Pages

Friday, April 13, 2018

2018 Minggu 15 (9-13/4/18)

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/4/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Gerakan nasionalisme.
Objektif
  1. Menerangkan faktor kemunculan gerakan nasionalisme di  Mesir dan Syria (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Memanfaatkan penggunaan pelbagai medium untuk menggerakkan semangat cinta negara.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Ikhwanul Muslimin.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menerangkan faktor kemunculan gerakan nasionalisme di  Mesir dan Syria (abad ke-20) sekurang-kurangnya dengan menyenaraikan 2 faktor..




Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/4/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
1.20-2.50
Tajuk
SEJARAH KERTAS 4:PBS
  • Penyemakan slide power point untuk pembentangan
  • Membuat cabutan undi untuk pembentangan.
Objektif
  1. Menjelaskan dapatan dan rumusan hasil kajian.
Kaedah/Aktiviti
  1.  Pelajar membuat slide pembentangan (menggunakan  power poin)) di rumah dan membawanya untuk disemak oleh guru.
KBAT
Menganalisis/ Membuat keputusan
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Kerjasama
Konsep/Istilah
Dapatan hasil kajian.
Sumber rujukan
  1. Manual KK Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Kurang 10% pelajar menghasilkan slide power point dengan lengkap.Pelajar lain masih baru nak mula buat slide.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/4/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
  • SEJARAH KERTAS 4: Kerja Kursus Penambahbaikan Kerja Kursus
Objektif
Membuat penambahbaikan hasil KK.
Kaedah/Aktiviti
Guru membawa Fail KK Pelajar untuk ditunjuk kesalahan dan penambahbaikan yang perlu dibuat (Pelajar diberi peluang membuat pembetulan KK)
KBAT
Menganalisis/ Membuat keputusan
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Kerjasama
Konsep/Istilah
Dapatan hasil kajian.
Sumber rujukan
Hasil kajian pelajar masing-masing.
Refleksi
Esei KK yang dihantar banyak kekurangannya akibat sikap tidak serius pelajar terhadap teguran penambahbaikan oleh guru. Kesalahan dalam pelbagai aspek misalnya borang tidak lengkap, tiada lampiran termasuk borang temubual dan sebagainya. Mereka diminta menghantar dokumen berkaitan yang tidak lengkap pada minggu ini.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/4/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
 6AK5/ 24 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perang Dunia Pertama.
Objektif
  1. Membincangkan penglibatan Khalifah Uthmaniyah dalam Perang Dunia Pertama (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentngan
  2. Sesi soal-jawab.
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Pan-Islamisme.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pembentangan dan sesi soal-jawab berjalan lancar.
  
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/4/18 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
 6AK5/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Pembentukan negara bangsa
Objektif
  1. Menghuraikan faktor-faktor pembentukan negara bangsa Turki dan Mesir (abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentngan
  2. Sesi soal-jawab.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
  2. kepentingan semangat kerja berpasukan terutama dalam menghadapi ancaman pihak luar.
Konsep/Istilah
  1. Tanzimat
  2. Turki Muda.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  penglibatan Khalifah Uthmaniyah dalam Perang Dunia Pertama (abad ke-20).Tamat silibus Penggal 2.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/4/18(Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
10.45-11.45
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
  • ULANGKAJI: MEMBINA PENGENALAN ESEI
Objektif
1.      Menghasilkan pengenalan esei yang ringkas, padat dan tepat.
2.      Membahagikan pengenalan kepada 3 jenis berdasarkan bentuk soalan.
3.      Membina ayat terakhir dalam pengenalan dengan memberi penegasan dan mengaitkan dengan soalan. Contohnya, bagi soalan perbandingan,  sebaik-baiknya ditulis, bagi “aspek tersebut”, jelas ada perbandingan antara “a” dengan “b
Kaedah/Aktiviti
Latihan menulis pengenalan esei berdasarkan 3 jenis/bentuk soalan:
1.      Pengenalan yang menggunakan pendefinisian konsep dan takrifan. Contoh Soalan: Huraikan struktur masyarakat Arab Jahiliyah sebelum kedatangan Islam.
2.      Pengenalan yang menghuraikan latar belakang. Contoh Soalan:Bincangkan kemunculan golongan baharu dalam masyarakat Islam pada zaman khulafa Al-Rasyidin.
3.      Pengenalan yang tidak menggunakan takrifan sebagai isi.Hal ini kerana kehendak soalan adalah berfokus kepada konsep  Contoh Soalan: Jelaskan konsep ummah yang diamalkan pada zaman Nabi Muhammad s.a.w.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
      1.      Kegigihan/daya usaha
      2.      Rela berkorban
Konsep/Istilah
      1.      Ummah
Sumber rujukan
  1. Soalan Percubaan Kelantan P2, 2015. 
  2. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMKTAR pada 2014
Refleksi
60% Pelajar berjaya menghasilkan pengenalan esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya berjaya menyiapkan melebihi tempoh masa yang guru tetapkan.
Walaubagaimanapun keseluruhannya pelajar berjaya menyiapkan pengenalan esei mengikut kehendak soalan yang dikemukakan, dengan sedikit penambahbaikan daripada guru.

No comments:

Post a Comment