|
|||||||||
Catatan
|
Ujian
Diagnostik:
Pengajian
Am 2
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 4:KERJA KURSUS
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis/ Membuat keputusan
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar .Keseluruhannya, ada pelajar yang
membentang dengan baik dan ada yang kurang memuaskan. Pembentangan akan disambung
pada minggu berikutnya.
|
|
|||||||||
Catatan
|
Ujian
Diagnostik:
MUET
Reading
|
|
|||||||||
Catatan
|
Ujian
Diagnostik:
Sejarah
2
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif
|
1. Menghuraikan langkah-langkah
menghasilkan isi esei
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan
menghuraikan isi esei berdasarkan panduan berikut:
1.
Jika
soalan tanya langkah-langkah, isi esei mesti ada kata kerja “me..”Cth soalan: Huraikan
langkah-langkah mengatasi ancaman golongan Al-Riddah..antara kata kerja yang
boleh diguna dalam jawapan misalnya memerangi, membanteras dll.
2.
Menggunakan
kata kunci yang diguna dalam soalan. Jangan ubah/guna perkataan lain walaupun
sama maksudnya.
3.
Ayat
pertama setiap perenggan perlu dinyatakan mengikut urutan iaitu Isi, Huraian dan Contoh.
4.
Penegasan pada akhir ayat:Pada akhir ayat bagi setiap perenggan isi, perlu ada Penegasan iaitu taakulan/nilai fakta bagi
setiap isi. Contohnya..Soalan berkenaan sumbangan Salehuddin Al-Ayyubi:.
·
Isi:
Perkenalkan teknologi peperangan
·
Huraian:
Mencipta senjata moden
·
Contoh:
Meriam
·
Sumbangan:
Dapat menawan Kota Baitul Maqdis
·
Penegasan:
Apa kepentingan Kota Baitul Maqdis.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya
usaha
3.
Rela berkorban
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Golongan
Al-Riddah
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
40% Pelajar berjaya menghasilkan
isi esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya
berjaya menyiapkan melebihi tempoh masa yang guru tetapkan.
Walaubagaimanapun keseluruhannya
pelajar berjaya menyiapkan isi esei mengikut kehendak soalan yang dikemukakan
sekurang-kurangnya dengan mengembangkan 2 isi.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif
|
1. Menghasilkan isi esei yang jelas dan tepat mengikut
format.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan mengarang esei (Tugasan diberi awal sehari sebelum):
·
Bincangkan
perubahan yang berlaku dalam masyarakat Arab Jahiliyah selepas kedatangan
Islam.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
jahala
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
60% Pelajar membuat tugasan/kerja rumah . Semua pelajar
yang menyiapkan tugasan, diberi peluang membacakan jawapan mereka Pelajar
lain juga diminta memberi perhatian dan memberi komen terhadap jawapan rakan
mereka terutama dari segi penegasan ayat untuk setiap isi.
Secara keseluruhannya pelajar
masih belum begitu serius mengarang latihan esei.
Guru memberi komen dan
penambahbaikan terhadap jawapan pelajar. Pelajar yang tidak memberi perhatian
diminta menyebut semula sekurang-kurangnya satu isi yang telah disampaikan
oleh rakan mereka yang membentangkan jawapan.
Pelajar juga membuat catatan fakta
penting berdasarkan jawapan rakan dan komen guru.
|
No comments:
Post a Comment