|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan
Pembentukan Negara Bangsa.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menerangkan
faktor kemunculan gerakan nasionalisme di Mesir dan Syria (abad ke-20) sekurang-kurangnya dengan menyenaraikan
2 faktor..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 4:PBS
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis/ Membuat keputusan
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Dapatan
hasil kajian.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Kurang
10% pelajar menghasilkan slide power
point dengan lengkap.Pelajar lain masih baru nak mula buat slide.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
Membuat
penambahbaikan hasil KK.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Guru membawa Fail KK Pelajar untuk ditunjuk
kesalahan dan penambahbaikan yang perlu dibuat (Pelajar diberi peluang
membuat pembetulan KK)
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis/ Membuat keputusan
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Dapatan
hasil kajian.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
Hasil
kajian pelajar masing-masing.
|
||||||||
Refleksi
|
Esei
KK yang dihantar banyak kekurangannya akibat sikap tidak serius pelajar terhadap
teguran penambahbaikan oleh guru. Kesalahan dalam pelbagai aspek misalnya
borang tidak lengkap, tiada lampiran termasuk borang temubual dan sebagainya.
Mereka diminta menghantar dokumen berkaitan yang tidak lengkap
pada minggu ini.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan
Pembentukan Negara Bangsa.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan dan sesi soal-jawab
berjalan lancar.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 3:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
Kbkk
|
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan penglibatan Khalifah Uthmaniyah dalam Perang
Dunia Pertama (abad ke-20).Tamat silibus Penggal 2.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan pengenalan esei yang ringkas, padat dan
tepat.
2.
Membahagikan pengenalan kepada 3 jenis berdasarkan bentuk
soalan.
3.
Membina ayat terakhir dalam pengenalan dengan memberi
penegasan dan mengaitkan dengan soalan. Contohnya, bagi soalan
perbandingan, sebaik-baiknya ditulis,
bagi “aspek tersebut”, jelas ada perbandingan antara “a” dengan “b”
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan
menulis pengenalan esei berdasarkan 3 jenis/bentuk soalan:
1.
Pengenalan yang menggunakan pendefinisian konsep dan
takrifan. Contoh Soalan: Huraikan struktur masyarakat Arab Jahiliyah sebelum
kedatangan Islam.
2.
Pengenalan yang menghuraikan latar belakang. Contoh
Soalan:Bincangkan kemunculan golongan baharu dalam masyarakat Islam pada
zaman khulafa Al-Rasyidin.
3.
Pengenalan yang tidak menggunakan takrifan sebagai isi.Hal
ini kerana kehendak soalan adalah berfokus kepada konsep Contoh Soalan: Jelaskan konsep ummah yang
diamalkan pada zaman Nabi Muhammad s.a.w.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. Kegigihan/daya
usaha
2. Rela berkorban
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Ummah
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
60% Pelajar berjaya menghasilkan
pengenalan esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala
selebihnya berjaya menyiapkan melebihi tempoh masa yang guru tetapkan.
Walaubagaimanapun keseluruhannya
pelajar berjaya menyiapkan pengenalan esei mengikut kehendak soalan yang
dikemukakan, dengan sedikit penambahbaikan daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment