Pages

Friday, January 8, 2016

Minggu 1 (4-8/1/16)

Tarikh 
4-7/1/16                                                                                               
Kelas
4K8
Catatan Aktiviti Pelajar
Pelajar terlibat dalam Program Minggu Oientasi.Antaranya:
·         Taklimat pensijilan SPM
·         Taklimat Hal Ehwal Murid
·         Taklimat Biasiswa
·         Taklimat Disiplin sekolah
·         Taklimat Koperasi
·         Taklimat Ko-Kurikulum
·         Taklimat Kaunseling dan sebagainya.
Refleksi


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/1/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 15 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Pengenalan kepada PBS
  • Konsep dan teori ilmu sejarah.
Objektif pembelajaran    
Menjelaskan konsep dan teori ilmu sejarah.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
 Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/       Kemahiran insaniah
       Berfikiran Kritikal & Menyelesaikan masalah
Konsep/Istilah
sumber primer dan sekunder.
BBM/Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. R.Suntharalingam,Pengenalan kepada Sejarah,Marican & Sons,KL,1985.
Refleksi
      







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/1/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 15 pelajar
Masa
10.55-12.40


Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Panduan Umum Kaedah Penyelidikan dan Penulisan Sejarah:
  1. Penyelidikan dalam sejarah
  2. Sumber sejarah
  3. Tafsiran sejarah
  4. Penulisan sejarah 
Objektif
  1. Mengenal pasti langkah-langkah yang perlu dalam penyelidikan sejarah. 
  2. Membezakan jenis-jenis sumber dan menggunakannya  secara kritis.
  3. Menganalisis kesahan sesuatu tafsiran yang terdahulu dan merekonstruksi peristiwa lalu dengan menggunakan sumber sejarah.
  4. Mengorganisasi maklumat dalam bentuk naratif dengan penjelasan yang kritis dan imaginatif serta membuat sintesis terhadap tafsiran peristiwa lampau dan kaitannya dengan masa kini.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Menghargai bahan bersejarah
Konsep/Istilah
merekonstruksi peristiwa lalu
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
    





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/1/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 15 pelajar
Masa
8.15-9.25


Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
          ·         Masyarakat jahiliah
Objektif                          

  1.     Menjelaskan konsep dan struktur masyarakat jahiliah di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6).
Kaedah/Aktiviti        
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
     Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/    
Kemahiran insaniah
       1.       kerjasama
Konsep/Istilah                          
      1.       jahlun dan jahalatun
      2.      Agama Zorasta/Zaradiyst.
Sumber rujukan
      1.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
      2.      Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar. 
      3.      Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,MPM.
Refleksi
    







Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/1/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 15 pelajar
Masa
7.05-8.15


Tajuk                                                                                  
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM

TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
                    ·         Masyarakat Islam:Pengenalan.
Objektif
Menjelaskan latar belakang kewujudan masyarakat Islam semasa zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin di Semenanjung Tanah Arab (abad ke-6-7).
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
Tahun Gajah.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi

       






Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/1/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
Umum: Pengenalan format peperiksaan Sejarah SPM

Bab 1   : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  •        Pengenalan
Objektif
  1. Menjelaskan format peperiksaan Sejarah SPM yang mengandungi 3 kertas.
  2. Menjelaskan latar belakang masyarakat zaman Prasejarah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
  1. menyatakan pendapat.
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih Berganda/Membanding beza(Zaman Paleolitik dan Neolitik)
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama/konsep kerja berpasukan
  2. tolak ansur
Konsep/Istilah
  1. open book test.
  2. Prasejarah
  3. Arkeologi
Sumber rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s  1-4.
Refleksi





No comments:

Post a Comment