Pages

Friday, May 25, 2018

2018 Minggu 21 (21-25/5/18).

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
21/5/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 23 pelajar
Masa
7.00-7.30
Tajuk
  1. Masyarakat feudal di Jepun (abad ke-16-17M)
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di negara Jepun.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Nota/rajah/peta minda berkaitan
KBAT
Mengumpul dan mengelas
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Sistem Sankin Kotai(kehadiran bergilir dari tempat kediaman ke Edo yang dikenakan ke atas setiap Daimyo sekali setahun)
  2. Bakufu(Pegawai pengintip bagi pihak Shogun dan menyekat petani di kawasan tertentu untuk mengutip cukai)
Sumber rujukan
  1. Sejarah Jepun
  2. Masyarakat Feudal di Jepun
  3. Feudalisme di Jepun
  4. Perbandingan antara Feudalisme di England dan Jepun
  5. Sejarah Asia, Teks Pra-U STPM,Longman.
  6. Nota lengkap Sejarah Asia, Fajar Bakti.
  7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  8. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  9. Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di negara Jepun sekurang-kurangkan dalam 2 aspek. Pelajar juga menyalin nota rajah minda yang disediakan oleh guru.



Tarikh
 21 -24  MEI 2018 (Isnin-Khamis)
Catatan
PEPERIKSAAN STPM PENGGAL 2.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
22/5/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 23 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Masyarakat feudal di England dan Jepun (abad ke-16-17M)
Objektif
Menganalisis perbandingan konsep dan ciri-ciri feudalisme di England  dan Jepun 
Kaedah/Aktiviti
1.      Membuat catatan rajah perbandingan.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
Perbandingan
Sumber rujukan
2.      Sejarah Asia, Teks Pra-U STPM,Longman.
3.      Nota lengkap Sejarah Asia, Fajar Bakti.
4.      Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
5.      Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
6.      Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
Pelajar membuat rajah perbandingan ciri-ciri feudalisme di England  dan Jepun 

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
23/5/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 23 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
  1. Masyarakat agraria di Belanda (abad ke-16-17M)
Objektif
  1. Menghuraikan definisi dan ciri-ciri masyarakat agraria di negara Belanda. 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut: 
  • Terangkan ciri-ciri masyarakat agraria di Belanda pada abad ke-16 hingga abad ke-17.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
  2. Menghargai sumber alam semulajadi
  3. Kerajinan dan daya usaha
Konsep/Istilah
  1. Sistem tanah rang
  2. Sistem penggiliran tanaman.
Sumber rujukan
  1. European Agrarian Society: Manorialism
  2. agrarian society in the netherlands
  3. Masyarakat agraria di Belanda
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  6. Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.
  7. Modul Sukses Sejarah P1
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan  ciri-ciri masyarakat agraria di Belanda pada abad ke-16 hingga abad ke-17 sekurang-kurangnya dalam 2 aspek. Mereka juga dapat menjelaskan perbandingan antara sistem tanah rang dengan sistem penggiliran tanaman .
                   

Tarikh
 25  MEI 2018 (Jumaat)
Catatan

Majlis Manifestasi Kecemerlangan SPM dan STPM



No comments:

Post a Comment