Pages

Saturday, July 15, 2017

2017 Minggu 28 (10-15/7/17)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
10/7/17 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di  China (abad ke-16)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme di China pada abad ke-16.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. usaha gigih asas kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme dan kapitalisme
  2. Mekantilisme
  3. Sekularisme
  4. Humanisme
  5. Institusi manor
  6. Ekonomi.
Sumber rujukan
  1. Ekonomi Feudalisme di  China .
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme di China pada abad ke-16 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
10/7/17(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Gerakan nasionalisme pada abad ke-20
 : Gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang berkaitan dengan agama, ekonomi, sosial, dan politik 
Objektif
Membincangkan sebab penubuhan dan matlamat gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang mendukung gerakan nasionalisme.
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti/perbincangan berkumpulan.
  2. Setiap kumpulan diberi mini whiteboard  dan whiteboard marker .
  3. Pembentangan kumpulan berdasarkan fakta penting yang telah ditulis pada mini whiteboard   berkenaan.
.
KBAT
Membanding beza
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Gerakan Islah/ Islamiah
  2. Persatuan dan kelab Negeri-negeri Melayu
  3. Kesatuan Melayu Muda. 
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
  6. Kertas Model Sejarah STPM Penggal 3,Sasbadi, ms 19,22 dan 23 
Refleksi
Semua  pelajar melibatkan diri dalam perbincangan kumpulan.Mereka dapat menjelaskan  gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang berkaitan dengan agama, ekonomi, sosial, dan politik  sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/7/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di Jerman  (abad ke-16-18)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman  pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Berfikiran terbuka
  2. Kreatif dan inovatif
Konsep/Istilah
  1. Bundschuh
  2. Perang 30 Tahun
  3. Golongan borjouis
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman  pada abad ke-16-18 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/7/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Pendudukan Jepun 1941-1945 
Objektif
Menghuraikan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas gerakan mencapai kemerdekaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Hafizi
  2. sumbang  saran
  3. rumusan oleh guru dan pembentang
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dasar Niponisasi.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas gerakan mencapai kemerdekaan. sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 kesan bagi  setiap aspek .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/7/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
2.00-3.30
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di  Perancis (abad ke-16-18)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme  di Perancis pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Metayers
  2. Serf
  3. Manor
  4. Golongan Physiocratic
  5. Journeyman.
  6. Guild.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme  di Perancis pada abad ke-16-18. sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/7/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960:Malayan Union.
Objektif
  1. Menilai penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union.
  2. Menjelaskan Gerakan Anti-Penyerahan di Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Gerakan Anti-Penyerahan.
  2.  Malayan Union.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union  dan Gerakan Anti-Penyerahan di Sarawak.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 faktor dan kesan .






Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/7/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Kapitalisme di England  (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi kapitalisme di England pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Golongan Puritan
  2. Sistem Puddling
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi kapitalisme di England pada abad ke-16-18 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/7/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960: Persekutuan Tanah Melayu 1948
Objektif
  1. Membincangkan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948.
  2. Menggalurkan perkembangan perlembagaan di Sabah dan Sarawak. 
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Perlembagaan 1941.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948  dan menggalurkan perkembangan perlembagaan di Sabah dan Sarawak  sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
14/7/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Kapitalisme di  Amerika Syarikat (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi  kapitalisme di Amerika Syarikat pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Perkhidmatan mail order house
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi  kapitalisme di Amerika Syarikat pada abad ke-16-18  sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
14/7/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960 : Parti Komunis Malaya.
Objektif
  1. Menghuraikan langkah-langkah mengatasi ancaman Parti Komunis Malaya.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
  3. Latihan mengarang esei:
       ·         Bincangkan langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan untuk mengatasi kegiatan Parti Komunis Malaya antara tahun 1948-1963.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
Parti Komunis Malaya.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Skor kertas Aktual Sejarah Penggal 3,kertas model 8,ms 22 dan J112-J113. 
Refleksi
100% pelajar dapat menyusun  langkah-langkah mengatasi ancaman Parti Komunis Malaya.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 cara yang berkesan .



Tarikh
15/7/17 (Sabtu)
Catatan
Ceriathon/ Gotong Roong PIBG SMK Serian.


No comments:

Post a Comment