Pages

Tuesday, September 12, 2017

2017 Minggu 36 (4-8/9/17)



Tarikh
4/9/17 (Isnin)
Catatan
Cuti Umum sempena kemenangan pasukan Malaysia dalam Sukan Sea.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/9/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 25 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
Perhubungan luar (abad ke-20).
  • Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (United Nations)
  • Komanwel (Commonwealth of Nations)
  • North Atlantic Treaty Organisation (NATO).
Objektif
  1. Mencari dan mengumpulkan fakta penting berkenaan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan PBB, Komanwel dan NATO
  2. Mengumpulkan data berkenaan  kerjasama negara dalam organisasi antarabangsa selepas  Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan peranan:
·         Soviet Union dan  Amerika Syarikat dalam PBB
·         United Kingdom dan India dalam Komanwel
·         United Kingdom dan Amerika Syarikat dalam NATO.
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti berkumpulan  mencari kata kunci utama pertubuhan ini dari segi latar belakang,matlamat,sumbangan dan pencapaian.
  2. Setiap kumpulan diberi tajuk/ tugasan berbeza
  3. Membuat catatan..
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia menerima pendapat yang positif untuk kemajuan bersama.
  3. keberanian
Konsep/Istilah 
  1. Liga Bangsa
  2. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu 
  3. kuasa veto 
  4. Komanwel.
  5. Dasar Apartheid
  6. Negara-negara dominion
  7. Hubungan bilateral
  8. Hubungan multilateral
  9. Dyarchy(pemerintahan dua lapis) 
  10. USSR
  11.  NATO
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu
  4. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu-wikipedia
  5. Setiausaha Agung PBB
  6. Komanwel-wikipedia
  7. Dasar Apartheid 
  8. CHOGM
  9. North Atlantic Treaty Organisation (NATO).
  10. Pakatan Warsaw 
  11. Soviet atomic bomb project 
Refleksi
100% Pelajar terlibat mencari bahan berkaitan bersama ahli kumpulan masing-masing. Ada juga yang minta kebenaran untuk google bagi mencari maklumat tambahan. 

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/9/17(Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 18 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan.
  • : Kemerdekaan Myanmar dan Indonesia
Objektif
  1. Menghuraikan langkah-langkah mencapai kemerdekaan di Myanmar dan Indonesia.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang  saran bagi tajuk kemerdekaan Indonesia manakala bagi tajuk Myanmar, kaedah pembentangan oleh kumpulan Mohd Iman.
  2. Sesi soal-jawab.
  3. Kuiz spontan dengan menyediakan hadiah gula-gula dan coklat.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Thakin
  2. Tentera Kemerdekaan Burma 
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan proses perjuangan mencapai kemerdekaan di Myanmar dan Indonesia mengikut kronologi pada abad ke-20 bermula dengan zaman pendudukan Jepun hingga merdeka dengan dibantu oleh carta alir.Tamat tema 3..

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/9/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Mula Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
  • Sistem pemerintahan
Objektif
  1. Menghuraikan bentuk pemerintahan Filipina dan Thailand (Abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. Setiap kumpulan ditugaskan untuk mencari maklumat dan melengkapkan Jadual berikut:
Negara

Latar  belakang
Corak /Sistem pemerintahan
Ketua negara dan kuasa
Badan pemerintah dan kuasa
Pentadbiran tempatan
THAILAND





FILIPINA





      2.   Penegasan isi/huraian oleh pelajar dan guru.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Kerjasama
2.      Mempertahankan kedaulatan negara
Konsep/Istilah
  1. Republik
  2. Raja Berperlembagaan
  3. Demokrasi Berparlimen 
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan isi penting yang dilengkapkan dalam jadual.Semua kumpulan berjaya melengkapkan jadual dengan ketepatan fakta 95%. Isi tambahan dibantu oleh guru.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/9/17(Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 25 pelajar
Masa
2.00-3.30
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
Perhubungan luar (abad ke-20)** sambungan.
  • Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (United Nations)
  • Komanwel (Commonwealth of Nations)
  • North Atlantic Treaty Organisation (NATO).
Objektif
1.      Menjelaskan fakta penting berkenaan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan PBB, Komanwel dan NATO
2.      Menghuraikan  kerjasama negara dalam organisasi antarabangsa selepas  Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan peranan:
·         Soviet Union dan  Amerika Syarikat dalam PBB
·         United Kingdom dan India dalam Komanwel
·         United Kingdom dan Amerika Syarikat dalam NATO.
Kaedah/Aktiviti
1.      Aktiviti pembentangan  berkumpulan 
2.      Setiap kumpulan membentangkan  tajuk/bahagian masing-masing.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      kerjasama
Konsep/Istilah 
  1.  Liga Bangsa
  2. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu 
  3. kuasa veto 
  4. Komanwel.
  5. Dasar Apartheid
  6. Negara-negara dominion
  7. Hubungan bilateral
  8. Hubungan multilateral
  9. Dyarchy(pemerintahan dua lapis) 
  10. USSR
  11. NATO
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu
  4. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu-wikipedia
  5. Setiausaha Agung PBB
  6. Komanwel-wikipedia
  7. Dasar Apartheid 
  8. CHOGM
  9. North Atlantic Treaty Organisation (NATO).
  10. Pakatan Warsaw 
  11. Soviet atomic bomb project 
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar. Sesi soal-jawab juga aktif dan terkawal. 

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/9/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan 
  • Pembangunan ekonomi
Objektif
  1. Menjelaskan dasar-dasar ekonomi negara di Filipina dan Thailand (Abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh 4 kumpulan.2 kumpulan membentangkan pembangunan ekonomi bagi Filipina dan 2 kumpulan lagi untuk Thailand
  2. Tugasan pembentangan diberi lebih awal
  3. Penegasan isi oleh guru
  4. sumbang  saran
KBAT
Mengumpul dan mengelas
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      kerjasama
2.      kreatif dan inovatif dalam usaha membangunkan ekonomi negara
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Pembangunan Ekonomi
  2. Akta Insentif Eksport
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi

100% proses pembentangan teratur dan terkawal. Penjelasan isi mudah diahami.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/9/17(Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 25 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
Perhubungan luar (abad ke-20). ** sambungan
  • Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (United Nations)
  • Komanwel (Commonwealth of Nations)
  • North Atlantic Treaty Organisation (NATO).
Objektif
1.      Menyenaraikan fakta penting berkenaan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan PBB, Komanwel dan NATO
Kaedah/Aktiviti
  1. Melengkapkan carta di papan tulis dengan melengkapkan catatan dalam bentuk rajah perbandingan oleh wakil setiap kumpulan.
  2. Pelajar lain membuat catatan.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia menerima pendapat yang positif untuk kemajuan bersama.
Konsep/Istilah 
  1. Liga Bangsa
  2. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu 
  3. kuasa veto 
  4. Komanwel.
  5. Dasar Apartheid
  6. Negara-negara dominion
  7. Hubungan bilateral
  8. Hubungan multilateral
  9. Dyarchy(pemerintahan dua lapis) 
  10. USSR
  11. NATO
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu
  4. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu-wikipedia
  5. Setiausaha Agung PBB
  6. Komanwel-wikipedia
  7. Dasar Apartheid 
  8. CHOGM
  9. North Atlantic Treaty Organisation (NATO).
  10. Pakatan Warsaw 
  11. Soviet atomic bomb project 
Refleksi
100% Pelajar menyalin jadual berkenaan. 

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/9/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK4/ 25 pelajar
6AK5/ 19 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan 
  • Pembinaan negara bangsa
  • :Bentuk pemerintahan 
Objektif
  1. Menerangkan sistem pemerintahan yang menuju ke arah pembinaan negara bangsa Filipina (Abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Nurul Fazizatul
  2. Tugasan pembentangan diberi lebih awal
  3. Sesi soal-jawab
  4. Rumusan oleh pembentang dan guru
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      kerjasama
2.  
Konsep/Istilah
  1. demokrasi 
  2. ketenteraan
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar. Keadaan kelas terkawal. Pelajar juga membuat catatan fakta penting.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
8/9/17(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6RK5/ 25 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk

  1. Ulangkaji
  2.  Perbincangan  Silibus MPM.
Objektif
  1. Menganalisis hasil pembelajaran bagi  bab 1 dalamTema 1: Masyarakat feudal di England dan Jepun.
Kaedah/Aktiviti
  1. Meneliti hasil pembelajaran yang terdapat dalam silibus MPM untuk bab 1 ,Tema 1 bagi membantu pelajar menentukan bentuk/kehendak  soalan yang akan dikeluarkan dalam peperiksaan sebenar.
  2. Meminta pelajar mencari maklumat berkenaan istilah yang disenaraikan.
  3. Perbincangan
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat ingin maju
  2. Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah   
  1. Baron
  2. Lord
  3. Vassal
  4. Vassalage
  5. Knight
  6. Serf
  7. Fief
  8. Tenants in chief
  9. Sistem Manor
  10. Shogun
  11. Daimyo
  12. Samurai
  13. Sistem Sankin Kotai
  14. Nomin
  15. Chonin
  16. Bakufu
  17. Jabatan Tairo
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Silibus Sejarah STPM Penggal 1.
Refleksi
100% Pelajar berusaha mencari maklumat berkenaan.Bagi yang tiada buku mereka mencari melalui Google. Perbincangan tidak sempat dijalankan( perlu disambung pada hari berikutnya) kerana pelajar banyak menghabiskan masa mencari maklumat. Satu perkembangan yang baik juga kerana pelajar mencari daripada pelbagai sumber dan hasil perbincangan dengan rakan sebelah.

No comments:

Post a Comment