|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Pelajar membuat pembentangan
berkumpulan
2.
Satu kumpulan hanya membentangkan
satu fakta
3.
Tugas telah diagihkan hari sebelumnya
4.
Sesi soal-jawab
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Setiap
kumpulan membentang 1 isi.Pelajar lain ada yang memberi perhatian dan ada
yang perlu ditegur kerana kurang fokus. Bagaimanapun,100% pelajar dapat
menjelaskan sebab -sebab Perang Dunia Pertama terutama yang
melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20)sekurang-kurangnya dengan
memberi 2 sebab.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
2: Transformasi Masyarakat.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
· Thibaw merupakan
pemerintah terakhir Dinasti Konbaung.Huraikan peranan Thibaw dalam pemerintahan
Myanmar.
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih berganda/Membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. Menghargai jasa dan
sumbangan tokoh.
2. Sedia berkorban
mempertahankan negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar dapat menjelaskan dan membandingbeza peranan tokoh
berkenaan serta mengaitkannya dengan peristiwa penentangan terhadap penjajah
di negara masing-masing sekurang-kurangnya dengan memberi satu perbezaan dan
satu persamaan antara kedua-dua tokoh.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Komuniti Pembelajaran Profesional (PLC)
:
1.
Bab 7 Pemerintahan Raja
Mutlak dan Raja Berpelembagaan di Eropah Barat: Pemerintahan Raja
berpelembagaan di England
2. Perbincangan
Soalan/Jawapan esei Ujian 1.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Tajuk 1 dibentangkan oleh cg Linda
pada waktu pertama manakala tajuk 2 dibentangkan oleh cikgu Asiyah pada waktu
kedua. Pembentangan di Pusat Akses.
2.
Slide powerpoint disediakan oleh
kedua-dua pembentang.
3.
Sesi
soal-jawab.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
buih/menerangkan.
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Masyarakat
agrarian Belanda
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar
memberi fokus kepada pdpc.Ada pelajar tolong ambil video.Suasana kelas terkawal
cuma kurang selesa sedikit sebab tempat menjadi sempit kerana gabungan 2
kelas.Bagaimanapun pelajar memberi reaksi positif dengan bertanya soalan
kepada kedua-dua guru.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
2: Transformasi Masyarakat.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. kerjasama
2. berfikiran terbuka
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan
berjalan lancar. Sesi soal-jawab juga terkawal dengan penyoalan oleh rakan
pelaja berkenaan soalan yang sesuai dengan tajuk..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif
|
1. Menjelaskan kesan-kesan
Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Sambungan
pembentangan berkumpulan.
2. Sesi
soal-jawab
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar
dapat menjelaskan kesan-kesan Perang Dunia Pertama terutama yang
melibatkan Jerman, Austria-Hungary dan Rusia (abad ke-20)
sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
2: Transformasi Masyarakat.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. kerjasama
2. berfikiran terbuka
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar dapat membincangkan kesan penjajahan asing terhadap
perkembangan ekonomi di Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif
|
Menjelaskan
sebab dan kesan Perang Dunia Kedua di
Eropah terutama yang melibatkan Britain Itali,Jerman dan Amerika
Syarikat (abad ke-20)
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
kuliah
dan sumbang saran.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar
dapat menjelaskan sebab -sebab Perang Dunia Kedua terutama yang
melibatkan Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20) sekurang-kurangnya
dalam 2 aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
2: Transformasi Masyarakat.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. kerjasama
2. berfikiran terbuka
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar dapat membincangkan kesan penjajahan asing terhadap
perkembangan pendidikan di Indonesia dan Myanmar pada abad
ke-19 .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Ultranasionalisme
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar
dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua terutama yang
melibatkan Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20) sekurang-kurangnya
dalam 2 aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar dapat menjelaskan pelbagai faktor kemunculan nasionalisme
di Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19 sekurang-kurangnya dengan
menyatakan 3 faktor. .
|
No comments:
Post a Comment