|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar
dapat menjelaskan penglibatan negara Filipina dan Thailand dalam
organisasi antarabangsa pada abad ke-20, sekurang-kurangnya dengan
mengemukakan 2 aspek/isu . Tamat silibus tingkatan 6 Atas/Penggal
3. .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah
dan sumbang saran.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pelajar
membuat catatan fakta penting.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menganalisis tajuk penting
bagi Bahagian A
2.
Merujuk jadual analisis soalan dan
membuat perbandingan akan kepentingan sesuatu tajuk dalam Bahagian A
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Penegasan
sekali lagi tentang langkah-langkah menghasilkan esei yang baik iaitu dengan
yang sama seperti semasa mereka berada dalam Penggal 1 dan 2.
2.
Menghasilkan esei berpandukan soalan berikut:
·
Perkembangan
perusahaan getah dan bijih timah telah mendatangkan kesan yang positi
terhadap kemajuan ekonomi Tanah Melayu pada abad ke-19 hingga abad ke-20. Jelaskan.
3.
Penerangan
tentang perbezaan teknik menjawab sekiranya ayat terakhir dalam soalan
berubah daripada perkataan Jelaskan
kepada Bincangkan.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
Semangat ingin maju
2.
Usaha tangga kejayaan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Jelaskan
2.
Perkataan
Bincangkan yang berada di belakang
ayat
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
2. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMKTAR pada 2014. 3. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMK Serian pada 2016 dan 2017 oleh Ust Rosli Sulaiman. 4. Soalan Percubaan Kedah 2017. |
||||||||
Refleksi
|
Semua pelajar berusaha
menghasilkan pengenalan esei. Guru bergerak dari meja ke meja memantau kerja
pelajar. Pelajar yang berjaya menyiapkan pengenalan yang baik telah dibacakan
oleh guru untuk makluman/panduan rakan pelajar yang lain. Bagi yang kurang
baik guru membuat penambahbaikan. Hanya segelintir yang berjaya menyiapkan
isi esei. Guru meminta mereka menyambungnya di rumah dan membawanya keesokan
hari.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
·
MEMBINA
PENGENALAN ESEI
|
||||||||
Objektif
|
2.
Menghasilkan pengenalan esei yang ringkas, padat dan
tepat.
3.
Membahagikan pengenalan kepada 3 jenis berdasarkan bentuk
soalan.
4.
Membina ayat terakhir dalam pengenalan dengan memberi
penegasan dan mengaitkan dengan soalan. Contohnya, bagi soalan
perbandingan, sebaik-baiknya ditulis,
bagi “aspek tersebut”, jelas ada perbandingan antara “a” dengan “b”
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan
menulis pengenalan esei berdasarkan 3 jenis/bentuk soalan:
1.
Pengenalan yang menggunakan pendefinisian konsep dan
takrifan. Contoh Soalan: Huraikan struktur masyarakat feudal di Jepun pada
zaman kesyogunan Tokugawa.
2.
Pengenalan yang menghuraikan latar belakang. Contoh
Soalan:Bincangkan ciri-ciri masarakat maritime di Jepun..
3.
Pengenalan yang tidak menggunakan takrifan sebagai isi.Hal
ini kerana kehendak soalan adalah berfokus kepada konsep
4.
Latihan membuat
pengenalan esei berpandukan soalan berikut:
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Masyarakat
agraria.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar berusaha menghasilkan pengenalan esei. Guru meronda dari meja
ke meja dan membaca pengenalan esei pelajar yang berjaya menyiapkannya lebih
awal. Bagaimanapun, hanya 30% yang berjaya menghasilkan pengenalan yang baik.
Selebihnya, pelajar masih alpa iaitu terlupa konsep 1H5W .Justeru, jadilah
pengenalan esei yang tidak lengkap misalnya tiada garis masa dan tempat.
Pelajar berkenaan berusaha menghasilkan pengenalan esei yang lebih baik.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan
esei yang baik mengikut format yang tepat.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Perbincangan
dan penambahbaikan jawapan esei pelajar (sambungan tugasan bagi hari
sebelumnya.)
2.
Menghasilkan esei berpandukan soalan berikut:
·
Pembesar
merupakan golongan yang memonopoli kuasa politik ekonomi dan sosial dalam
masyarakat melayu tradisional sebelum campur tangan British. Bincangkan.
3.
Rangka jawapan diberi kepada pelajar
melalui group Whatsapp kelas)
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
Semangat ingin maju
2.
Usaha tangga kejayaan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Kesan positif
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
2. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMKTAR pada 2014. 3. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMK Serian pada 2016 dan 2017 oleh Ust Rosli Sulaiman. 4. Soalan Percubaan Kedah 2017. |
||||||||
Refleksi
|
80% pelajar berjaya menghasilkan
esei hari sebelumnya .Selebihnya tidak menyiapkan tugasan yang diberi. Guru
meminta mereka menyambungnya lagi di rumah dan membawanya keesokan hari.Semua
esei telah disemak dan dibuat penambahbaikan untuk panduan bersama.Bagi esei
yang baru diberi hari ini perlu dihantar esok.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
1. Menghuraikan langkah-langkah
menghasilkan isi esei
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan
menghuraikan isi esei berdasarkan panduan berikut:
1.
Jika
soalan tanya langkah-langkah, isi esei mesti ada kata kerja “me..”
2.
Menggunakan
kata kunci yang diguna dalam soalan. Jangan ubah/guna perkataan lain walaupun
sama maksudnya.
3.
Ayat
pertama setiap perenggan perlu dinyatakan mengikut urutan iaitu Isi, Huraian dan Contoh.
4.
Penegasan pada akhir ayat:Pada akhir ayat bagi setiap perenggan isi, perlu ada Penegasan iaitu taakulan/nilai fakta bagi
setiap isi. Contohnya..Soalan berkenaan struktur masyarakat feudal di
Jepun.
·
Isi: Maharaja
sebagai ketua negara
·
Huraian:
Maharaja memerintah pada teori/simbol
·
Contoh: rakyat
hanya berjumpa Shogun jika ada urusan.
·
Penegasan:
Maharaja berada pada lapisan tertinggi
dalam struktur masyarakat.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
kerjasama.
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Shogun
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
30% Pelajar berjaya menghasilkan
isi esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya perlu
menyambung tugasan di rumah dan membawanya keesokan hari untuk disemak dan
dibincang bersama rakan sekelas.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menghasilkan esei yang baik
mengikut format yang tepat.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Perbincangan
dan penambahbaikan jawapan esei pelajar (sambungan tugasan bagi hari
sebelumnya.)
2.
Menghasilkan esei berpandukan soalan berikut:
·
Huraikan
ciri-ciri Malayan Union. Pada pendapat andakenapa rancangan Malayan Union ini
gagal.
3.
Rangka jawapan diberi kepada pelajar
melalui group Whatsapp kelas)
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
Semangat ingin maju
2.
Usaha tangga kejayaan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Kesan positif
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
2. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMKTAR pada 2014. 3. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMK Serian pada 2016 dan 2017 oleh Ust Rosli Sulaiman. 4. Soalan Percubaan Kedah 2017. |
||||||||
Refleksi
|
90% pelajar berjaya menghasilkan
esei hari sebelumnya .Selebihnya tidak menyiapkan tugasan yang diberi. Guru
meminta mereka menyambungnya lagi di rumah dan membawanya pada hari
berikutnya .Semua esei telah disemak dan dibuat penambahbaikan umtuk panduan
bersama.Bagi esei yang baru diberi hari ini perlu dihantar pad minggu depan..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
·
MEMBINA
ISI ESEI (SAMBUNGAN).
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan
isi esei yang jelas dan tepat mengikut format.
2.
Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan kesimpulan
esei.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Membuat semakan terhadap kerja rumah pada
hari sebelumnya.
1.
Pelajar
menghantar esei mereka
2.
Guru
membaca isi esei dan membuat pembetulan spontan untuk makluman pelajar lain.
Latihan
menghuraikan kesimpulan esei berdasarkan panduan berikut:
1.
Sebaik-baiknya
gunakan perkataan kesimpulan sahaja. Jika menggunakan perkataan lain,biarlah
jelas maksudnya.
2.
Gunakan
lebih daripada satu ayat.
3.
Jangan
senaraikan/ulang semula isi
4.
Masukkan
unsur futuristik (apa yang berlaku selepas itu).Contoh: …perkembangan ekonomi
masyarakat agraria Belanda membolehkan mereka muncul sebagai salah sebuah
kuasa penjajah yang kuat ada abad ke-19.
5.
Pembeza
ayat pertama dan kedua dipisahkan oleh perkataan “Namun begitu” dll yang
sesuai.
6.
Beri
pendapat yang dikaitkan dengan fakta,tetapi hendaklah selaras dengan kehendak
soalan.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Hortikultur
2.
Unsur
futuristik
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
80% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya manakala selebihnya tidak menyiapkannya. Pelajar yang tidak
menyiapkan tugasan diberi peluang sekali lagi untuk menyiapkan esei mereka di
rumah.Semua pelajar yang menyiapkan tugasan, diberi peluang membacakan
jawapan mereka. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan
pelajar. Pelajar yang tidak memberi perhatian diminta menyebut semula
sekurang-kurangnya satu isi yang telah disampaikan oleh rakan mereka yang
membentangkan jawapan.
Pelajar juga membuat catatan fakta
penting berdasarkan jawapan rakan dan komen guru.
Bagi bahagian kesimpulan pula, 100%
Pelajar berjaya menghasilkan kesimpulan esei yang baik dalam tempoh masa yang
ditetapkan. Ada pelajar yang berjaya menghasilkan kesimpulan esei dengan baik
dan ada juga yang sederhana.Semua pelajar diminta menghantar esei mereka
untuk diberi komen dan markah secara bertulis oleh guru.
|
Tarikh
|
22/9/17 (Jumaat)
|
Catatan
|
Cuti Umum: Awal Muharram.
|
No comments:
Post a Comment