Pages

Saturday, May 13, 2017

2017 Minggu 19(8-13/5/17)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
8-13/5/17 (Isnin-Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 23 pelajar
Masa
7.00-12.45
Catatan

Minggu Orientasi



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/5/17(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
  • ULANGKAJI: MEMBINA ISI  ESEI (SAMBUNGAN).
Objektif
       1.      Menghasilkan isi esei yang jelas dan tepat mengikut format. 
  • Kaedah/Aktiviti
Bincangkan perubahan yang berlaku dalam masyarakat Arab Jahiliyah selepas kedatangan Islam.
        1.      Setiap pelajar dibahagikan tugas menghuraikan satu isi bagi soalan tersebut.
        2.      Tugasan berdasarkan kedudukan dalam kumpulan.
  • Kumpulan 1 :  Agama dan kepercayaan
  • Kumpulan 2 :  Akhlak
  • Kumpulan 3:   Politik 
  • Kumpulan 4:   Ekonomi
  • Kumpulan 5:   Ilmu Pengetahuan
  • Kumpulan 6:   Kesusasteraan
  • Kumpulan 7:   Kelas Masyarakat
  • Kumpulan 8:  Maruah Wanita
  • Kumpulan 9:  Peperangan
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      kerjasama.
        2.      Kegigihan/daya usaha
Konsep/Istilah
1.      jahala
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
  5. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMKTAR pada 2014.
  6. Soalan Percubaan Kelantan 2015.
Refleksi
50% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberikan manakala selebihnya langsung tidak membuatnya.Pelajar yang tidak menyiapkan tugasan diberi pilihan sama ada mahu berdiri satu waktu atau ketuk ketampi 5 kali. Semua yang berkenaan mahu ketuk ketampi.Bagaimanapun, suasana menjadi ceria kerana pelajar berkenaan nampaknya seronok pula kena denda beramai-ramai.
Semua pelajar yang menyiapkan tugasan, diberi peluang membacakan jawapan mereka. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar. Pelajar yang tidak memberi perhatian diminta menyebut semula sekurang-kurangnya satu isi yang telah disampaikan oleh rakan mereka yang membentangkan jawapan.
Pelajar juga membuat catatan fakta penting berdasarkan jawapan rakan dan komen guru.



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/5/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
  • ULANGKAJI: MEMBINA KESIMPULAN  ESEI.
Objektif
       1.      Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan kesimpulan esei. 
Kaedah/Aktiviti
Latihan menghuraikan kesimpulan esei berdasarkan panduan berikut:
  1.   Sebaik-baiknya gunakan perkataan kesimpulan sahaja. Jika menggunakan perkataan lain,biarlah jelas maksudnya.  
  2. Gunakan lebih daripada satu ayat.
  3. Jangan senaraikan/ulang semula isi
  4. Masukkan unsur futuristik (apa yang berlaku selepas itu).Contoh: …disebabkan kekufuran dan kejahilan masyarakat jahiliyah, Allah menurunkan kitab suci al-Quran sebagai pedoman kepada mereka.
  5. Pembeza ayat pertama dan kedua dipisahkan oleh perkataan “Namun begitu” dll yang sesuai.
  6. Beri pendapat yang dikaitkan dengan fakta,tetapi hendaklah selaras dengan kehendak soalan.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      kerjasama.
        2.      Kegigihan/daya usaha

Konsep/Istilah
Unsur futuristik
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
  5. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMKTAR pada 2014.
  6. Soalan Percubaan Kelantan 2015.
Refleksi
80% Pelajar berjaya menghasilkan kesimpulan esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya berjaya menyiapkan melebihi tempoh masa yang guru tetapkan.
Walaubagaimanapun keseluruhannya pelajar berjaya menyiapkan kesimpulan esei mengikut kehendak soalan yang dikemukakan.
Ada pelajar yang berjaya menghasilkan kesimpulan esei dengan baik dan ada juga yang sederhana.Latihan pengukuhan diberi sebagai kerja rumah.

Tarikh
10/5/17
Catatan
Cuti Umum: Hari Wesak.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/5/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
  • ULANGKAJI.
Objektif
       1.      Menghuraikan fakta penting bagi soalan  Peperiksaan Percubaan Semenanjung 2016 dan 2017.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
      1.      kerjasama.
      2.      Kegigihan/daya usaha
      3.      Rela berkorban
Konsep/Istilah
      1.      Golongan Al-Riddah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  5. Soalan Peperiksaan Percubaan pelbagai negeri Semenanjung 2016 dan 2017 .  
Refleksi
Perbincangan berjalan lancar. Bahan berkaitan telah diberi kepada pelajar dalam pelbagai medium seperti emel, Whatsapp dan telegram.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/5/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
  • ULANGKAJI.
Objektif
       1.      Menghuraikan fakta penting bagi soalan  Peperiksaan Percubaan Semenanjung 2016 dan 2017.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      kerjasama   
2.      Kegigihan/daya usaha
3.        Rela berkorban
Konsep/Istilah
1.      Ilmu mantiq atau ilmu logik
2.      Siasah      
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  5. Soalan Peperiksaan Percubaan pelbagai negeri Semenanjung 2016 dan 2017 .  
Refleksi
Perbincangan berjalan lancar. Bahan berkaitan telah diberi kepada pelajar dalam pelbagai medium seperti emel, Whatsapp dan telegram

  

No comments:

Post a Comment