
Objektif
|
|
Kaedah/Aktiviti
|
|
Kbkk
|
|
Nilai/Unsur patriotisme
|
|
Konsep/Istilah
|
|
Sumber rujukan
|
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri seni bina pada zaman pemerintahan Andalusia (abad ke-13)dan India (abad ke-16-17).
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh
|
7/5/15(Khamis)
|
Kelas
|
4K2
|
Tajuk
|
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah.
|
Objektif
|
|
Kaedah/Aktiviti
|
|
Kbkk
|
|
Nilai/Unsur patriotisme
|
|
Konsep/Istilah
|
|
Sumber rujukan
|
Buku Teks Tingkatan Empat m/s 118-119.
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyatakan maksud Madinah dan menyenaraikan tiga golongan penduduk di Madinah sebelum kedatangan nabi Muhammad.
|
Mata pelajaran
|
Sejarah
|
Tarikh
|
7/5/15(Khamis)***sit in
|
Kelas
|
4K2
|
Tajuk
|
Bab 5: Kerajaan Islam di Madinah.
|
Objektif
|
|
Kaedah/Aktiviti
|
|
Kbkk
|
|
Nilai/Unsur patriotisme
|
|
Konsep/Istilah
|
|
Sumber rujukan
|
Buku Teks Tingkatan Empat m/s 119-121
|
Refleksi
|
Pelajar dapat menyatakan maksud hijrah dalam konteks tamadun Islam dan menyangkal dakwaan buruk orientalis Barat dengan hujah tertentu.
|
Mata pelajaran | Sejarah |
Tarikh | 8/5/15(Jumaat) |
Kelas | 6AK4 |
Tajuk | SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
|
Objektif |
|
Kaedah/Aktiviti |
|
Kbkk |
|
Nilai/Unsur patriotisme |
|
Konsep/Istilah |
|
Sumber rujukan |
|
Refleksi | Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor peluasan kuasa Barat pada zaman pemerintahan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-18-20M). |
No comments:
Post a Comment