|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Dakap/hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
berjaya mencari maklumat berkenaan. Perbincangan berjalan lancar kerana
hampir 100% pelajar dapat menjawab dengan tepat.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
Menerangkan
sistem pemerintahan yang menuju ke arah pembinaan negara bangsa Thailand
(Abad ke-20).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
·
Pembentangan kumpulan:
Kump 1 :Kebangkitan
golongan tentera zaman pemerintahan
Pya Manopakorn
Kump. 2 :Pentadbiran
awam zaman Pya Bahol
·
Sesi soal-jawab
·
Rumusan pembentangan
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. kerjasama
2. Sedia berkorban
demi kepentingan negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar. Sesi
soal-jawab memberansangkan .Pelajar aktif bertanya soalan dan memberi
pendapat..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
Menganalisis
fakta penting.bagi setiap bab dalamTema 1.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Meneliti fakta penting.
bagi setiap bab dalamTema.1
2.
Pelajar dibahagikan kepada 8 kumpulan
:
3.
Tugasan adalah seperti berikut:
1.
Kump 1 : Ciri-ciri masyarakat feudal
di England
2.
Kump
2: Ciri-ciri masyarakat feudal di Jepun
3.
Kump 3 : Ciri-ciri masyarakat
Agraria di Belanda
4.
Kump 4 : Ciri-ciri masyarakat
Agraria di China
5.
Kump 5 : Ciri-ciri masyarakat
Maritim di Jepun
6.
Kump 6 : Ciri-ciri masyarakat
Maritim di Portugal
7.
Kump 7 : Ciri-ciri masyarakat
Industri di Jerman
8.
Kump 8 : Ciri-ciri masyarakat
Industri di England
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Dakap/hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Agraria dan Maritim
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar bekerjasama mencari maklumat berkaitan.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
Menerangkan
sistem pemerintahan yang menuju ke arah pembinaan negara bangsa Thailand
(Abad ke-20).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
·
Pembentangan kumpulan(sambungan):
Kump. 3 :Pentadbiran diktator ketenteraan zaman Pibun
Songkhram
Kump. 4 :Zaman pemerintahan awam (1945-47).
·
Sesi soal-jawab
·
Rumusan pembentangan
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. kerjasama
2. Sedia berkorban
demi kepentingan negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Demokrasi
2.
ketenteraan
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar. Sesi
soal-jawab memberansangkan .Pelajar aktif bertanya soalan dan memberi
pendapat..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menganalisis
fakta penting.bagi setiap bab dalamTema 1.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Meneliti fakta penting.
bagi setiap bab dalamTema
2.
Pembentangan kumpulan:
·
Kump 1 : Ciri-ciri masyarakat feudal
di England
·
Kump
2: Ciri-ciri masyarakat feudal di Jepun
·
Kump 3 : Ciri-ciri masyarakat Agraria
di Belanda
3. Sesi soal-jawab dan rumusan pembentangan
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Dakap/hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
Semangat ingin maju
2.
Usaha tangga kejayaan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Feudalisme
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar. Sesi
soal-jawab memberansangkan .Pelajar aktif bertanya soalan dan memberi
pendapat.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
Menerangkan
sistem pemerintahan yang menuju ke arah pembinaan negara bangsa Thailand
(Abad ke-20).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
·
Pembentangan kumpulan(sambungan):
Kump.5 :Pemerintahan Tentera (1948-1970-an)
Kump.6 :Pemerintahan demokrasi (1973-1976)
Kump.7 :Pentadbiran selepas era demokrasi (1976-1988)
·
Sesi soal-jawab
·
Rumusan pembentangan
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. kerjasama
2. Sedia berkorban
demi kepentingan negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Kerajaan
awam
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar. Sesi
soal-jawab memberansangkan .Pelajar aktif bertanya soalan dan memberi
pendapat..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
·
Pembentangan fakta penting
(sambungan).
|
||||||||
Objektif
|
Menganalisis
fakta penting.bagi setiap bab dalamTema 1.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Sambungan
pembentangan:
·
Kump 4 : Ciri-ciri masyarakat
Agraria di China
·
Kump 5 : Ciri-ciri masyarakat
Maritim di Jepun
·
Kump 6 : Ciri-ciri masyarakat
Maritim di Portugal
3. Sesi soal-jawab dan rumusan pembentangan
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Dakap/hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Agraria dan Maritim
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar. Sesi
soal-jawab memberansangkan .Pelajar aktif bertanya soalan dan memberi
pendapat.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar dapat menjelaskan sumbangan tokoh berkenaan dalam proses pembinaan
negara bangsa sekurang-kurangnya dalam 2 aspek..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
·
Pembentangan fakta penting
(sambungan).
|
||||||||
Objektif
|
Menganalisis
fakta penting.bagi setiap bab dalamTema 1.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Sambungan
pembentangan:
·
Kump 7 : Ciri-ciri masyarakat
Industri di Jerman
·
Kump 8 : Ciri-ciri masyarakat Industri di England
3. Sesi soal-jawab dan rumusan pembentangan
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Dakap/hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Masyarakat Industri
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar. Sesi
soal-jawab memberansangkan .Pelajar aktif bertanya soalan dan memberi
pendapat.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
Menilai
sumbangan tokoh(sambungan):
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
proklamasi diraja.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar dapat menjelaskan sumbangan tokoh berkenaan dalam proses pembinaan
negara bangsa sekurang-kurangnya dalam 2 aspek
|
No comments:
Post a Comment