Tarikh
|
4/9/17 (Isnin)
|
Catatan
|
Cuti
Umum sempena kemenangan pasukan Malaysia dalam Sukan Sea.
|
| |||||||||
Tajuk
|
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
Perhubungan luar (abad ke-20).
| ||||||||
Objektif
|
· Soviet Union dan Amerika Syarikat dalam PBB
· United Kingdom dan India dalam Komanwel
· United Kingdom dan Amerika Syarikat dalam NATO.
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan mengelas
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar terlibat mencari bahan berkaitan bersama ahli kumpulan masing-masing. Ada juga yang minta kebenaran untuk google bagi mencari maklumat tambahan.
|
| |||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menjelaskan proses perjuangan mencapai kemerdekaan di Myanmar dan Indonesia mengikut kronologi pada abad ke-20 bermula dengan zaman pendudukan Jepun hingga merdeka dengan dibantu oleh carta alir.Tamat tema 3..
|
| |||||||||||||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Mula Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
| ||||||||||||||||||
Objektif
|
| ||||||||||||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
2. Penegasan isi/huraian oleh pelajar dan guru.
| ||||||||||||||||||
KBAT
|
menganalisis
| ||||||||||||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||||||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. Kerjasama
2. Mempertahankan kedaulatan negara
| ||||||||||||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||||||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||||||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menjelaskan isi penting yang dilengkapkan dalam jadual.Semua kumpulan berjaya melengkapkan jadual dengan ketepatan fakta 95%. Isi tambahan dibantu oleh guru.
|
| |||||||||
Tajuk
|
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
Perhubungan luar (abad ke-20)** sambungan.
| ||||||||
Objektif
|
1. Menjelaskan fakta penting berkenaan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan PBB, Komanwel dan NATO
2. Menghuraikan kerjasama negara dalam organisasi antarabangsa selepas Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan peranan:
· Soviet Union dan Amerika Syarikat dalam PBB
· United Kingdom dan India dalam Komanwel
· United Kingdom dan Amerika Syarikat dalam NATO.
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Aktiviti pembentangan berkumpulan
2. Setiap kumpulan membentangkan tajuk/bahagian masing-masing.
| ||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan mengelas
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar. Sesi soal-jawab juga aktif dan terkawal.
|
| |||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan mengelas
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama
2. kreatif dan inovatif dalam usaha membangunkan ekonomi negara
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
| 100% proses pembentangan teratur dan terkawal. Penjelasan isi mudah diahami. |
| |||||||||
Tajuk
|
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
Perhubungan luar (abad ke-20). ** sambungan
| ||||||||
Objektif
|
1. Menyenaraikan fakta penting berkenaan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan PBB, Komanwel dan NATO
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan mengelas
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar menyalin jadual berkenaan.
|
| |||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama
2.
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar. Keadaan kelas terkawal. Pelajar juga membuat catatan fakta penting.
|
| |||||||||
Tajuk
|
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar berusaha mencari maklumat berkenaan.Bagi yang tiada buku mereka mencari melalui Google. Perbincangan tidak sempat dijalankan( perlu disambung pada hari berikutnya) kerana pelajar banyak menghabiskan masa mencari maklumat. Satu perkembangan yang baik juga kerana pelajar mencari daripada pelbagai sumber dan hasil perbincangan dengan rakan sebelah.
|
No comments:
Post a Comment