|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
ULANGKAJI
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih berganda/Membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar melibatkan diri secara
aktif dalam pengendalian kuiz. Pelajar sangat seronok dan keadaan kelas agak
bising memandangkan ini adalah gabungan 2 kelas yang agak besar. Bagaimanapun
suasana masih dalam kawalan.
Lebihan masa 10 minit digunakan oleh
guru untuk mengemukakan beberapa soalan bonus bernilai 5 markah yang terbuka
kepada semua kumpulan.
Juara bertahan masih lagi disandang
oleh kumpulan Nurrani.Para pelajar mohon supaya kuiz diteruskan lagi untuk hari
seterusnya.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
·
Masyarakat feudal
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%% pelajar membuat catatan nota
rajah minda yang diberi oleh guru.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
ULANGKAJI
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menyatakan
fakta penting bagi setiap tajuk yang telah dipelajari.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
kuiz
berkumpulan CABUTAN BERTUAH.
2.
Setiap kumpulan menyediakan dua soalan beserta
jawapan atas kertas berasingan.
3.
Kertas
berkenaan dihantar kepada guru.
4.
Cabutan
undi pada kertas undi seperti biasa.
5.
Kertas
soalan dan jawapan yang disediakan oleh setiap kumpulan diberi nombor oleh guru secara rawak.
6.
Semasa
sesi penyoalan barulah pelajar mengetahui adakah nombor yang mereka cabut
undi pada kad nombor sama dengan soalan yang kumpulan mereka sediakan.
7.
Jika
sesuatu kumpulan mendapat soalan yang mereka sediakan sendiri ,itu bermakna
mereka mendapat NOMBOR BERTUAH.
8.
Nilai markah ialah 2 markah .Tiada soalan terbuka.
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih berganda/Membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Rububiyah
2.
Uluhiyah
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar melibatkan diri secara
aktif dalam pengendalian kuiz. Pelajar sangat seronok.Pusingan pertama
kumpuan Rowena mendapat CABUTAN
BERTUAH.Manakala bagi pusingan ke-2 kumpulan Mac Hillary mendapat CABUTAN BERTUAH. Bagaimanapun keadaan menjadi lucu kerana
semua ahli kumpulan berkenaan tidak dapat menjawab soalan kerana telah lupa
jawapan yang mereka sendiri sediakan.
|
|
|||||||||
Catatan
|
Perhimpunan khas sempena
sambutan Hari Guru
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
ULANGKAJI
|
||||||||
Objektif
|
Menyatakan fakta penting bagi
setiap tajuk yang telah dipelajari.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
PUSINGAN 1:
PUSINGAN 2:
·
kuiz
berkumpulan CABUTAN BERTUAH.
·
Setiap kumpulan menyediakan dua soalan beserta
jawapan atas kertas berasingan.
·
Kertas
berkenaan dihantar kepada guru.
·
Cabutan
undi pada kertas undi seperti biasa.
·
Kertas
soalan dan jawapan yang disediakan oleh setiap kumpulan diberi nombor oleh guru secara rawak.
·
Semasa
sesi penyoalan barulah pelajar mengetahui adakah nombor yang mereka cabut
undi pada kad nombor sama dengan soalan yang kumpulan mereka sediakan.
·
Jika
sesuatu kumpulan mendapat soalan yang mereka sediakan sendiri ,itu bermakna
mereka mendapat NOMBOR BERTUAH.
·
Nilai markah ialah 2 markah .Tiada soalan terbuka.
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih berganda/Membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
Menghargai
kepentingan ilmu dalam kehidupan
2.
Kerjasama
3.
toleransi
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Syiah dan Khawarij
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar melibatkan diri secara
aktif dalam pengendalian kuiz.
Kumpuan Danny berjaya mendapat CABUTAN BERTUAH.
Lebihan masa 10 minit digunakan oleh
guru untuk mengemukakan beberapa soalan bonus bernilai 5 markah yang terbuka
kepada semua kumpulan.
Juara bertahan masih lagi disandang
oleh kumpulan Nurrani dengan nilai mata terkumpul 52 markah.Para pelajar
mohon supaya kuiz diteruskan lagi untuk hari seterusnya.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar membuat catatan nota rajah minda berkenaan.Seorang
pelajar tidak membawa buku nota dan membuat catatan atas kertas biasa.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
ULANGKAJI
|
||||||||
Objektif
|
Menyatakan fakta penting bagi
setiap tajuk yang telah dipelajari.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih berganda/Membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotism/Kemahiran insaniah
|
1.
Kerjasama
2.
toleransi
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Tanzimat
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar melibatkan diri secara
aktif dalam pengendalian kuiz. Suasana dalam kelas masih dalam kawalan.
Lebihan masa 15 minit digunakan oleh
guru untuk mengemukakan beberapa soalan bonus bernilai 5 markah yang terbuka
kepada semua kumpulan.
Juara bertahan masih lagi disandang
oleh kumpulan Nurrani dengan nilai mata terkumpul 83 markah.Para pelajar
mohon supaya kuiz diteruskan lagi untuk hari terakhir iaitu esok. Mereka
memaklumkan mereka akan mengulangkaji sendiri bahan-bahan rujukan yang telah
dihantar oleh guru melalui emel,Whatsapp atau telegram.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan
mengelas
Membanding beza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di negara Jepun
sekurang-kurangkan dalam 2 aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
ULANGKAJI
|
||||||||
Objektif
|
Menyatakan fakta penting bagi
setiap tajuk yang telah dipelajari.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih berganda/Membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
.Kerjasama
2.
toleransi
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Beylerbey.
2.
Bey
3.
Erbaha/arbaha
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar melibatkan diri secara
aktif dalam pengendalian kuiz. Pelajar sangat seronok dan keadaan kelas agak
bising memandangkan ini adalah gabungan 2 kelas yang agak besar. Bagaimanapun
suasana masih dalam kawalan.
Lebihan masa 5 minit digunakan oleh guru
untuk mengemukakan satu soalan bonus bernilai 5 markah yang terbuka kepada
semua kumpulan.
Juara bertahan masih lagi disandang
oleh kumpulan Nurrani.Para pelajar mohon supaya kuiz diteruskan lagi untuk Penggal
3.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Masyarakat feudal
di England dan Jepun (abad ke-16-17M)
|
||||||||
Objektif
|
Menganalisis perbandingan konsep
dan ciri-ciri feudalisme di England dan Jepun
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan menulis esei beserta
panduan
·
Bandingkan
struktur masyarakat feudal di England dan Jepun pada abad ke-16 hingga abad
ke-17.
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan
mengelas
Membanding beza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Semangat cinta negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Perbandingan
|
||||||||
Sumber rujukan
|
2.
Sejarah
Asia, Teks Pra-U STPM,Longman.
3.
Nota
lengkap Sejarah Asia, Fajar Bakti.
4.
Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
5.
Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
6.
Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.
|
||||||||
Refleksi
|
50% pelajar berjaya menghasilkan
esei dengan baik,20% secara sederhana manakala selebihnya perlu bimbingan
yang lebih. Guru memberi penerangan dari meja ke meja bagi pelajar yang belum
menguasai sepenuhnya tatacara penghasilan esei.
|
Telah disemak, RPH yang baik.
ReplyDelete