Pages

Friday, August 11, 2017

2017 Minggu 32 (7-11/8/17)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
7/8/17 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Mula Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat China terhadap perluasan kuasa Barat(sambungan).
Objektif
  1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Perang Candu I dan II, 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan negara 
Konsep/Istilah
  1. Cohong
  2. Peristiwa kapal Lady Hughes
  3. Peristiwa kapal Lorcha Arrow
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Cohong  
  4. Kow tow
  5. Perang Candu
Refleksi
Objekti pdpc tercapai 100% . Pelajar dapat menyatakan faktor-faktor dan kesan-kesan Perang Candu 1 dan 11 .Pelajar juga membuat catatan nota ringkas.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
31/7/17 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 1: Masyarakat. 
  • Sistem ekonomi.
Objektif
  1. Menjelaskan  ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial di Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk membuat perbincangan tajuk berbeza yang telah diagihkan.
  2. Pembentangan dan sumbang  saran
KBAT
Membanding beza
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. dwiekonomi
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Pembentangan berjalan lancer dan mengambil masa sekejap sahaja.100% Pelajar dapat  menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial di Vietnam dan Indonesia pada abad ke-19.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/8/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Mula Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat China terhadap perluasan kuasa Barat.
Objektif
  1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Pemberontakan Boxer.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan negara 
Konsep/Istilah
  1. Protokol Boxer. 
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Pemberontakan Boxer
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek terutamanya yang berkaitan dengan Pemberontakan Boxer,sekurang-kurangnya dengan memberi satu contoh bagi setiap aspek.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/8/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Peluasan kuasa asing.
Objektif
  1. Membincangkan  faktor dan cara peluasan kuasa asing di  Indonesia  (Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dasar Liberal
  2. Perang Napoleon 
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat  menjelaskan faktor dan cara peluasan kuasa asing di  Indonesia pada abad ke-19  sekurang-kurangnya dengan memberi satu contoh bagi setiap faktor dan cara peluasan kuasa asing  .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/8/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
2.00-3.30
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat India terhadap perluasan kuasa Barat.
Objektif
  1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di India terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Dahagi India 1857.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan negara
Konsep/Istilah 
  1. sepoi
  2. dahagi
  3. dowri
  4. suttee
  5. thugee
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di India terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek sekurang-kurangnya dengan memberi satu contoh bagi setiap aspek..

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/8/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Peluasan kuasa asing.
Objektif
  1. Membincangkan faktor dan cara peluasan kuasa asing di   Myanmar dalam Perang Inggeris-Myanmar 1 dan 2(Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan negara
Konsep/Istilah
  1. Pelarian orang Arakan.
  2. Perjanjian Yandabo.
  3. Masalah kasut
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat  menjelaskan faktor dan cara peluasan kuasa asing di   Myanmar  pada abad ke-19 iaitu melalui Perang Inggeris-Myanmar 1 dan 2 .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/8/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Tranformasi sosial, Ekonomi dan Kemunculan Intelektual Tempatan di China
Objektif
  1. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
  2. Menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China .
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sesi soal-jawab
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia menerima perubahan yang positif.
Konsep/Istilah 
  1. transformasi 
  2. Gerakan Menguatkan Diri
  3. nepotisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China  kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan sekurang-kurangnya dalam satu aspek misalnya yang berkait dengan pembaharuan dalam Gerakan Menguatkan Diri dan Gerakan Islah

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/8/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Peluasan kuasa asing.
Objektif
  1. Membincangkan faktor dan cara peluasan kuasa asing di   Myanmar dalam Perang-Inggeris-Myanmar 3 (Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan negara
Konsep/Istilah
  1.    Masalah kasut.
  2.  Masalah Syarikat Perdagangan Burma-Bombay.
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Objekti pdpc tercapai 100% . Pelajar dapat menyatakan faktor-faktor dan kesan-kesan Perang-Inggeris-Myanmar 3 sekurang-kurangnya dalam satu aspek misalnya yang berkait dengan keruntuhan Dinasti Konbaung .Pelajar juga membuat catatan nota ringkas.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
11/8/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Transformasi sosial, Ekonomi dan Kemunculan Intelektual Tempatan di India.
Objektif
  1. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
  2. Menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di  India.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran 
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia menerima perubahan yang positif.
Konsep/Istilah 
  1. jajman
  2. jajmani
  3. kamin 
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di  India kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan  sekurang-kurangnya dalam satu aspek  misalnya yang berkait dengan pembaharuan sosial  oleh pertubuhan Hindu dan Islam.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/8/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Penentangan terhadap kuasa asing.
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di  Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
  3. Perbincangan contoh-contoh soalan ‘perangkap’ yang mungkin dikemukakan bagi tajuk ini misalnya dengan menggunakan kata kunci pada abad ke-19 atau fokus terus kepada sesuatu tempoh masa yang dengan itu membezakan kehendak soalan sama ada memerlukan pelajar menghuraikan semua penentangan pada abad ke-19 atau pelajar hanya perlu nyatakan satu penentangan sahaja.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Kerjasama
2.      Sedia berkorban mempertahankan negara
Konsep/Istilah
  1. pembatalan sistem kontrak sewa tanah
  2. anarki
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat  menjelaskan sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19 sekurang-kurangnya dengan menjelaskan 2 sebab. .

No comments:

Post a Comment