Pages

Tuesday, July 11, 2017

2017 Minggu 27 (3-7/7/17)




Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
3/7/17 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  •  Negara bangsa
  • :Negara kesatuan dan negara persekutuan 
  • :Negara kesatuan  di Perancis abad ke-18-19
Objektif
  1. Menjelaskan  konsep negara kesatuan dan negara persekutuan secara umum.
  2. Menganalisis  konsep negara kesatuan  di Perancis
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membuat gambaran mental
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Negara kesatuan
  2. negara persekutuan
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Negara kesatuan
  4. Negara persekutuan
  5. Negara kesatuan  di Perancis
  6. Perancis-wikipedia 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep negara kesatuan dan negara persekutuan secara umum.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri perbandingan . Mereka juga dapat menjelaskan konsep negara kesatuan  di Perancis.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
3/7/17(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat 
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menerangkan perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang  saran
  2. Rajah minda berkenaan perubahan pentadbiran misalnya struktur dalam Majlis Mesyuarat Negeri, Sistem Residen, Persekutuan 1896, dan  Majlis Mesyuarat Persekutuan
t
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Negeri Selat
  2. Negeri Melayu Bersekutu
  3. Negeri Melayu Tidak  Bersekutu
  4. Desentralisasi
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
  6. Soalan STPM 2014,Soalan 2, bahagian A.    
Refleksi
Semua pelajar membuat catatan rajah minda.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/7/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
Negara bangsa
  • :Negara persekutuan di Amerika Syarikat abad ke-18-19
Objektif
  1. Menganalisis  konsep negara persekutuan di  Amerika Syarikat
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Negara kesatuan
  2. negara persekutuan
Sumber rujukan
  1. Negara persekutuan di Amerika Syarikat 
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  4. Amerika Syarikat-Wikipedia
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep negara  persekutuan Amerika Syarikat abad ke-18-19.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri dan dapat menyatakan perbandingannya dengan konsep negara kesatuan di Perancis.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/7/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat 
  • Pengubahsuaian dalam  ekonomi  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menghuraikan perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. mekantilisme
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka        Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 5 kegiatan ekonomi yang terdapat semasa pentadbiran penjajah/kuasa asing.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/7/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
2.00-3.30
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
 Negara bangsa
  • Penyatuan negara bangsa di Itali pada abad ke-19.
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Itali .
  2. Menyusun proses penyatuan negara bangsa  di Itali .
Kaedah/Aktiviti
  1. Merujuk buku contoh soalan dan jawapan dan mencatatkan akta penting berkaitan.
  2. Sesi soal jawab
  3. Rumusan oleh guru
KBAT
Menyelesai masalah
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. negara bangsa
Sumber rujukan
  1. Penyatuan negara bangsa  Itali
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  4. Giuseppe Garibaldi
  5. Camillo Benso, Count of Cavour 
  6. Mazzini and Young Italy
Refleksi
Semua pelajar berjaya membuat catatan berkenaan kecuali 3 orang yang hanya membuat sedikit catatan tidak sepadan dengan masa yang diperuntukkan. Mereka banyak membuang masa dengan bersembang. Walaupun ditegur tetap mereka melengah-lengahkan masa. Apabila masa yang diberi tamat, mereka hanya berjaya mencatat kurang daripada 3 fakta.  Bagaimanapun, selepas menerima teguran dan hukuman ketuk ketampi(pelajar yang sukarela minta hukuman ini dan bergelak ketawa semasa menjalani sedikit hukuman-pelajar ini karakternya suka membuat sesuatu yang lucu dan menarik perhatian ) ,mereka berjara juga menyiapkan tugasan berkenaan di rumah(hari berikutnya).

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/7/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat 
  • Pengubahsuaian dalam pendidikan  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menjelaskan perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. vernakular
  2. dasar pecah dan perintah. 
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.    
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sistem pendidikan semasa penjajahan yang berfokus kepada pelaksanaan  dasar pecah dan perintah British. Mereka juga dapat menyatakan perbandingan dengan dasar yang dirancang/dilaksanakan selepas Perang Dunia ke-2.
                                           
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/7/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat 
  • Masyarakat pelbagai kaum  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menghuraikan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sistem Tiket Kredit
  2. Sistem Kangchu
  3. Sistem Kangani
  4. Sistem  Kontrak 
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak dengan memberi ontoh yang sesuai.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/7/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
Negara bangsa
  • Penyatuan negara bangsa di Jerman pada abad ke-19.
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Jerman .
  2. Menyusun proses penyatuan negara bangsa  di Jerman .
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Joannes
  2. Sesi soal jawab
  3. Rumusan oleh guru
KBAT
Menyelesai masalah
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. negara bangsa
Sumber rujukan
  1. Penyatuan negara bangsa  Jerman 
  2. Otto Eduard Von Bismark
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  5. Zollverein
  6. Carbonari
  7. Perang Prussia-Austria
Refleksi
80% pelajar dapat mencapai objekti yang disasarkan manakala selebihna perlu lebih focus semasa proses pdpc kerana tajuk ini agak sukar bagi sesetengah pelajar. Penerangan ringkas beserta peta alir yang sesuai dibuat sekali lagi oleh guru.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/7/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
9.45-10.45

Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Gerakan nasionalisme pada abad ke-20
: Faktor kemunculan
Objektif
Membincangkan faktor-faktor kemunculan nasionalisme dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang  saran
  3. rumusan oleh guru dan pelajar
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. pengaruh agama Islam
  2. peranan bahasa dan kesusasteraan
  3. pengaruh kewartawanan
  4. peranan pendidikan
  5. peranan golongan intelektual
  6. pengaruh luar
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  faktor-faktor kemunculan nasionalisme sekurang-kurangna dengan mengemukakan 2 aspek.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
1/7/16(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Mula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di Jepun (abad ke-16)
Objektif
  1. Menjelaskan konsep sistem ekonomi Feudalisme dan kapitalisme.
  2. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme di Jepun  pada abad ke-16.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. usaha gigih asas kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme dan kapitalisme
  2. Mekantilisme
  3. Sekularisme
  4. Humanisme
  5. Institusi manor
  6. Ekonomi.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2.  Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Ekonomi Feudalisme di Jepun 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  sistem ekonomi Feudalisme di Jepun  pada abad ke-16.dengan memberi  contoh  yang sesuai dan mengaitkan dengan tajuk pelajaran yang lepas.

No comments:

Post a Comment