|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
2:Pemerintahan dan Pentadbiran
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Membuat gambaran mental
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan konsep
negara kesatuan dan negara persekutuan secara umum.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri perbandingan . Mereka
juga dapat menjelaskan konsep negara kesatuan di Perancis.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2: Transformasi
Masyarakat
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
t
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Semua pelajar membuat catatan
rajah minda.
|
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
Negara bangsa
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan
konsep negara persekutuan
Amerika Syarikat abad ke-18-19.sekurang-kurangnya
dengan mengemukakan 2 ciri dan dapat menyatakan perbandingannya dengan konsep
negara kesatuan di Perancis. |
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2: Transformasi
Masyarakat
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan perubahan
perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.sekurang-kurangnya dengan
mengemukakan 5 kegiatan ekonomi yang terdapat semasa pentadbiran
penjajah/kuasa asing.
|
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
Negara bangsa
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
Menyelesai masalah
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat
urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Semua pelajar berjaya membuat catatan berkenaan kecuali 3 orang yang hanya
membuat sedikit catatan tidak sepadan dengan masa yang diperuntukkan. Mereka
banyak membuang masa dengan bersembang. Walaupun ditegur tetap mereka
melengah-lengahkan masa. Apabila masa yang diberi tamat, mereka hanya berjaya
mencatat kurang daripada 3 fakta.
Bagaimanapun, selepas menerima teguran dan hukuman ketuk
ketampi(pelajar yang sukarela minta hukuman ini dan bergelak ketawa semasa
menjalani sedikit hukuman-pelajar ini karakternya suka membuat sesuatu yang
lucu dan menarik perhatian ) ,mereka berjara juga menyiapkan tugasan
berkenaan di rumah(hari berikutnya). |
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2: Transformasi
Masyarakat
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan sistem pendidikan semasa penjajahan yang berfokus
kepada pelaksanaan dasar pecah dan
perintah British. Mereka juga dapat menyatakan perbandingan dengan dasar yang
dirancang/dilaksanakan selepas Perang Dunia ke-2.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2: Transformasi
Masyarakat
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan perkembangan masyarakat pelbagai kaum
di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak dengan memberi ontoh yang sesuai.
|
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
Negara bangsa
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
Menyelesai masalah
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat
urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
80% pelajar dapat mencapai
objekti yang disasarkan manakala selebihna perlu lebih focus semasa proses
pdpc kerana tajuk ini agak sukar bagi sesetengah pelajar. Penerangan
ringkas beserta peta alir yang sesuai dibuat sekali lagi oleh guru. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara
Bangsa.
: Faktor kemunculan
|
||||||||
Objektif |
Membincangkan
faktor-faktor kemunculan nasionalisme dalam pelbagai aspek.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pelbagai
Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan
faktor-faktor kemunculan
nasionalisme sekurang-kurangna dengan mengemukakan 2 aspek. |
|
|||||||||
Tajuk |
Mula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100%
pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi
Feudalisme di Jepun pada abad ke-16.dengan memberi contoh yang sesuai dan mengaitkan dengan tajuk
pelajaran yang lepas.
|
No comments:
Post a Comment