Pages

Friday, May 19, 2017

2017 Minggu 20(15-19/5/17)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/5/17(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
ULANGKAJI
Objektif
  1. Menyatakan fakta penting bagi setiap tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuiz berkumpulan
  2. Setiap wakil kumpulan akan mengambil kertas undi yang disediakan oleh guru.
  3. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi berkenaan.
  4. Nilai markah ialah 2 bagi soalan utama manakala 1 markah untuk soalan terbuka
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
  3. Kerjasama
  4. toleransi
Konsep/Istilah
  1. Malemo Canaqua.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
  5. Buku Koleksi Kuiz  yang disediakan oleh guru sendiri
Refleksi
100% pelajar melibatkan diri secara aktif dalam pengendalian kuiz. Pelajar sangat seronok dan keadaan kelas agak bising memandangkan ini adalah gabungan 2 kelas yang agak besar. Bagaimanapun suasana masih dalam kawalan.
Lebihan masa 10 minit digunakan oleh guru untuk mengemukakan beberapa soalan bonus bernilai 5 markah yang terbuka kepada semua kumpulan.
Juara bertahan masih lagi disandang oleh kumpulan Nurrani.Para pelajar mohon supaya kuiz diteruskan lagi untuk hari seterusnya.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/5/17(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 23 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
  1. Kandungan Sukatan Pelajaran Sejarah STPM Penggal 1.
  2. Mula Tema 1:Masyarakat.
·         Masyarakat feudal
Objektif
  1. Menghuraikan kandungan Sukatan pelajaran Sejarah STPM Silibus baru bagi Penggal 1.Silibus lengkap telah diterangkan semasa Taklimat Mata Pelajaran pada Minggu Orientasi.
  2. Menjelaskan konsep feudalisme dari segi definisi dan ciri-ciri.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Melantik admin untuk membuat kumpulan WhatsApp  dan dapatkan maklumat telefon  pelajar  bagi memudahkan guru menyampaikan bahan P&P secara berterusan sama ada pada hari persekolahan atau hari cuti. 
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme
Sumber rujukan
  1. Sukatan Baharu Sejarah STPM 
  2. Konsep feudalisme, takrif dan ciri-ciri
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  5. http://cikgustpm.blogspot.com/
  6. http://semekarcintaku.blogspot.com/
Refleksi
100%% pelajar membuat catatan nota rajah minda yang diberi oleh guru.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/5/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
ULANGKAJI
Objektif
1.      Menyatakan fakta penting bagi setiap tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
1.      kuiz berkumpulan CABUTAN BERTUAH.
2.      Setiap  kumpulan menyediakan dua soalan beserta jawapan atas kertas berasingan.
3.      Kertas berkenaan dihantar kepada guru.
4.      Cabutan undi pada kertas undi seperti biasa.
5.      Kertas soalan dan jawapan yang disediakan oleh setiap kumpulan diberi nombor  oleh guru secara rawak.
6.      Semasa sesi penyoalan barulah pelajar mengetahui adakah nombor yang mereka cabut undi pada kad nombor sama dengan soalan yang kumpulan mereka sediakan.
7.      Jika sesuatu kumpulan mendapat soalan yang mereka sediakan sendiri ,itu bermakna mereka mendapat NOMBOR BERTUAH.
8.      Nilai markah ialah 2 markah .Tiada  soalan terbuka.
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Menghargai
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
  3. Kerjasama
  4. toleransi
Konsep/Istilah
1.      Rububiyah
2.      Uluhiyah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
  5. Buku Koleksi Kuiz  yang disediakan oleh guru sendiri
Refleksi
100% pelajar melibatkan diri secara aktif dalam pengendalian kuiz. Pelajar sangat seronok.Pusingan pertama kumpuan Rowena mendapat CABUTAN BERTUAH.Manakala bagi pusingan ke-2 kumpulan Mac Hillary mendapat CABUTAN BERTUAH. Bagaimanapun keadaan menjadi lucu kerana semua ahli kumpulan berkenaan tidak dapat menjawab soalan kerana telah lupa jawapan yang mereka sendiri sediakan.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
16/5/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 23 pelajar
Masa
7.00-8.00
Catatan
 Perhimpunan khas sempena sambutan Hari Guru


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/5/16(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
11.15-12.40
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
ULANGKAJI
Objektif
Menyatakan fakta penting bagi setiap tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
PUSINGAN 1:
  • kuiz berkumpulan iaitu melibatkan soalan yang disediakan oleh guru
  • Setiap wakil kumpulan akan mengambil kertas undi yang disediakan oleh guru.
  • Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi berkenaan.
  • Nilai markah ialah 2 bagi soalan utama manakala 1 markah untuk soalan terbuka
PUSINGAN 2:
·         kuiz berkumpulan CABUTAN BERTUAH.
·         Setiap  kumpulan menyediakan dua soalan beserta jawapan atas kertas berasingan.
·         Kertas berkenaan dihantar kepada guru.
·         Cabutan undi pada kertas undi seperti biasa.
·         Kertas soalan dan jawapan yang disediakan oleh setiap kumpulan diberi nombor  oleh guru secara rawak.
·         Semasa sesi penyoalan barulah pelajar mengetahui adakah nombor yang mereka cabut undi pada kad nombor sama dengan soalan yang kumpulan mereka sediakan.
·         Jika sesuatu kumpulan mendapat soalan yang mereka sediakan sendiri ,itu bermakna mereka mendapat NOMBOR BERTUAH.
·         Nilai markah ialah 2 markah .Tiada  soalan terbuka.
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
       1.      Menghargai kepentingan ilmu dalam kehidupan
       2.      Kerjasama
       3.      toleransi
Konsep/Istilah
Syiah dan Khawarij
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
  5. Buku Koleksi Kuiz  yang disediakan oleh guru sendiri
Refleksi
100% pelajar melibatkan diri secara aktif dalam pengendalian kuiz.
Kumpuan Danny berjaya mendapat CABUTAN BERTUAH.
Lebihan masa 10 minit digunakan oleh guru untuk mengemukakan beberapa soalan bonus bernilai 5 markah yang terbuka kepada semua kumpulan.
Juara bertahan masih lagi disandang oleh kumpulan Nurrani dengan nilai mata terkumpul 52 markah.Para pelajar mohon supaya kuiz diteruskan lagi untuk hari seterusnya.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/5/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 23 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
  1. Masyarakat feudal di England (abad ke-16-17M)
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di England.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Nota/rajah/peta minda berkaitan
  3. Penerangan contoh soalan dan jawapan
  • Bincangkan struktur masyarakat feudal England pada abad ke-16 hingga abad ke-17.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Vassalage
  2. Institusi manor dan Lord Manor
  3. Lord
  4. Duke,Baron, dan Vassal
  5. Knight
  6. Serf (freeman,Villain,Sokeman,border,cottar)
Sumber rujukan
  1. Konsep feudalisme, takrif dan ciri-ciri
  2. Masyarakat Feudal di England
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  5. Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
100% pelajar membuat catatan nota rajah minda berkenaan.Seorang pelajar tidak membawa buku nota dan membuat catatan atas kertas biasa.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/5/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
ULANGKAJI
Objektif
Menyatakan fakta penting bagi setiap tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuiz berkumpulan
  2. Setiap wakil kumpulan akan mengambil kertas undi yang disediakan oleh guru.
  3. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi berkenaan.
  4. Nilai markah ialah 2 bagi soalan utama manakala 1 markah untuk soalan terbuka
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur patriotism/Kemahiran insaniah
        1.      Kerjasama
        2.      toleransi
Konsep/Istilah
Tanzimat
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
  5. Buku Koleksi Kuiz  yang disediakan oleh guru sendiri
Refleksi
100% pelajar melibatkan diri secara aktif dalam pengendalian kuiz. Suasana dalam kelas masih dalam kawalan.
Lebihan masa 15 minit digunakan oleh guru untuk mengemukakan beberapa soalan bonus bernilai 5 markah yang terbuka kepada semua kumpulan.
Juara bertahan masih lagi disandang oleh kumpulan Nurrani dengan nilai mata terkumpul 83 markah.Para pelajar mohon supaya kuiz diteruskan lagi untuk hari terakhir iaitu esok. Mereka memaklumkan mereka akan mengulangkaji sendiri bahan-bahan rujukan yang telah dihantar oleh guru melalui emel,Whatsapp atau telegram.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/5/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 23 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
  1. Masyarakat feudal di Jepun (abad ke-16-17M)
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di negara Jepun.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Nota/rajah/peta minda berkaitan
KBAT
Mengumpul dan mengelas
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Sistem Sankin Kotai(kehadiran bergilir dari tempat kediaman ke Edo yang dikenakan ke atas setiap Daimyo sekali setahun)
  2. Bakufu(Pegawai pengintip bagi pihak Shogun dan menyekat petani di kawasan tertentu untuk mengutip cukai)
Sumber rujukan
  1. Sejarah Jepun
  2. Masyarakat Feudal di Jepun
  3. Feudalisme di Jepun
  4. Perbandingan antara Feudalisme di England dan Jepun
  5. Sejarah Asia, Teks Pra-U STPM,Longman.
  6. Nota lengkap Sejarah Asia, Fajar Bakti.
  7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  8. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  9. Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di negara Jepun sekurang-kurangkan dalam 2 aspek.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/5/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
ULANGKAJI
Objektif
Menyatakan fakta penting bagi setiap tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuiz berkumpulan
  2. Setiap wakil kumpulan akan mengambil kertas undi yang disediakan oleh guru.
  3. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi berkenaan.
  4. Nilai markah ialah 2 bagi soalan utama manakala 1 markah untuk soalan terbuka
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
       1.      .Kerjasama
       2.      toleransi
Konsep/Istilah
        1.      Beylerbey.
        2.      Bey
        3.      Erbaha/arbaha
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
  5. Buku Koleksi Kuiz  yang disediakan oleh guru sendiri
Refleksi
100% pelajar melibatkan diri secara aktif dalam pengendalian kuiz. Pelajar sangat seronok dan keadaan kelas agak bising memandangkan ini adalah gabungan 2 kelas yang agak besar. Bagaimanapun suasana masih dalam kawalan.
Lebihan masa 5 minit digunakan oleh guru untuk mengemukakan satu soalan bonus bernilai 5 markah yang terbuka kepada semua kumpulan.
Juara bertahan masih lagi disandang oleh kumpulan Nurrani.Para pelajar mohon supaya kuiz diteruskan lagi untuk Penggal 3.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/5/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 23 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Masyarakat feudal di England dan Jepun (abad ke-16-17M)
Objektif
Menganalisis perbandingan konsep dan ciri-ciri feudalisme di England  dan Jepun 
Kaedah/Aktiviti
Latihan menulis esei beserta panduan
·         Bandingkan struktur masyarakat feudal di England dan Jepun pada abad ke-16 hingga abad ke-17.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
Perbandingan
Sumber rujukan
2.      Sejarah Asia, Teks Pra-U STPM,Longman.
3.      Nota lengkap Sejarah Asia, Fajar Bakti.
4.      Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
5.      Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
6.      Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
50% pelajar berjaya menghasilkan esei dengan baik,20% secara sederhana manakala selebihnya perlu bimbingan yang lebih. Guru memberi penerangan dari meja ke meja bagi pelajar yang belum menguasai sepenuhnya tatacara penghasilan esei.


1 comment: