Pages

Friday, February 5, 2016

MINGGU 5 (1-5/2/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
1/2/16(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.55
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun(Perundangan)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek perundangan serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
menilai.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta pokok/membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Patuh kepada undang-undang
Konsep/Istilah
  1. Kitab Dharma Sastra
  2. Undang-undang Justinian
  3. Hukum Kanun 12
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 46-47
Panduan Pengurusan dan Pengajaran Sejarah
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 46
Refleksi









Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
2/2/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Pembetulan proposal.
Objektif
Mengenalpasti kesalahan yang terdapat  dalam proposal pelajar.
Kaedah/Aktiviti
1.       Menunjukkan contoh  proposal yang telah dihantar oleh setiap pelajar dan telah disemak oleh guru .
2.      Proposal yang baik dan menepati format, tidak perlu lagi dibuat semula.
3.      Bagi proposal yang kurang menepati format yang ditetapkan,guru menerangkan komen yang telah ditulis pada proposal pelajar bagi membolehkan pelajar  membuat penambahbaikan terhadap proposal tersebut.
4.      Pelajar berkenaan diminta mengambil gambar proposal untuk dibuat penambahbaikan. Proposal yang asal, disimpan oleh guru.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. latar/tempoh masa kajian.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
Refleksi




Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/2/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
10.55-12.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Institusi khalifah:Pemilihan Khalifah al-Rasyidin dan Umayyah, abad ke-7-8M.
Objektif
  1. Menghuraikan konsep dan ciri-ciri khalifah.
  2. Menjelaskan kaedah pemilihan khalifah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Mencirikan
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih berganda/Membandingbeza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. khulafa
  2. baiah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi








Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
3/2/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.20
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun (Peluasan kuasa)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek  peluasan kuasa serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
menilai.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta pokok/membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Patuh kepada pemimpin
Konsep/Istilah
  1. Kebudayaan Hellenistik
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 48-49
Panduan Pengurusan dan Pengajaran Sejarah
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 47-48
Refleksi








Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/2/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 1 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM

TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Sumbangan khalifah/ tokoh:Khalifah al-Rasyidin, abad ke-7-8M.
Objektif
  1. Menilai sumbangan khalifah al-Rasyidin iaitu Khalifah Abu Bakar dan Khalifah Umar al-Khattab.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Al-Siddiq
  2. kharaj
  3. Jizyah .
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/2/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Sumbangan khalifah/ tokoh:Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M), dan Abbasiyah (abad ke-8-9M).
Objektif
  1. Menilai sumbangan khalifah Umayyah iaitu Khalifah Umar Abdul Aziz dan Abbasiyah iaitu Khalifah Harun al-Rasyid.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Ain-Zubaidah
  2. Baitul Hikmah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi








Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
5/2/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun (Ekonomi )
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek   ekonomi serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
menilai.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta pokok/membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Zaman Graeco-Roman
  2. Jalan Sutera Darat
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 50-53
Panduan Pengurusan dan Pengajaran Sejarah
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 49
Refleksi





No comments:

Post a Comment