Pages

Friday, July 21, 2017

2017 Minggu 29 (17-21/7/17)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
17/7/17 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Perdagangan dan perniagaan di Portugal  (abad ke-16-18)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang perdagangan dan perniagaan di Portugal  pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Perang Salib
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang perdagangan dan perniagaan di Portugal  pada abad ke-16-18 sekurang-kurangnya dengan menjelaskan satu aspek perubahan..



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
17/7/17(Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Kemerdekaan.
Objektif
  1. Menganalisis langkah-langkah mencapai kemerdekaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
  3. Perbincangan berdasarkan contoh soalan tahun-tahun lepas.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Parti Perikatan
  2. Sistem Ahli
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan dan menganalisis langkah-langkah mencapai kemerdekaan pada abad ke-20 mengikut kronologi berpandukan rajah minda yang dilukis oleh guru.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/7/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Perdagangan dan perniagaan di  Belanda (abad ke-16-18)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang perdagangan dan perniagaan di Belanda pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. fluyts(kapal pengangkut sederhana dan tahan lasak)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% pelajar dapat membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang perdagangan dan perniagaan di Belanda pada abad ke-16-18 sekurang-kurangnya dengan menjelaskan satu aspek perubahan.. .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/7/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Pembentukan Malaysia.
Objektif
  1. Membincangkan faktor-faktor pembentukan Malaysia.
  2. Membincangkan reaksi dalam dan luar negara terhadap pembentukan Malaysia.
  3. Membincangkan isi-isi Perjanjian Malaysia 1963. 
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Mac Hillary
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan pembentangan
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. konfrontasi
  2. Ganyang Malaysia
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar, cuma pada masa akan datang,perlukan sedikit penambahbaikan terhadap nota pembentangan yang terlalu padat. Sepatutnya nota ditulis dengan ringkas dan lebih sesuai juga jika dibuat dalam bentuk rajah minda.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/7/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
2.00-3.30
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Pertanian di Belanda (abad ke-17-18)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda pada abad ke-17-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai kemajuan dalam bidang Pertanian
Konsep/Istilah
  1. Ibu perdagangan.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda pada abad ke-17-18 sekurang-kurangnya dengan menjelaskan satu aspek perubahan..





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/7/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
Mula Tema 4: Pengisian Kemerdekaan. 
  • Sistem pemerintahan Malaysia pada abad ke-20
  • : (i) Persekutuan
  • : (ii) Raja Berperlembagaan
  • : (iii) Demokrasi Berparlimen 
Objektif
  1. Menghuraikan bentuk pemerintahan Malaysia.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Jonathan
  2. sumbang  saran
  3. rumusan pembentangan.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Persekutuan
  2. Raja Berperlembagaan
  3. Demokrasi Berparlimen
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.   
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar. Bahan pembentangan disediakan dengan baik. 100%Pelajar dapat menghuraikan sistem pemerintahan Malaysia pada abad ke-20 dan dikaitkan dengan situasi semasa,tambahan pula mereka juga mempelajari topik ini dalam subjek Pengajian Am.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
20/7/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Pertanian di England (abad ke-17-18)
Objektif
Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di England pada abad ke-17-18.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai kemajuan dalam bidang Pertanian
Konsep/Istilah
Peristiwa Black Death
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
Objekti pdpc tercapai. Pelajar dapat mengemukakan contoh yang bersesuaian dengan tajuk.





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
20/7/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan. 
Pembinaan Negara Bangsa :Pembangunan sosial pada abad ke-20.
  • :(i) Bahasa kebangsaan
  • :(ii) Dasar Pendidikn Kebangsaan
  • :(iii) Dasar Kebudayaan Kebangsaan
  •  (iv) Rukun Negara
Objektif
  1. Menganalisis usaha-usaha ke arah pembangunan sosial.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Amirul
  2. sumbang  saran
  3. rumusan pembentangan.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Rukun Negara
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
Pembentangan berjalan lancer walaupun seorang ahli tidak hadir. 100%Pelajar dapat menjelaskan usaha-usaha ke arah pembangunan sosial negara pada abad ke-20.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
21/7/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Perindustrian di Jerman (abad ke-19-20)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jerman  pada abad ke-19-20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai kemajuan dalam bidang Perindustrian
Konsep/Istilah
  1. Sistem Guild
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi

Objekti pdpc tercapai. Pelajar dapat mengemukakan contoh yang bersesuaian dengan tajuk.suasana kelas terkawal.



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
21/7/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan. 
Pembinaan Negara Bangsa :Pembangunan ekonomi pada abad ke-20.
  • :(i) Dasar Pembangunan Luar Bandar
  • :(ii) Dasar Ekonomi Baru (DEB)
  • :(iii) Dasar Pembangunan Nasional (DPN) iaitu Dasar Perindustrian Negara dan  Dasar Pertanian Negara
Objektif
Menganalisis usaha-usaha ke arah pembangunan ekonomi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Joannes
  2. sumbang  saran
3.      rumusan pembentangan.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
1.      Rancangan Pembangunan Negara Fasa 1 dan 2
2.      Dasar Ekonomi Baru.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi

Pembentangan berjalan lancar .100%Pelajar dapat menjelaskan usaha-usaha ke arah pembangunan ekonomi negara pada abad ke-20 dengan memberi contoh yang sesuai . sesi soal-jawab terkawal dan mendapat reaksi positi daripada semua pelajar.

No comments:

Post a Comment