|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Kuliah dan sumbang
saran
2. Merujuk sumber
internet
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
buih berganda/membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri dan contoh-contoh kepemimpinan dan
sumbangan tokoh Mesir (abad ke-12) iaitu Salehuddin al-Ayyubi dan
Khalifah Uthmaniyah (abad ke-15) iaitu Sultan Muhammad al-Fatih
sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menghubungkait
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan bentuk perhubungan luar dari segi
hubungan diplomatik pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin
(abad ke-7).
|
|
|||||||||
Tajuk
|
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
|
||||||||
Objektif
|
Mengenalpasti
kesalahan yang terdapat dalam proposal pelajar.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Menunjukkan contoh proposal yang telah dihantar oleh
setiap pelajar dan telah disemak oleh guru
2.
Proposal yang baik
dan menepati format, tidak perlu lagi dibuat semula
3.
Bagi proposal yang
kurang menepati format yang ditetapkan,guru menerangkan komen yang telah
ditulis pada proposal pelajar bagi membolehkan pelajar membuat penambahbaikan
terhadap proposal tersebut.
4.
Pelajar berkenaan diminta mengambil gambar proposal untuk
dibuat penambahbaikan. Proposal yang asal, disimpan oleh guru.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
10%
pelajar dapat menghasilkan proposal dengan agak baik,manakala selebihnya
perlukan penambahbaikan.Kesalahan ketara adalah dari segi tatabahasa dan
kurangnya sumber berkaitan sorotan kajian lepas
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan
Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menyusun mengikut kronologi
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Alir/urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan bentuk perhubungan luar
dari segi hubungan naungan melalui pembayaran Jizyah pada zaman Khalifah
al-Rasyidin dan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M)
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2.
Setiap kumpulan membincangkan 1 perjanjian dalam masa 10
minit.
3.
Setiap wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar lain membuat catatan akta penting.
5.
Sesi soal-jawab.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
adakah perjanjian tersebut ditepati atau dimungkiri.
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan
berjalan lancar. 100% pelajar dapat menghuraikan bentuk perhubungan
luar dari segi hubungan Perjanjian pada zaman Khalifah Abbasiyah (abad
ke-9-13M) dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-17-19M)
|
No comments:
Post a Comment