Pages

Friday, August 4, 2017

2017 Minggu 31 (31/7-4/8/17)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
31/7/17 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Kemajuan pendidikan : Jerman (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan
  2. Sumbang saran/sesi soal-jawab
  3. Rumusan pembentangan    
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai kemajuan pemikiran dan  ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
  1. Universiti Penny
  2. Golongan Pietisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Pietisme 
  4. Volksschule 
  5. Realschule
  6. Jules Ferry
  7. Abitur
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar. Objektif pdpc tercapai. Pelajar kurang bertanya soalan semasa sesi soal-jawab, Guru meminta plajar membuat nota ringkas di rumah.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
31/7/17 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 1: Masyarakat. 
  • Institusi pemerintahan
:Pembesar
Objektif
  1. Memerihalkan konsep, hierarki dan peranan pembesar di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Quan
  2. golongan Mandarin
  3. krom
  4. khunnang 
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Objektif pdpc tercapai .100%Pelajar dapat  menjelaskan konsep, hierarki dan peranan pembesar  di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19) dan membuat perbandingan ringkas antara keduanya. Pelajar juga dapat menatakan perbandingan konsep pembesar bagi kedua-dua negara sekurang-kurangnya dari segi golongan ang layak menjadi pembesar.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
1/8/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.00-8.00
Perkara
Mengawasi kelas peperiksaan:

Pengajian Am
Refleksi
Pelajar mengulangkaji sebelum peperiksaan. Semasa peperiksan berlangsung, suasana kelas terkawal. Pelajar menjawab dengan tenang.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
1/8/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
8.30-9.30
Perkara
Mengawasi kelas peperiksaan:

Kesusasteraan Melayu Komunikatif
Refleksi
Pelajar mengulangkaji sama ada secara individu atau berkumpulan. Ada juga yang bersembang.Peperiksaan mula selepas rehat.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
2/8/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
2.00-3.30
Perkara
Mengawasi kelas peperiksaan:

Ulangkaji
Refleksi
Ulangkaji tajuk2 penting. Guru sebagai fasilitator. Kehadiran tidak wajib untuk semua pelajar. Siapa yang minat saja hadir kerana minggu peperiksaan sebenarnya tiada kelas luar sidang.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
2/8/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
11.15-12.45
Perkara
Mengawasi kelas peperiksaan:

Bahasa Melayu
Refleksi

Peperiksaan sedang berlangsung. Pada akhir waktu, hampir 15%  pelajar sudah tidur.Kumpulan ini dari kalangan yang tidak serius belajar.Apabila diegur, mereka tetap tidak mahu meneruskan menjawab soalan. Mungkin mereka sudah berpuas hati dengan jawapan yang ditulis.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/8/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
8.30-9.30
Perkara
Mengawasi kelas peperiksaan:

Seni Visual
Refleksi
Pelajar mengulangkaji kerana peperiksaan mula selepas rehat. Ada juga beberapa pelajar yang berbual kosong. Bagaimanapun, keadaan kelas terkawal.Mereka tidak  bising

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/8/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.30-8.30
Perkara
Mengawasi kelas peperiksaan:

Sejarah
Refleksi
Pelajar mengulangkaji bagi kertas Sejarah yang akan bermula jam 10.35 nanti. Ada segelintir yang serius belajar dan selebihnya kurang serius.
  
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
4/8/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Mula Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat China terhadap perluasan kuasa Barat.
Objektif
  1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Perang Candu I dan II, 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan negara 
Konsep/Istilah
  1. Cohong
  2. Peristiwa kapal Lady Hughes
  3. Peristiwa kapal Lorcha Arrow
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Cohong  
  4. Kow tow
  5. Perang Candu
Refleksi
Objekti pdpc tercapai 50% sahaja. Banyak aspek yang ditanya oleh pelajar kerana tajuk ini skopnya agak luas. Pdpc tajuk ini akan disambung pada hari berikutnya.

 
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/8/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 1: Masyarakat. 
  • Sistem sosial.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat di Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. komun
  2. hierarki 
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat di Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19) dan membuat perbandingan umum antara keduanya sekurangnya dengan memberi perbandingan ringkas.

No comments:

Post a Comment