Pages

Friday, January 22, 2016

MINGGU 3 (18-22/1/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
18/1/16(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.55
Tajuk
Bab 1   : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  • Tamadun  Mesir Purba.
Objektif
  1. Menghuraikan ciri-ciri dan proses pembentukan  tamadun  Mesir Purba .
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
  1. Mencirikan
  2. menyusun mengikut kronologi peristiwa
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan dan Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Teokrasi
  2. Mutlak
  3. nome
Sumber    rujukan
         1.       Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 17-22
         2.      Panduan Pengurusan dan Pengajaran Sejarah
         3.      Komik Sambil belajar Sejarah m/s 12-16
Refleksi
     Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri, proses dan sumbangan  tamadun Mesir Purba.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19-20/1/16 (Selasa-Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 15 pelajar
Masa
5 waktu P&P
Catatan
  • Guru menghadiri kursus penyelarasan Kerja Kursus Sejarah STPM 940/4 di UPP Matang.
  • Pelajar diminta membawa laptop untuk menghasilkan proposal Kerja Kursus pada waktu P&P Sejarah.
  •  Proposal akan disemak dan dibuat penambahbaikan pada hari berikutnya.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
20/1/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
9.45-10.20
Tajuk
Bab 1   : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  • Tamadun  Mesir Purba.
Objektif
       1.      Menyenaraikan sumbangan  tamadun Mesir Purba.
Kaedah/Aktiviti    
       1.      Mencari jawapan kepada soalan latihan berkaitan.
KBAT                                            
       1.      menyelidik
i-Think/Proses Pemikiran
Peta pokok/membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
       1.      Menghargai
Konsep/Istilah
       1.      Teokrasi
       2.      Mutlak
       3.      nome
Sumber    rujukan
        1.       Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 17-22
        2.      Panduan Pengurusan dan Pengajaran Sejarah
        3.      Komik Sambil belajar Sejarah m/s 26
Refleksi
Guru tiada di sekolah pada hari ini kerana mengikuti kursus Sejarah 940/4.Kerja diedarkan lebih awal untuk disiapkan oleh pelajar secara berbincang dengan rakan sebelah dan merujuk buku teks


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
21/1/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 15 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penerangan tambahan berkenaan tatacara pengurusan/penghasilan  Kerja Kursus,sistem fail dan Penyemakan tajuk dan rangka proposal.
Objektif
Mengenalpasti langkah-langkah yang tepat  dalam penghasilan kerja kursus pelajar.
Kaedah/Aktiviti
  1. Membuat semakan draf proposal setiap pelajar dan membuat pemanbahbaikan terhadap draf tersebut. Draf dalam bentuk soft copy.
  2. Semakan dibuat dengan membaca,meneliti  dan memperbetulkan proposal berkenaan untuk perhatian pelajar lain juga supaya mereka dapat membuat pemanbahbaikan terhadap draf masing-masing.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
latar/tempoh masa kajian.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
Refleksi










Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
22/1/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 15 pelajar
Masa
9.40-10.40
Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penyelidikan Bahan :
  1. Mengenal pasti bahan
  2. Mencari dan mengumpul bahan
  3. Menyaring bahan 
Objektif
  1. Menyenaraikan sumber yang sesuai dan berkaitan dengan tajuk.
  2. Mengumpul sumber yang sesuai dan berkaitan dengan tajuk yang dipilih daripada sumber internet, arkib, temu bual, dan perpustakaan.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
sumber primer dan sekunder.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
Refleksi












Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
22/1/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Bab 1   : Kemunculan Tamadun Awal Manusia
  • Tamadun  Indus.
Objektif
  1. Menghuraikan ciri-ciri dan proses pembentukan  tamadun  Indus.
  2. Menyatakan sumbangan  tamadun  Indus.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
KBAT
  1. mencipta/membuat inovasi
i-Think/Proses Pemikiran
Peta pokok/membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai
  2. Semangat kerja berpasukan
Konsep/Istilah
  1. Tuhan Ibu
Sumber    rujukan
        1.       Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 23-28
        2.      Panduan Pengurusan dan Pengajaran Sejarah
        3.      Komik Sambil belajar Sejarah m/s 26
Refleksi
Pelajar dapat menyatakan ciri-ciri, proses dan sumbangan  Tamadun  Indus.


No comments:

Post a Comment