Pages

Friday, May 15, 2015

Minggu 20 (11-15/5/15)

Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
11/5/15(Isnin)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
  • Piagam Madinah
  • Penyebaran Islam
  • Perjanjian Hudaibiyah.
Objektif
  1. Menyatakan isi kandungan Piagam Madinah dan kepentingannya.
  2. Menyatakan tindakan orang Quraisy menentang penyebaran Islam dan Kerajaan Islam di Madinah.
  3. Menjelaskan strategi Nabi Muhammad s.a.w dalam menghadapi tentangan berkenaan.
  4. Menyusun peristiwa-peristiwa penting ke arah termeterainya Perjanjian Hudaibiyah .
  5. Menyenaraikan isi kandungan Perjanjian Hudaibiyah dan kepentingannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sesi soal-jawab
  3. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
  2. menghormati pemimpin yang adil.
Konsep/Istilah
  1. Piagam
  2. Perang Khandak.
  3. gencatan senjata. 
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s  124-133
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar.Pelajar dapat menyatakan isi- isi penting Piagam Madinah terutamanya yang menjelaskan bahawa nabi Muhammad sebagai pemimpin di Madinah.Pelajar juga dapat menyatakan strategi Nabi Muhammad s.a.w dalam menghadapi tentangan orang Quraisy  dan menjelaskan isi- isi penting kandungan Perjanjian Hudaibiyah serta kepentingannya dalam gerakan dakwah Islam dalam jangkamasa panjang.


Tarikh11/5/15
Kelas6RK5
CatatanMinggu Orientasi


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh12/5/15(Selasa)
Kelas6AK4
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Reaksi masyarakat tempatan.
Objektif
  1. Menjelaskan reaksi masyarakat tempatan terhadap peluasan kuasa Barat di Mesir  (abad ke-19-20M)
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Berhati-hati terhadap pihak/kuasa luar.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Fellahin(pegawai tentera keturunan Mesir asli)
  2. Pasha (bangsawan).
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan rreaksi masyarakat tempatan terhadap peluasan kuasa Barat di Mesir  (abad ke-19-20M).


Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
12/5/15(Selasa)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Kandungan Sukatan Pelajaran Sejarah STPM Penggal 1.
  2. Mula Tema 1:Masyarakat.
·         Masyarakat feudal
Objektif
  1. Menghuraikan kandungan Sukatan pelajaran Sejarah STPM Silibus baru bagi Penggal 1.Silibus lengkap telah diterangkan semasa Taklimat Mata Pelajaran pada Minggu Orientasi.
  2. Menjelaskan konsep feudalisme dari segi definisi dan ciri-ciri.
  3. Mendapatkan maklumat emel atau akaun Facebook pelajar  bagi memudahkan guru menyampaikan bahan P&P secara berterusan sama ada pada hari persekolahan atau hari cuti. 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme
Sumber rujukan
  1. Sukatan Baharu Sejarah STPM 
  2. Konsep feudalisme, takrif dan ciri-ciri
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  5. http://cikgustpm.blogspot.com/
  6. http://semekarcintaku.blogspot.com/
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan isi  kandungan Sukatan pelajaran Sejarah STPM Silibus baru dan menjelaskan  konsep feudalisme  dari segi definisi dan ciri-ciri. Majoriti pelajar telah ada akaun emel dan FB.Ini memudahkan guru bagi penghantaran maklumat P&P seterusnya. 


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh13/5/15(Rabu)
Kelas6AK4
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Reaksi masyarakat tempatan.
Objektif
  1. Menjelaskan reaksi masyarakat tempatan terhadap peluasan kuasa Barat di  Algeria (abad ke-19-20M)
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Berhati-hati terhadap pihak/kuasa luar.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Jeuners Algeriens
  2. Perjanjian Tafna.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan terhadap peluasan kuasa Barat di  Algeria (abad ke-19-20M).


Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
13/5/15(Rabu)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Masyarakat feudal di England (abad ke-16-17M)
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di England.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah ringkas.
  2. Panduan mengarang esei dan cara-cara membuat pengenalan dan penutup esei berpandukan soalan berikut: 
  • Huraikan struktur susun lapis masyarakat feudal di England.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Vassalage
  2. Lord
  3. Baron
Sumber rujukan
  1. Konsep feudalisme, takrif dan ciri-ciri
  2. Masyarakat Feudal di England
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan konsep dan ciri-ciri feudalisme  di England.

Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
14/5/15(Khamis)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 5: Kerajaan Islam  di Madinah.
  •        Pembukaan semula Kota Mekah
Objektif
  1. Menyusun peristiwa-peristiwa penting ke arah pembukaan semula Kota Mekah
  2. Menyenaraikan beberapa kepentingan pembukaan semula Kota Mekah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
  2. sikap memaafkan amalan terpuji.
  3. cekal dan tabah.
Konsep/Istilah
  1. khutbah. 
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s  134-137.
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan peristiwa-peristiwa penting ke arah pembukaan semula Kota Mekah dan kepentingannya.Tamat bab 5.


Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
14/5/15(Khamis)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Masyarakat feudal di Jepun (abad ke-16-17M)
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di negara Jepun.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah ringkas.
  2. Latihan mengarang esei berpandukan soalan berikut: 
  • Bincangkan sistem feudal yang diamalkan di Jepun pada abad ke 16-17M. 
  • Soalan lain yang mempunyai jawapan yang sama/hampir sama ialah
  • :Bincangkan struktur susun lapis masyarakat feudal di Jepun pada abad ke 16-17M. 
  • : Setiap individu atau kelompok tertentu mempunyai tanggungjawab dan peranan tersendiri dalam masyarakat feudal di Jepun pada abad ke 16-17M. Jelaskan pernyataan ini.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Sistem Sankin Kotai
  2. Bakufu
Sumber rujukan
  1. Sejarah Jepun
  2. Masyarakat Feudal di Jepun
  3. Feudalisme di Jepun
  4. Sejarah Asia, Teks Pra-U STPM,Longman.
  5. Nota lengkap Sejarah Asia, Fajar Bakti.
  6. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan konsep dan ciri-ciri feudalisme di Negara Jepun.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh14/5/15(Khamis)
Kelas6AK4
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Gerakan nasionalisme.
Objektif
  1. Menerangkan faktor kemunculan gerakan nasionalisme di  Mesir dan Syria (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Memanfaatkan penggunaan pelbagai medium untuk menggerakan semangat cinta negara.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Ikhwanul Muslimin.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan faktor kemunculan gerakan nasionalisme di  Mesir dan Syria (abad ke-20).


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh14/5/15(Khamis)***(Kelas tambahan)
Kelas6AK4
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perang Dunia Pertama.
Objektif
  1. Membincangkan penglibatan Khalifah Uthmaniyah dalam Perang Dunia Pertama (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Pan-Islamisme.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  penglibatan Khalifah Uthmaniyah dalam Perang Dunia Pertama (abad ke-20).


Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
15/5/15(Jumaat)
Kelas
6RK5
Tajuk
  1. Masyarakat feudal di England dan Jepun (abad ke-16-17M)
Objektif
  1. Menganalisis perbandingan konsep dan ciri-ciri feudalisme di England  dan Jepun 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah ringkas.
  2. Perbincangan soalan berikut: 
  • Bandingkan ciri-ciri feudalisme yang diamalkan di Eropah dengan Jepun pada abad ke 16-17.
  • Bincangkan ciri-ciri feudalisme  di England dan Jepun pada abad ke 16-17.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Vassalage
  2. Lord
  3. Baron
Sumber rujukan
  1. Perbandingan antara Feudalisme di England dan Jepun
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  4.  Soalan 1,Percubaan Kelantan 2012.
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan konsep dan ciri-ciri perbandingan antara feudalisme di England  dan Jepun.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh15/5/15(Jumaat)
Kelas6AK4
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Pembentukan negara bangsa
Objektif
  1. Menghuraikan faktor-faktor pembentukan negara bangsa Turki dan Mesir (abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Tanzimat
  2. Turki Muda.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  penglibatan Khalifah Uthmaniyah dalam Perang Dunia Pertama (abad ke-20).Tamat silibus Penggal 2.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh15/5/15(Jumaat)***(Kelas tambahan)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
  • ULANGKAJI.
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi soalan  Peperiksaan Percubaan Semenanjung termasuk Kelantan 2015.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
Konsep/Istilah
  1. Sejauhmanakah
  2. Galurkan
  3. Nilaikan
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Soalan Peperiksaan Percubaan Kelantan 2015 dan negeri lain seperti Perak,Johor,Negeri Sembilan,Pulau Pinang,KL dll.  
RefleksiKebanyakan pelajar dapat menyatakan beberapa fakta berkaitan.

No comments:

Post a Comment