Pages

Friday, May 18, 2018

2018 Minggu 20 (14-18/5/18).

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh
14/5/17 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 23 pelajar
Masa
7.00-12.45
Catatan

Minggu Orientasi


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
14/5/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6AK5/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
  • ULANGKAJI.
Objektif
       1.      Mengumpulkan fakta penting bagi soalan  Peperiksaan Percubaan Semenanjung 2016 hingga  2018.
Kaedah/Aktiviti
Pelajar belajar sendiri dengan dipantau oleh guru.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
      1.      kerjasama.
      2.      Kegigihan/daya usaha
      3.      Rela berkorban
Konsep/Istilah
1.       Perjanjian Zimmah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  5. Soalan Peperiksaan Percubaan pelbagai negeri Semenanjung  2016 hingga  2018.
Refleksi
90% Pelajar tekun mengulangkaji dan membuat catatan. Ada yang belajar sendiri dan ada yang belajar dalam kumpulan.Pelajar merujuk guru jika perlu.
10% pelajar kurang serius belajar, masih bersembang kosong walaupun ditegur berulang kali.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/5/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
 6AK5/ 24 pelajar
Masa
7.30 - 9.30
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
  • ULANGKAJI.
Objektif
       1.      Menghuraikan fakta penting bagi soalan  Peperiksaan Percubaan Semenanjung 2016 hingga  2018.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      kerjasama   
2.      Kegigihan/daya usaha
3.       Rela berkorban
Konsep/Istilah
1.      Perjanjian Jessy
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  5. Soalan Peperiksaan Percubaan pelbagai negeri Semenanjung 2016 hingga  2018.
Refleksi
Hampir keseluruhan pelajar mengulangkaji dan membuat catatan. Terdapat seorang pelajar tidur dengan alas an mengantuk kerana belajar hingga lewat malam. Beliau dinasihati supaya bijak mengatur masa belajar.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/5/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 23 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
  1. Kandungan Sukatan Pelajaran Sejarah STPM Penggal 1.
  2. Mula Tema 1:Masyarakat.
·         Masyarakat feudal
Objektif
  1. Menghuraikan kandungan Sukatan pelajaran Sejarah STPM Silibus baru bagi Penggal 1.Silibus lengkap telah diterangkan semasa Taklimat Mata Pelajaran pada Minggu Orientasi.
  2. Menjelaskan konsep feudalisme dari segi definisi dan ciri-ciri.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Melantik admin untuk membuat kumpulan WhatsApp  dan dapatkan maklumat telefon  pelajar  bagi memudahkan guru menyampaikan bahan P&P secara berterusan sama ada pada hari persekolahan atau hari cuti. 
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme
Sumber rujukan
  1. Sukatan Baharu Sejarah STPM 
  2. Konsep feudalisme, takrif dan ciri-ciri
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  5. http://cikgustpm.blogspot.com/
  6. http://semekarcintaku.blogspot.com/
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan definisi masyarakat feudal melalui rajah minda yang diterangkan guru di papan tulis. Pelajar dapat menjelaskan sekurang-kurangnya 2 ciri masyarakat feudal.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/5/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
 6AK5/ 24 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
  • ULANGKAJI.
Objektif
       1.      Menghuraikan fakta penting bagi soalan  Peperiksaan Percubaan Semenanjung 2016 hingga  2018.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
      1.      kerjasama.
      2.      Kegigihan/daya usaha
      3.      Rela berkorban
Konsep/Istilah
      1.ghanimah dan fay
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  5. Soalan Peperiksaan Percubaan pelbagai negeri Semenanjung 2016 hingga  2018.
Refleksi
Pelajar tekun mengulangkaji dan membuat catatan. Ada yang belajar sendiri dan ada yang belajar dalam kumpulan.Pelajar merujuk guru jika perlu. Pelajar juga meminjam bahan bercetak yang dibawa oleh guru.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/5/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 23 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
  1. Masyarakat feudal di England (abad ke-16-17M)
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di England.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Nota/rajah/peta minda berkaitan
  3. Penerangan contoh soalan dan jawapan
  • Bincangkan struktur masyarakat feudal England pada abad ke-16 hingga abad ke-17.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Vassalage
  2. Institusi manor dan Lord Manor
  3. Lord
  4. Duke,Baron, dan Vassal
  5. Knight
  6. Serf (freeman,Villain,Sokeman,border,cottar)
Sumber rujukan
  1. Konsep feudalisme, takrif dan ciri-ciri
  2. Masyarakat Feudal di England
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  5. Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  ciri-ciri feudalisme di England sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.


Tarikh
 17 -18  MEI 2018
Catatan
CUTI  UMUM SEMPENA KEPUTUSAN  PILIHAN RAYA UMUM.

No comments:

Post a Comment