Pages

Friday, January 15, 2016

MINGGU 2(11-15/1/16)


Matapelajaran
Sejarah
Tarikh
11/1/16(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.55
Tajuk
Bab 1   : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  •  Makna tamadun
  • Ciri-ciri tamadun
Objektif
  1. Menerangkan konsep tamadun dari sudut bahasa Arab,Inggeris dan pandangan Islam.
  2. Menyatakan ciri-ciri tamadun.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. sumbang saran.
  3. mencatat nota
KBAT
  1. menilai.
  2. Mencirikan
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/Mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai/kepentingan nilai moral/akhlak dalam kehidupan manusia
Konsep/Istilah
  1. Civitas
  2. mudun
  3. madain
  4. madana
  5. Hieroglif
  6. Cuneiform
  7. Ideogram.
  8. Politeisme
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 4-8.
Panduan Pengurusan dan Pengajaran Sejarah
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 1-3
Refleksi
     






Matapelajaran
Sejarah
Tarikh
12/1/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 15 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Masyarakat Islam:Konsep Ummah.
Objektif pembelajaran
  1. Menghuraikan konsep ummah.
  2. Menganalisis proses pembentukan ummah pada zaman Nabi Muhammad SAW.
  3. Menghuraikan proses penyatuan ummah pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7 M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
  1. Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotism/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Taat kepada pemimpin
Konsep/Istilah
  1. Tahun Gajah.
BBM/Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
Refleksi
      




Matapelajaran
Sejarah
Tarikh
13/1/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 15 pelajar
Masa
10.55-12.40
Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penyediaan Cadangan Penyelidikan:
  1. Tajuk
  2. Pengenalan
  3. Objektif
  4. Permasalahan kajian
  5. Skop kajian
  6. Sorotan kajian lepas
  7. Kaedah kajian
  8. Pembahagian struktur esei
  9.  Penutup 
  10. .Bibliografi
Objektif
  1. Mengenalpasti langkah-langkah atau perkara utama yang perlu ada dalam kertas cadangan penyelidikan.
  2. Menghuraikan konsep dan cara pelaksanaan setiap item yang ada dalam penyediaan cadangan penyelidikan.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Mencirikan
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
Sorotan kajian lepas.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
Refleksi
             









Matapelajaran
Sejarah
Tarikh
13/1/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.20
Tajuk
Bab 1   : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  • Proses pembentukan tamadun Mesopotamia (Sumeria).
Objektif
  1. Menghuraikan latar belakang  pembentukan  tamadun Mesopotamia (Sumeria) .
Kaedah/Aktiviti
  1. Mencari maklumat berkaitan
  2. Penerangan oleh guru.
  3. mencatat nota
KBAT
  1. menyusun mengikut kronologi peristiwa
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Mesopotamia/Sumeria
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 8-11.
Panduan Pengurusan dan Pengajaran Sejarah
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 4-5
Refleksi
      







Matapelajaran
Sejarah
Tarikh
14/1/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 15 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Masyarakat Islam:Perkembangan masyarakat Islam.
Objektif
  1. Menganalisis perubahan  daripada sifat negatif masyarakat Jahiliyah kepada positif dalam masyarakat Islam.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menilai
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Sedia berubah ke arah lebih baik 
Konsep/Istilah
  1. Qisas
  2. As-Sabiqun al-Awwalun
  3. Sirah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi










Matapelajaran
Sejarah
Tarikh
15/1/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 15 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Masyarakat Islam:Perkembangan masyarakat Islam.
Objektif
  1. Membincangkan perkembangan masyarakat Islam pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7 M).
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Qisas
  2. As-Sabiqun al-Awwalun
  3. Sirah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi















Matapelajaran
Sejarah
Tarikh
15/1/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Bab 1   : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  • Ciri-ciri tamadun Mesopotamia (Sumeria) .
  • Sumbangan tamadun Mesopotamia (Sumeria) .
Objektif
  1. Menghuraikan ciri-ciri  tamadun Mesopotamia (Sumeria) .
  2. Menyatakan sumbangan  tamadun Mesopotamia (Sumeria).
Kaedah/Aktiviti
  1. Mencari maklumat berkaitan (aktiviti dalam kumpulan) 
  2. Penerangan oleh guru.
  3. mencatat nota
KBAT
  1. membuat inovasi dalam ciptaan peralatan.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan dan Peta Pokok/membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Kod Undang-undang Hammurabi
  2. Epik
  3. Monarki
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 11-16.
Panduan Pengurusan dan Pengajaran Sejarah
Komik Sambil belajar Sejarah m/s 6-11
Refleksi
      











No comments:

Post a Comment