| |||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
| ||||||||
Objektif
|
Menganalisis struktur pemerintahan dan pentadbiran pusat dan wilayah pada zaman Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7) dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-16-17).
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan dan Peta Pelbagai Alir/Sebab dan akibat
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan struktur pemerintahan dan pentadbiran pusat dan wilayah pada zaman Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7) dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-16-17).
|
| |||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang saran
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan dan Peta Pelbagai Alir/Sebab dan akibat
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan sistem pemerintahan raja/sultan dan amir pada zaman pemerintahan kerajaan Andalusia (abad ke-13) dan India (abad ke-16-17M)
|
| |||||||||
Tajuk
|
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang saran
| ||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan mengelas
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
sumber primer dan sekunder.
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan cara-cara mendapatkan sumber dan menyaring sumber tersebut untuk dimasukkan dalam esei yang akan dihasilkan.
|
| |||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
| ||||||||
Objektif
|
1. Menjelaskan pengertian jihad pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang saran
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks.
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. Sedia berkorban untuk negara dan agama
2. Mempertahankan maruah dan hak
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Jihad
2. Berleybey
| ||||||||
Sumber rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
| ||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan pengertian jihad pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).
|
| |||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang saran
| ||||||||
KBAT
|
Menilai
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
5. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
6. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
7. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
| ||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menghuraikan etika dan strategi peperangan pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M) beserta contoh peperangan.
|
RPH telah disemak, teruskan usaha dalam menghasilkan rph yang baik.
ReplyDelete