Pages

Friday, June 26, 2015

Minggu 26 (22-26/6/15)

Mata      pelajaran
Sejarah
Tarikh
22/6/15 (Isnin)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  •        Kerajaan Bani Umaiyyah.
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang Kerajaan Bani Umaiyyah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
  2. Adil
  3. berani kerana benar.
Konsep/Istilah
  1. majlis syura.
  2. zimmi
  3. kharaj
  4. zakat
  5. jizyah
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s  150-151.
Refleksi
Pelajar  dapat menyatakan contoh- contoh sumbangan Kerajaan Bani Umaiyyah.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
22/6/15 (Isnin)
Kelas
6RK5
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  •  Negara bangsa
  • Penyatuan negara bangsa di Jerman pada abad ke-19.
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Jerman .
  2. Menyusun proses penyatuan negara bangsa  di Jerman .
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. negara bangsa
Sumber rujukan
  1. Penyatuan negara bangsa  Jerman 
  2. Otto Eduard Von Bismark
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  5. Zollverein
  6. Carbonari
  7. Perang Prussia-Austria
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Jerman dan peranan tokoh berkaitan.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
23/6/15 (Selasa)
Kelas
6RK5
Tajuk
Mula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di Jepun (abad ke-16)
Objektif
  1. Menjelaskan konsep sistem ekonomi Feudalisme dan kapitalisme.
  2. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme di Jepun  pada abad ke-16.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. usaha gigih asas kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme dan kapitalisme
  2. Mekantilisme
  3. Sekularisme
  4. Humanisme
  5. Institusi manor
  6. Ekonomi.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2.  Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Ekonomi Feudalisme di Jepun 
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme di Jepun pada abad ke-16.

Mata     pelajaran
Sejarah  
Tarikh
23/6/15 (Selasa)
Kelas
6AK4
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran, ekonomi, dan pendidikan pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menerangkan perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Negeri Selat
  2. Negeri Melayu Bersekutu
  3. Negeri Melayu Tidak  Bersekutu
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
Pelajar dapat menerangkan perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.

Mata     pelajaran
Sejarah 
Tarikh
24/6/15 (Rabu)
Kelas
6AK4
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran, ekonomi, dan pendidikan  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menghuraikan perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. mekantilisme
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
Pelajar dapat menghuraikan perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
24/6/15 (Rabu)
Kelas
6RK5
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di  China (abad ke-16)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme di China pada abad ke-16.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. usaha gigih asas kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme dan kapitalisme
  2. Mekantilisme
  3. Sekularisme
  4. Humanisme
  5. Institusi manor
  6. Ekonomi.
Sumber rujukan
  1. Ekonomi Feudalisme di  China .
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme di  China pada abad ke-16.

Mata      pelajaran
Sejarah
Tarikh
25/6/15 (Khamis)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  •        Kerajaan Bani Umaiyyah.
Objektif
  1. Menyenaraikan  sumbangan Kerajaan Bani Umaiyyah dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
  2. Adil
  3. berani kerana benar.
Konsep/Istilah
  1. majlis syura.
  2. zimmi
  3. kharaj
  4. zakat
  5. jizyah
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s  151-154.
Refleksi
Pelajar  dapat menyatakan contoh- contoh sumbangan Kerajaan Bani Umaiyyah.

Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
25/6/15 (Khamis)
Kelas
6RK5
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di Jerman  (abad ke-16-18)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman  pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Bundschuh
  2. Perang 30 Tahun
  3. Golongan borjouis
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman  pada abad ke-16-18.

Mata     pelajaran
Sejarah 
Tarikh
25/6/15 (Khamis)
Kelas
6AK4
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran, ekonomi, dan pendidikan  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menjelaskan perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. vernakular
  2. dasar pecah dan perintah.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.   
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
26/6/15 (Jumaat)
Kelas
6AK4
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Masyarakat pelbagai kaum  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menghuraikan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sistem Tiket Kredit
  2. Sistem Kangchu
  3. Sistem Kangani
  4. Sistem  Kontrak
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.


Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
26/6/15 (Jumaat)
Kelas
6RK5
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di  Perancis (abad ke-16-18)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme  di Perancis pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Metayers
  2. Serf
  3. Manor
  4. Golongan Physiocratic
  5. Journeyman.
  6. Guild.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme  di Perancis pada abad ke-16-18.

No comments:

Post a Comment