|
|||||||||
Catatan
|
Minggu Orientasi
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif
|
1. Menghasilkan isi esei yang jelas dan tepat mengikut
format.
|
||||||||
|
Bincangkan
perubahan yang berlaku dalam masyarakat Arab Jahiliyah selepas kedatangan
Islam.
1.
Setiap
pelajar dibahagikan tugas menghuraikan satu isi bagi soalan tersebut.
2.
Tugasan
berdasarkan kedudukan dalam kumpulan.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
jahala
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
50% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberikan manakala selebihnya langsung tidak membuatnya.Pelajar yang
tidak menyiapkan tugasan diberi pilihan sama ada mahu berdiri satu waktu atau
ketuk ketampi 5 kali. Semua yang berkenaan mahu ketuk ketampi.Bagaimanapun,
suasana menjadi ceria kerana pelajar berkenaan nampaknya seronok pula kena
denda beramai-ramai.
Semua pelajar yang menyiapkan
tugasan, diberi peluang membacakan jawapan mereka. Guru memberi komen dan
penambahbaikan terhadap jawapan pelajar. Pelajar yang tidak memberi perhatian
diminta menyebut semula sekurang-kurangnya satu isi yang telah disampaikan
oleh rakan mereka yang membentangkan jawapan.
Pelajar juga membuat catatan fakta
penting berdasarkan jawapan rakan dan komen guru.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif
|
1. Menghuraikan langkah-langkah
menghasilkan kesimpulan esei.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan
menghuraikan kesimpulan esei berdasarkan panduan berikut:
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya
usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Unsur futuristik
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
80% Pelajar berjaya menghasilkan kesimpulan
esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya berjaya
menyiapkan melebihi tempoh masa yang guru tetapkan.
Walaubagaimanapun keseluruhannya
pelajar berjaya menyiapkan kesimpulan esei mengikut kehendak soalan yang
dikemukakan.
Ada pelajar yang berjaya menghasilkan
kesimpulan esei dengan baik dan ada juga yang sederhana.Latihan pengukuhan
diberi sebagai kerja rumah.
|
Tarikh
|
10/5/17
|
Catatan
|
Cuti Umum: Hari Wesak.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif
|
1. Menghuraikan fakta penting bagi
soalan Peperiksaan Percubaan Semenanjung 2016 dan 2017.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
3. Rela berkorban
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Golongan Al-Riddah
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Perbincangan berjalan lancar.
Bahan berkaitan telah diberi kepada pelajar dalam pelbagai medium seperti
emel, Whatsapp dan telegram.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif
|
1. Menghuraikan fakta penting bagi
soalan Peperiksaan Percubaan Semenanjung 2016 dan 2017.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1.
kerjasama
2.
Kegigihan/daya
usaha
3.
Rela berkorban
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Ilmu
mantiq atau ilmu logik
2.
Siasah
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Perbincangan berjalan lancar.
Bahan berkaitan telah diberi kepada pelajar dalam pelbagai medium seperti
emel, Whatsapp dan telegram
|
No comments:
Post a Comment