Pages

Saturday, October 29, 2016

Minggu 43 (25-29/10/16)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
24/10/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 26 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Ulangkaji
  • Mengenalpasti kata kunci soalan
  • Latihan mengarang esei.
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi  setiap soalan
  2. Mengenalpasti fakta penting dan huraian beserta contoh yang sesuai
Kaedah/Aktiviti
        1.      Merujuk analisis soalan dan mengenalpasti soalan yang belum keluar atau telah lama tidak dikeluarkan dalam peperiksaan STPM sebenar.
       2.      Mengenalpasti kata kunci dan isi penting bagi soalan yang diulangkaji
       3.      Membuat catatan sama ada dalam bentuk rajah minda isi penting atau esei lengkap.
      4.      Secara umumnya,aktiviti mengulangkaji adalah bebas mengikut soalan yang dipilih oleh pelajar sendiri berpandukan buku rujukan milik Panitia yang dipinjamkan oleh guru.Guru hanya memantau dan memastikan pelajar tidak membuat kerja lain dan membantu apabila pelajar bertanya.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
      1.      kerjasama.
      2.      Kerajinan/ daya usaha
Konsep/Istilah
tiada
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Soalan dan skema percubaan Penggal 1 tahun-tahun lepas.
  4. Skor kertas Aktual Penggal 1 Pelangi.
  5. Q & A Sejarah Dunia, Pelangi.
  6. Kertas Model STPM Penggal 1, Sasbadi.
  7. Nota dan Latihan STPM Sejarah Dunia,Ilmu Bakti.
  8. Soalan Percubaan Kelantan Penggal 1, 2016.
  9. Modul Soalan dan Jawapan P1, Kedah.
Refleksi
100 % Pelajar membuat ulangkaji dan membuat catatan mengikut keselesaan masing-masing. Ada yang dapat menunjukkan hasil ulangkaji dalam bentuk esei dan ada yang dalam bentuk nota ringkas/rajah minda.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
24/10/16 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
11.30-12.40
Tajuk
Bab 10:Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara.
  • Kesan-kesan dasar ekonomi British terhadap negara.
Objektif
      1.      Menyenaraikan kesan dasar ekonomi British terhadap negara dari aspek pembandaran Menyenaraikan kesan dasar ekonomi British terhadap negara.
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
  2. Mencatat nota
KBAT
Menganalisis. 
i-Think/Proses Pemikiran
Peta buih/menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
       1.      Pendidikan teras perpaduan
       2.      Bersatu berharmoni
Konsep/Istilah  
1.      Vernakular.
Sumber rujukan
Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 264-270.
Refleksi
80%Pelajar dapat menghubungkaitkan setiap fakta berkenaan berpandukan buku teks.Tamat silibus tingkatan 4.



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
25/10/16(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
8.15-9.25
Tajuk
Ulangkaji Bahagian A,Penggal 3.
Objektif
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuiz berkumpulan
  2. Setiap wakil kumpulan akan mengambil kertas undi yang disediakan oleh guru.
  3. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi berkenaan.
KBAT
menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Semangat setiakawan.
Konsep/Istilah
  1. Kiwi
  2. Undang-undang 99 Perak
  3. nepotisme
Refleksi
Pengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana P&P sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.Keadaan kelas adalah terkawal.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
26/10/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
10.50-12.40
Catatan
Raptai Penuh sempena
Majlis Graduasi dan Penyampaian Sijil/Hadiah


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
26/10/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 26 pelajar
Masa
7.05-8.15
Tajuk
Ulangkaji Tema 2,Penggal 1.
Objektif
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuiz berkumpulan
  2. Setiap wakil kumpulan akan mengambil kertas undi yang disediakan oleh guru.
  3. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi berkenaan.
KBAT
menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
       1.       Kerjasama
       2.      Ketelitian dalam menentukan fakta
Konsep/Istilah
      1.      D Bank
      2.      Golongan Puritan
Refleksi
Pengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana P&P sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.Keadaan kelas adalah terkawal.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
27/10/16 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK4/ 26 pelajar
Masa
10.40-11.40
Catatan
Majlis Grduasi dan Penyampaian Sijil/Hadiah:

Pelajar ting 6 Rendah terlibat sebagai penonton.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
27/10/16(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 11 pelajar
Masa
9.40-10.40
Catatan
Majlis Graduasi dan Penyampaian Sijil/Hadiah


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
27/10/16 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
4K8/ 30 pelajar
Masa
12.05-12.40
Tajuk
Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan esei (Kertas 2 bahagian B)
Objektif
      1.      Menyatakan fakta penting bagi soalan/Jawapan bahagian struktur dan  esei berpandukan soalan berikut:
Kaedah/Aktiviti
      1.      Kuliah dan sumbang saran
      2.      Mencatat nota
KBAT
Menganalisis. 
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
     1.      Daya usaha
     2.      kerajinan
Konsep/Istilah  
      1.      nilai-nilai Islam
       2.      Imperialisme
Sumber rujukan
Soalan dan skema Jawapan Peperiksaan Akhir tahun.
Refleksi
80% Pelajar gagal menyatakan  fakta penting setiap soalan dalam peperiksaan yang lepas.Bagaimanapun, 100% membuat catatan hasil perbincangan pada hari ini.

Tarikh
28/10/16 (Jumaat)
Catatan
Cuti Persekolahan sempena Deepavali



No comments:

Post a Comment