Pages

Friday, May 8, 2015

Minggu 19 (4-8/5/15)

Tarikh4/5/15(Isnin)
CatatanCuti Umum: Hari Wesak


Tarikh5-8/5/15
Kelas6RK5
CatatanMinggu Orientasi



Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
5/5/15(Selasa)
Kelas
6AK4
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Sumbangan tokoh
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh iaitu al-Khwarizmi, Ibn Sina dan al-Ghazali pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-8-13) serta  Ibn Khaldun di Mesir (abad ke-15 )
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Menghargai tokoh keilmuan
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. gazzal
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan sumbangan tokoh iaitu al-Khwarizmi, Ibn Sina dan al-Ghazali pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-8-13) serta  Ibn Khaldun di Mesir (abad ke-15 ).


Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
6/5/15(Rabu)
Kelas
6AK4
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Penerokaan.
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh al-Masudi , Ibn Majid dan Ibn Battutah pada zaman pemerintahan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M), Abbasiyah (abad ke-9-13M), dan Andalusia (abad ke-14M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Menghargai tokoh geografi dan pelayaran serta tokoh-tokoh keilmuan lain.
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. Malemo Canaqua.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan sumbangan tokoh al-Masudi , Ibn Majid dan Ibn Battutah pada zaman pemerintahan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M), Abbasiyah (abad ke-9-13M), dan Andalusia (abad ke-14M).


Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
7/5/15(Khamis)
Kelas
6AK4
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Seni bina.
Objektif
  1. Menghuraikan ciri-ciri seni bina pada zaman pemerintahan Andalusia (abad ke-13)dan India (abad ke-16-17).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Menghargai ciri-ciri unik senibina Islam terutamanya di Andalusia dan India pada abad berkenaan.
  2. kepentingan seni bina dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. Istana Alhambra.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri seni bina pada zaman pemerintahan Andalusia (abad ke-13)dan India (abad ke-16-17).

Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
7/5/15(Khamis)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
  • Pengenalan/Latar belakang Madinah.
  • Perjanjian Aqabah 1 dan 2.
Objektif
  1. Menyatakan maksud Madinah.
  2. Menyenaraikan tiga golongan penduduk di Madinah sebelum kedatangan nabi Muhammad.
  3. Menyatakan isi kandungan Perjanjian Aqabah 1 dan 2.
  4. Menyenaraikan pihak yang terlibat dalam perjanjian berkenaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Madinah
  2. suku Aus dan Khazraj.
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 118-119.
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan maksud Madinah dan menyenaraikan tiga golongan penduduk di Madinah sebelum kedatangan nabi Muhammad. Pelajar juga dapat menyatakan  2 isi utama Perjanjian Aqabah 1 dan 2 serta menyenaraikan 2 pihak yang terlibat dalam perjanjian berkenaan.

Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
7/5/15(Khamis)***sit in
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
  •   Hijrah
Objektif
  1. Menyatakan konsep Hijrah
  2. Menyenaraikan pihak yang terlibat membantu nabi semasa bersembunyi di Gua Thur.
  3. Menjelaskan sebab dan tujuan Hijrah serta kepentingannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota.
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Hijrah.
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 119-121
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan maksud hijrah dalam konteks tamadun Islam dan menyangkal dakwaan buruk orientalis Barat dengan hujah tertentu.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh8/5/15(Jumaat)
Kelas6AK4
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Peluasan kuasa Barat.
Objektif
  1. Membincangkan faktor-faktor peluasan kuasa Barat pada zaman pemerintahan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-18-20M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Berhati-hati terhadap pihak/kuasa luar.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Zaman Keemasan Turki
  2. Perjanjian Berlin.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan faktor-faktor peluasan kuasa Barat pada zaman pemerintahan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-18-20M).

No comments:

Post a Comment