Pages

Friday, August 18, 2017

2017 Minggu 33 (14-18/8/17)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
14/8/17 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dunia Pertama 1914 – 1918
Objektif
  1. Menjelaskan  sebab -sebab Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
        1.      Pelajar membuat pembentangan berkumpulan
        2.      Satu kumpulan hanya membentangkan satu fakta
        3.      Tugas telah diagihkan hari sebelumnya
        4.      Sesi soal-jawab
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air
Konsep/Istilah 
  1. Perang Dunia
  2. Triple Alliance
  3. Triple Entente 
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Perang Dunia Pertama
  4. World War 
  5. Treaty of Brest-Litovsk
  6. Perjanjian Versailles
Refleksi
Setiap kumpulan membentang 1 isi.Pelajar lain ada yang memberi perhatian dan ada yang perlu ditegur kerana kurang fokus. Bagaimanapun,100% pelajar dapat menjelaskan sebab -sebab Perang Dunia Pertama  terutama yang melibatkan  Jerman dan Rusia (abad ke-20)sekurang-kurangnya dengan memberi 2 sebab.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
14/8/17 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Penentangan terhadap kuasa asing.
Objektif
  1. menilai peranan tokoh di  Indonesia dan Myanmar :
  • (i) Diponegoro 
  • (ii) Thibaw 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Perbincngan contoh soalan dan fakta berkaitan esei:
·         Thibaw merupakan pemerintah terakhir Dinasti Konbaung.Huraikan peranan Thibaw dalam pemerintahan Myanmar.
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Menghargai jasa dan sumbangan tokoh.
2.      Sedia berkorban mempertahankan negara
Konsep/Istilah
  1. pembatalan sistem kontrak sewa tanah
  2. anarki
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
  6. Skor A Kertas Aktual Penggal 3, Pelangi,Kertas Model 5,ms 16 dan J80-J82.
Refleksi
100%  Pelajar dapat  menjelaskan dan membandingbeza peranan tokoh berkenaan serta mengaitkannya dengan peristiwa penentangan terhadap penjajah di negara masing-masing sekurang-kurangnya dengan memberi satu perbezaan dan satu  persamaan antara kedua-dua tokoh.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/8/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
6RK2/19 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Komuniti Pembelajaran Profesional (PLC)  :
        1.      Bab 7 Pemerintahan Raja Mutlak dan Raja Berpelembagaan di Eropah   Barat: Pemerintahan Raja berpelembagaan di England
       2.       Perbincangan  Soalan/Jawapan esei Ujian 1.
Objektif
  1. Membincangkan kehendak soalan mengikut skema yang tepat.
Kaedah/Aktiviti
       1.      Tajuk 1 dibentangkan oleh cg Linda pada waktu pertama manakala tajuk 2 dibentangkan oleh cikgu Asiyah pada waktu kedua. Pembentangan di Pusat Akses.
       2.      Slide powerpoint disediakan oleh kedua-dua pembentang.
       3.      Sesi soal-jawab.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta buih/menerangkan.
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat ingin maju
  2. Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
Masyarakat agrarian Belanda
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Soalan dan skema jawapan Ujian 1.
Refleksi
100%Pelajar memberi fokus kepada pdpc.Ada pelajar tolong ambil video.Suasana kelas terkawal cuma kurang selesa sedikit sebab tempat menjadi sempit kerana gabungan 2 kelas.Bagaimanapun pelajar memberi reaksi positif dengan bertanya soalan kepada kedua-dua guru.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/8/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Objektif
  1. Menghuraikan kesan penjajahan asing terhadap pentadbiran tempatan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentanagn kumpuan Anne
  2. sumbang  saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      kerjasama
2.      berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Patih
  2. Wedana
  3. Controleur
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar. Sesi soal-jawab juga terkawal dengan penyoalan oleh rakan pelaja berkenaan soalan yang sesuai dengan tajuk..

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/8/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
2.00-3.30
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dunia Pertama 1914 – 1918 (sambungan)
Objektif
       1.      Menjelaskan  kesan-kesan Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
       1.      Sambungan pembentangan berkumpulan.
       2.      Sesi soal-jawab 
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air
Konsep/Istilah 
  1. Perang Dunia
  2. Triple Alliance
  3. Triple Entente 
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Perang Dunia Pertama
  4. World War 
  5. Treaty of Brest-Litovsk
  6. Perjanjian Versailles
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan kesan-kesan Perang Dunia Pertama  terutama yang melibatkan  Jerman, Austria-Hungary dan Rusia (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/8/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Pengubahsuaian dalam ekonomi di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Objektif
  1. Menghuraikan kesan penjajahan asing terhadap perkembangan ekonomi.tempatan.
  2. Membincangkan perkembangan ekonomi..
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      kerjasama
        2.      berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Sistem Tanaman Paksa/Sistem Kultur
  2. Sistem/Dasar Liberal
  3. Golongan chettiar.
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100% Pelajar dapat  membincangkan kesan penjajahan asing terhadap   perkembangan ekonomi di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/8/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dunia Kedua 1942 – 1945
Objektif
Menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua  di Eropah terutama yang melibatkan  Britain Itali,Jerman dan Amerika Syarikat (abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
kuliah dan sumbang saran.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air
Konsep/Istilah 
  1. Kuasa Berikat
  2. Pakatan Paksi
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Perang Dunia Kedua 
  4. World War
  5. Perjanjian Versailles  
  6. Adolf Hitler-Wikipedia
  7. Benito Mussolini
  8. Supreme Commander for the Allied Powers (SCAP)
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan sebab -sebab Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan  Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.
  
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/8/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Pengubahsuaian dalam  pendidikan di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Objektif
  1. Menghuraikan kesan penjajahan asing terhadap pendidikan tempatan.
  2. Membincangkan perkembangan pendidikan
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
       1.      kerjasama
       2.      berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Pendidikan sekular
  2. Sistem/Dasar Liberal
  3. Golongan chettiar.
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100% Pelajar dapat  membincangkan kesan penjajahan asing terhadap perkembangan  pendidikan di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19 .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
18/8/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 22 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dunia Kedua 1942 – 1945
Objektif
  1. Menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua di Asia terutama yang melibatkan  Jepun  (abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah dan sumbang saran.
  2. Rajah minda dan peta bagi menerangkan konsep garis kepentingan negara yang diamalkan oleh Jepun.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air
Konsep/Istilah 
1.      Ultranasionalisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Perang Dunia Kedua 
  4. World War
  5. Perjanjian Versailles  
  6. Adolf Hitler-Wikipedia
  7. Benito Mussolini
  8. Supreme Commander for the Allied Powers (SCAP)
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan  Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/8/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Gerakan nasionalisme 
  • : Faktor kemunculan
Objektif
  1. Menganalisis faktor-faktor kemunculan nasionalisme di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19) dalam aspek:
  • (i)pengaruh agama
  • (ii)peranan bahasa dan kesusasteraan
  • (iii) pengaruh kewartawanan
  • (iv) peranan pendidikan
  • (v) peranan golongan intelektual
  • (vi) pengaruh luar.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan kumpulan
  2. Pembentangan. Setiap kumpulan hanya membentangkan satu faktor..
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pongyi
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100%  Pelajar dapat  menjelaskan pelbagai faktor kemunculan nasionalisme di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19 sekurang-kurangnya dengan menyatakan 3 faktor. .

No comments:

Post a Comment