Pages

Friday, January 29, 2016

MINGGU 4 (25-29/1/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
25/1/16(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.55
Tajuk
Bab 1   : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  • Tamadun Hwang Ho.
Objektif
  1. Menyatakan ciri-ciri dan proses pembentukan  tamadun Hwang Ho serta  sumbangannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
  1. menilai.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Mandat daripada Tuhan
  2. Yin dan Yang
  3. Feng Hsui
  4. tulang oracle
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan  Empat m/s 28-33
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 20-23 dan ms 28.
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan sumbangan tamadun Hwang Ho dan membandingkannya dengan tamadun-tamadun lain.Selesai Bab 1.



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
25/1/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM

TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Sistem pemerintahan:Kandungan dan peranan Piagam Madinah.
Objektif
Menghuraikan kandungan dan peranan Piagam Madinah .
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menilai
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Taat kepada pemimpin
  3. Setia kepada negara
Konsep/Istilah
  1. Nas
  2. Piagam
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi









Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
26/1/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
10.55-12.40
Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penyemakan proposal.
Objektif
1.       Mengenalpasti tatacara  yang tepat  dalam penghasilan kerja kursus pelajar.
2.      Memastikan proposal yang dihasilkan tepat seperti format yang dikehendaki sebelum pelajar mencetaknya untuk dihantar kepada guru.
Kaedah/Aktiviti
  1. Membuat semakan draf proposal setiap pelajar dan membuat pemanbahbaikan terhadap draf tersebut. Draf dalam bentuk soft copy.
  2. Semakan dibuat dengan membaca,meneliti  dan memperbetulkan proposal berkenaan untuk perhatian pelajar lain juga supaya mereka dapat membuat penambahbaikan terhadap draf masing-masing.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
latar/tempoh masa kajian.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
Refleksi








Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
26/1/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.20
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Latar belakang
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani .
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
  1. menganalisis.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta pokok/membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dinasti
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 37-41
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 31
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan latar belakang setiap tamadun dengan mengaitkannya dengan tajuk yang telah dipelajari dalam Bab 1.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
27/1/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 1 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM

TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Sistem pemerintahan:Struktur pemerintahan di Madinah.
Objektif
Memerihalkan struktur pemerintahan di Madinah.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Wahyu
  2. taqwa
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi









Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
28/1/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 13 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM

TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Kepemimpinan Nabi Muhammad SAW.
Objektif
Menghuraikan ciri-ciri kepemimpinan Nabi Muhammad SAW.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Mencirikan
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Akidah
  2. Perang Khandak.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi








Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
29/1/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun(pemerintahan dan pentadbiran)
Objektif
  1. Menyatakan aspek-aspek peningkatan tamadun di Rom, Yunani, India dan China dalam aspek pemerintahan dan pentadbiran,dan membandingkannya antara satu sama lain.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
  1. menyatakan pendapat.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta pokok/membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Demokrasi
  2. Republik
  3. Tirani
  4. Aristokrasi
  5. Birokrasi
  6. Perang Kalinga
  7. Oligarki
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 42-45
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 32-45
Refleksi
Pelajar dapat  menjelaskan aspek-aspek peningkatan tamadun di  negara berkenaan dalam aspek pemerintahan dan pentadbiran serta membandingbeza antara sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini.




No comments:

Post a Comment